شناسه خبر : 74956
جمعه 02 خرداد 1399 , 10:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تهدیدهای کرونازدگی آموزش و پرورش

تداوم تاخت و تاز کووید ۱۹ و کوچ اجباری امر آموزش و پرورش در تمام مقاطع تحصیلی به فضای مجازی؛ زمزمه ی احتمال خداحافظی با مدارس سنتی در جامعه ی ایران پسا کرونایی را بر سر زبان ها انداخته

فاش نیوز - 1. تداوم تاخت و تاز کووید 19 و کوچ اجباری امر آموزش و پرورش در تمام مقاطع تحصیلی به فضای مجازی؛ زمزمه ی احتمال خداحافظی با مدارس سنتی در جامعه ی ایران پسا کرونایی را بر سر زبان ها انداخته است. از آنجا که بخشی از نسل نوظهور جامعه ی ایران به دلایل قابل بحث، هنوز "تفکر انتقادی گسترده نسبت به دیجیتالیسم" پیدا نکرده است، احتمال رویداد فاجعه ای سهمگین می رود که می تواند منجر به گسست تمدنی، دینی و فرهنگی بی سابقه شود.

  2. تجربه ی یکی دو دهه ی اخیر حاکی از آن است که دیجیتالیسم با دگرگون سازی علایقِ آگاهی/ دانش ساز؛ تلاش کرد تا حداقل به دو طریق محوری، از اندیشه ی بخشی از نسل نوظهور کلیت زدایی کند:

الف. تغییر محتوای حیات ذهن و تجربه ی زیسته و تأثیر بر شاکله ی رفتاری ...

ب. تغییر هسته ی نظام معنایی  و تولید اشکال جدید بیگانگی در جامعه  و هویت زدایی ...  

این «شبیخون فرهنگی» از رهگذر رسانه های نو پدید، با ساختار شکنی و قداست زدایی از برخی امور قدسی آغاز گردید و معنایی تازه برای زندگی روزمره تعریف کرد؛ و باعث ظهور پارادوکس هایی در فرد، خانواده، دولت، نظم نمادین ... در جامعه ایران شد.

3. به راستی پس از خوابیدن گرد و غباری که کووید 19 به راه انداخته، فرایند آموزشی و پرورشی به چه شکلی درخواهد آمد؟ اکنون نه تنها به طور کامل این فرایند از حصار حضور فیزیکی رها شده؛ بلکه انعطاف در زمان یادگیری را نیز به ارمغان آورده است!

  آیا باید با چشم پوشی از نظام آموزشی و پرورشی سنتی، نسل نوظهور را در دامن فضای مجازی و موتورهای جستجو ... رها کرد؟

4. همواره آموزش و پرورش مهمترین راه افزایش سرمایه ی اجتماعی social capital محسوب می شود. از رهگذر آموزش مدرسه ای و در حضور معلم است که تفکر دانش آموز نظم و ساماندهی  می شود، اندیشه و باور او پِر پرواز می یابد  و با آموختن شیوه های بلند پروازی اندیشه، و دستیابی به مقاصد عالی، برای نقش آفرینی در تاریخ فردا آماده می شود ...

دیری است که این فرایند به شیوه ای اثیری؛ تحت تأثیر گسترش تکنولوژی اطلاعات قرار دارد... ابتدا این پرسشِ ساده و فریبنده پدیدار می شود که آیا آموزش، همان مدرسه رفتن است؛ و اصولا آموزش برای چیست؟ اصلا این همه هزینه و رفت و آمد و درس و سؤال و جواب برای چیست؟ راحت در خانه بنشین و از مواهب یادگیری الکترونیکی learning E بهره ببر؛ اوقات فراغتت را هم بسپار به کارشناسان خبره! اینهمه جامعه شناس، تاریخ دان، پرفسور حتی در رشته های علوم سیاسی، هرچند فرسنگ ها از آنها فاصله داری، ولی  هر لحظه که بخواهی در خدمتتان هستند؛ با هرنوع بازی و سرگرمی... تازه، لازم نیست دست به جیب بشید؛ همگی مهمان برادر بزرگترید! با فیلترینگ هم شوخی دارند!

5: البته پاسخ به همان سادگی نیست که می نماید ... بدیهی است که بین مفهوم آموزش، و روند تحصیلات رسمی، تمایزی بنیادین وجود دارد ... حدیث نبوی «زگهواره تا گور دانش بجوی» ناظر بر تفکرِ یادگیری تا آخر عمر است؛ و با تأکید باید گفت که  همواره آموزش، مزیت و حسن اجتماعی به شمار می آید. تغییر و تحول در شاکله ی رفتاری نسل نوظهور در گرو آموزش و پرورش و بنای ساختارهای مناسب قراردارد.

6: اکنون از رهگذر انقلاب فناورانه در تولید و ارتباطات، خودِ تکنیک دارای ایدئولوژی شده، نمی توان آن را خنثی و بی طرف انگاشت و تعلیم و تربیت دانش آموزان را بی قید و شرط به آن سپرد. امرِ واقع، خبر از دسیسه ی تبلیغات تجاری و سیاست بازی های ناپایدار و متلوّن دارد ... نتیجه ی تحوّل و تبدیل جادوی نگارش به الکترونیک، خطرناک و عمیق است؛ علی الخصوص این ایده که تکنولوژی حاوی متنی است که بر ادراک دانش آموزان از جهان،  تأثیر می گذارد.

نتیجه گیری

یکی از پیامدهای ویرانگر تفویض وظایف آموزش و پرورش به یادگیری الکترونیکی learning e باز ماندن از پرورشِ آن بخش از میراث تمدنی، و آموزه های تعالی بخش دینی و فرهنگی است که صرفا از راه گوش سپردن بی واسطه به معلم و هدایت او بدست می آید، و شرط اصلی آن حضور در کلاس درس است. چنانکه دکتر عبدالحمید ابوالحمد، در کتاب پرارج مبانی سیاست، خاطر نشان کرده، " اگر یک کشور سیاست آموزشی دراز مدت و دقیق برای بالا بردن دانایی و توانایی های فکری و جسمی شهروندانش نداشته باشد، زود کم نیرو و ناتوان می شود و نمی تواند استقلال راستین در جهان بیمناک امروز داشته باشد. آینده و بزرگی کشور - ملت ها بستگی و پیوند تنگاتنگ با سیاست آموزش و پرورش دولت هایشان دارد. توانایی اقتصادی، سیاسی، نظامی ملت ها دست آورد کوشش مردمان آموزش دیده و کاردان آن کشورهاست. پیشرفت شگفت انگیز اقتصادی ژاپن جنگ زده و ویران شده، درآموزش و پرورش آن کشوراست. نارسایی آموزش و پرورش و کمبودِ کسانِ کاردان  در کشور بدون هیچ گمان، دیر یا زود زندگی اجتماعی را با دشواری ها رو به رو می کند و زیان های بسیاری در پی دارد که برای آیندۀ کشور نگران کننده است."

 امرآموزش، موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پیچیده ای است. امروزه مردمی که میراث فرهنگی و روشنفکرانه شان از ریشه دارترین و کهن ترین میراثِ جهانی است، بسان سایر جوامع، در حال دست و پنجه نرم کردن با کووید 19 هستند که نمی توان تشخیص داد چگونه، کجا، چه زمانی و به چه تعداد از افراد هجوم خواهد برد.

 در دوران پیش از کرونا، امور آموزشی و پرورشی تحت تأثیرتبدیل جادوی نگارش به الکترونیک دگرگون گشته بود، و در انظار همه، این شالوده شکنیِ نا باورانه از رهگذر شیوع تدریجی دیوانسالاری  در حالِ ذبحِ جنبه ی پرورشی در جلویِ پای "سود" بود. چه بسا دوران پساکرونایی غافلگیری های بیشتری را برای ما در آستین داشته باشد.

اگر در دوران پسا کرونایی نیز وب  World Wide Web  انتهای چشم انداز اطلاعاتی نسلی قرار گیرد که امروز کاملا به آن آمیخته شده است، خطر ندیدن آنچه که به دلیل سرشت خود اصلا قابل دیجیتال کردن نیست، از قبیل مفاهیم احترام و عواطف و ایثار و گذشت و فداکاری ... بسیار بیشتراز اینکه امروز شاهدیم مخاطره آمیز خواهد شد.

همان طور که با حکم کوید 19 بازاندیشی در برخی سنت ها گریز ناپذیر شده، شیوه ی رویکرد به دیجیتالیسم نیز نیازمند بازاندیشی مداوم است ...  ریشه های تمدنی، دینی و فرهنگی ... فراتر از چیزهایی هستند که بتوان آنها را به کدهای دوتایی تقلیل داد و روی وب آپلود کرد. شیوه های تداوم و پویایی اینها در جامعه ی ایران پساکرونا صرفا از رهگذر مدرسه و معلم است که می تواند درذهن دانش آموزان به روز رسانی و نوسازی شود ...

اینستاگرام
با سلام و سپاس از زحمات دوستان در سایت فاش نیوز، اسم استاد فرهیختۀ علوم سیاسیِ دانشگاه تهران مرحوم دکتر عبد الحمید ابوالحمد ، هنگام باز نویسی دکتر ابوالحسن ابوالحمد نوشته شده؛ بدین وسیله اصلاح می گردد. عیدفطر بر شمان بندگان خوب خدا مبارک، طاعات و عباداتتان مقبول خداوند رحمان و التماس دعا
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi