شناسه خبر : 108999
سه شنبه 15 اسفند 1402 , 13:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چشم‌انداز حضور ایثارگران در مجلس آینده

هر چند که در دور جدید مجلس شورای اسلامی، ایثارگران با تجربه ای مانند حجت الاسلام نوروزی و احمد امیرآبادی فراهانی حضور نخواهند داشت...

فاش نیوز - بر اساس آمار ارائه شده از سوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، نمایندگان منتخب با 30 تا 45 سال سن که در مرحله اول به مجلس راه یافته اند 52 نفر و به عبارتی  21 درصد مجلس دوره سیزدهم را تشکیل می دهند.

همچنین 135 نفر 45 تا 60 سال (55 درصد) و مابقی 60 تا 75 سال سن دارند.

این در حالی است که سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفته است 48 درصد خانم‌ها و 52 درصد آقایان در انتخابات شرکت کرده اند.

بر اساس این آمار 37 درصد از منتخبان ملت دارای مدرک دکتری، 58 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و مابقی دارای مدرک حوزوی هستند و 103 نفر سابقه نمایندگی دارند و 143 نفر نیز به تازگی نماینده شده‌اند.

بر اساس آمارهای غیررسمی و میدانی، تعداد قابل توجهی از ترکیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره سیزدهم را ایثارگران تشکیل می دهند که نشان از سمت و سو و جهت‌گیری آن در برنامه‌ریزی برای پیشرفت و تعالی کشور دارد.

همچنین بیش از 120 تن از نمایندگان منتخب (از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب) را نمایندگانی تشکیل می دهند که خود مستقیم در دوران هشت سال دفاع مقدس حماسه‌آفرینی کرده و درجبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند.

از همه مهم‌تر رییس مجلس شورای اسلامی و نواب ایشان در دوران جنگ تحمیلی به عنوان فرماندهان تاثیرگذار در دفاع مقدس نقش آفرینی کرده اند.

همچنان که آقای قالیباف و حجت الاسلام ذوالنوری به عنوان یادگاران دوران دفاع مقدس در مجلس کنونی نیز در جایگاه هیئت رئیسه نقش موثری در حمایت از جامعه ایثارگری دارند.

همچنین تعداد معتنابهی از منتخبین جدیدالورود مجلس شورای اسلامی نیز از فرزندان ایثارگران، اعم از خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان دوران دفاع مقدس با مدارک و مدارج بالای علمی هستند.

بر این پایه می توان امیدوار بود با تشکیل مجلس جدید همانند مجلس قبل شاهد شکل‌گیری فراکسیون های ایثارگری مانند فراکسیون شاهد و ایثارگران باشیم.

هر چند که در دور جدید مجلس شورای اسلامی، ایثارگران با تجربه ای مانند حجت الاسلام نوروزی و احمد امیرآبادی فراهانی حضور نخواهند داشت، اما مسلما فراکسیون های ایثارگری با ره‌توشه قراردادن تجربیات گذشته، گره‌گشای مشکلات معتنابه جامعه ایثارگری خواهند بود.

مردم با صندوق رأی قهر نیستند اما انتظار کارآمدی بیشتر دارند

سخنان امروز رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص نتیجه انتخابات و راه‌یافتن نمایندگان جدید در ترکیب آینده موید این است که مجلس سیزدهم ادامه مجلس فعلی با ترکیبی جوان تر و پیگیر در رفع دغدغه های مردم از جمله جامعه ایثارگری است.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور نخستین جلسه علنی مجلس پس از انتخابات گفت: انتخابات شکوهمند مجلس در میان تحریم‌های داخلی و خارجی چنان با نقش‌آفرینی مردم برگزار شد که همه ما را به‌طور مضاعف متوجه مسئولیت‌های خود کرد. این مشارکت با وجود طراحی‌های گوناگون دشمنان، حقیقتاً برآمده از وطن‌دوستی و علاقه به امنیت کشور و آگاهی سیاسی بود.

قالیباف با تاکید بر مسئولیت منتخبین ملت در برابر مردم متذکر شد: آنهایی که از حق رأی خود استفاده کردند مأجورند، البته ما در مورد هم‌وطنانی که به‌هردلیل در این انتخابات مشارکت نکردند هم مسئول هستیم.

وی تأکید کرد: نمایندگان منتخب تنها وکیل افرادی که به آن‌ها رأی داده یا در انتخابات شرکت کرده‌اند، نیستند بلکه نمایندگان منتخب باید خود را وکیل و خادم همه مردم بدانند و در راستای تأمین خیر عمومی تصمیم‌گیری کنند و صرفاً در جلب رضایت حلقه طرفداران خود محصور نمانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از همین امروز امیدوارم ثمره فعالیت ما مسئولان بتواند رضایت اقشار مختلف مردم را چنان جلب کند که به سیر صعودی مشارکت در انتخابات‌های آینده منجر شود، برای این کار باید از هر آنچه به احیای امر ملی آسیب می‌زند پرهیز کنیم و خیر عمومی را در دستورکار قرار دهیم.

قالیباف یادآور شد: ما به‌خوبی می‌دانیم که اگر وضع اقتصادی کشور رونق داشت و اگر بداخلاقی‌های سیاسی نبود نرخ مشارکت در همین دوره نیز متفاوت می‌شد، مردم با صندوق رأی قهر نیستند اما انتظار کارآمدی بیشتر دارند پس صندوق رأی باید کارآیی و گره‌گشایی روزافزون خود را در کارآمدسازی حکمرانی نشان دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نفس حضور و اصل مشارکت این تعداد از مردم در انتخابات نشان از پایبندی به چارچوب‌های نظام و نگاه به صندوق به‌مثابه کوتاه‌ترین و بهترین راه برای حل مشکلات است، با توجه به تقسیم کاری که برای تمرکز بر مسائل واقعی با قوه مجریه داریم، باید بدانیم هرگونه اختلاف‌افکنی و حاشیه‌روی و دوقطبی‌سازی قابل قبول نیست؛ بلکه علاوه بر مسئولیت وجدانی و شرعی، نارضایتی مردم را نیز به‌دنبال دارد.

وی ادامه داد: ما پایه‌های همکاری دولت و مجلس به‌نفع مردم را در قالب برنامه هفتم محکم کرده ایم و در دوره جدید نظارت مؤثری برای اجرای این برنامه خواهیم داشت تا حقوق عامه احیا شود و کارآمدی دستگاه حکمرانی افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: نه درون مجلس و نه در همکاری با سایر قوا ما دستورکار دیگری جز افزایش کارآمدی نداریم و هم بعد تقنینی و هم بعد نظارتی مجلس در خدمت این هدف خواهد بود. ما با رهبر فرزانه و بزرگوارمان نیز عهد بسته‌ایم که فرصت ناشی از مشارکت مردم را در مسیر تحول قدر بدانیم.

اینستاگرام
هوش مصنوعی
فعال است.
دائمی شدن احکام تبدیل وضعیت ایثارگران را خواستاریم/ تبعیضها را کنار بزنید. اجرای عدالت حق همه ی ایثارگران است
لطفا کمک معیشت ایثارگران ورزمندگان را به حقوق وفیش حقوقی تبدیل کنید تا در این سن وسال وپیری این قهرمانان ملی بدون هیچ گونه نگرانی و محتاج بودن زندگی کنند
لطفاکمک معیشت رزمتدگان وایثارگران را تبدیل به حقوق وفیش حقوقی کنید
سلام دوستان عزیزم برادران عزیز اقای قالیباف. دو
ساعت صحبت کرد. یک بار هم شده نامی ازجانبازان
نکر.چرا ؟اقای.قالیباف. سر قانون وتبصر جانبازان با اقای نوروزی چندبارمشکل خورده.بودن--(من نمیدانم.به جای نوروزی کی میاد خدا کنه ی کس بیاد که به داد جانباز برس
حیف شد جای حاج آقا نوروزی خالیه . . جای ایشون یک نفر بیاد لااقل دوباره پشت ایثارگران وایساد . دنبال تبدیل وضعیتها باشید گناه ما فرزندان ایثارگری که ورودی های سالهای آینده خصوصا طرحی هستیم چی هست که نباید تبدیلمان کنند؟ این خود نامردیه . حس تبعیض را از بین ببرید ما عدالت میخواهیم چرا اذیت میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi