شناسه خبر : 74988
پنجشنبه 01 خرداد 1399 , 09:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آزادسازی خرمشهر؛ نقطه عطف دفاع مقدس

سوم خرداد 1361 روزی غرورانگیز برای ایرانیان است؛ روزی که با مقاومت رزمندگان، شهر خرمشهر بعد از حدود 19 ماه آزاد شد و همین پیروزی علاوه بر تخریب وجهه نظامی عراق در جهان، موجب تغییر شرایط جنگ به نفع جمهوری اسلامی ایران شد.

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- احسان یعقوبی؛ سوم خرداد ۱۳۶۱ برای ایرانیان روزی غرورانگیز و مایه افتخار بوده است؛ روزی که شهر خرمشهر بعد از ۱۹ ماه با مقاومت رزمندگان اسلام از دشمن بعثی بازپس گرفته شد و با مقاومتی که مردم خرمشهر از خود نشان دادند، مشخص شد که ملت ایران برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را می‌کند و برای این کار حتی جان خود را نیز فدا می‌کند.

بنابراین با آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱، از این روز به نام روز مقاومت، ایثار و ایستادگی یاد می‌شود و بعد از این پیروزی بود که شرایط جنگ به‌طور کلی تغییر کرد و با توجه به افتضاحی که نیرو‌های بعثی با آن همه تجهیزات پیشرفته نظامی به بار آوردند و آبروی نظامی و سیاسی‌شان در جهان رفت، نوعی ناامیدی بین آن‌ها به وجود آمد و همین موضوع منجر به این شد تا پیروزی‌های بعدی نیز در دوران دفاع مقدس نصیب رزمندگان شود. در عملیات آزادسازی خرمشهر حدود ۱۹ هزار عراقی اسیر شده و ۱۷ هزار نفر نیز کشته یا مجروح شدند و این آمار و ارقام نشان از اهمیت این عملیات داشت که بعد‌ها به عنوان نقطه عطف دوران دفاع مقدس از آن یاد شد.

شهر خرمشهر بعد از ۳۵ روز مقاومت رزمندگان، در چهارم آبان سال ۱۳۵۹ به دست مزدوران عراقی افتاد، اما سپاه و ارتش به همراه نیرو‌های داوطلب مردمی بعد از ۱۹ ماه این شهر مهم و استراتژیک را آزاد کردند. حماسه فتح خرمشهر به لحاظ اهمیتی که داشت و نمایان کردن چهره واقعی عراقی ها، به حماسه جاویدان و بی‌نظیر در تاریخ تبدیل شد که بیانگر مقاومت و پایداری مردم ایران در برابر دشمن بعثی که از سوی ۸۰ کشور خارجی حمایت می‌شد، است.

رزمندگان در این حماسه عظیم و باارزش به دشمنان ایران اسلامی درسی دادند تا همه آن‌ها بدانند که ملت ما هرگز نسبت به ارزش‌ها و خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران بی تفاوت نخواهد بود. البته در طول تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی بار‌ها مشخص شده است که ملت ایران حتی یک وجب از خاک این مرز و بوم را به دشمن نمی‌دهد که فتح خرمشهر نمونه بارز این رویکرد بوده است.

بعد از آزادسازی شهر خرمشهر، سرعت اجرای عملیات‌های رزمندگان به دلیل سردرگمی نیرو‌های دشمن بعثی افزایش پیدا کرد و نتایج مثبت دیگری نظیر آزادسازی هویزه نیز بدست آمد. اگر از دستاورد‌های نظامی عملیات آزادسازی خرمشهر عبور کنیم، به این نکته مهم و قابل توجه می‌رسیم که تجربه نشان داده است که مقاومت تنها راه مقابله با دشمنان محسوب می‌شود و همانطور که رزمندگان و نیرو‌های داوطلب مردمی در دوران دفاع مقدس با مقاومت برابر دشمن تا دندان مسلح به پیروزی‌های مختلفی دست پیدا کردند، امروز نیز با مقاومت در برابر تهدید‌ها و فشار‌های اقتصادی دشمنان، قادریم تا بر آن‌ها غلبه کنیم.

همانطور که گفته شد، آزادسازی خرمشهر تجارب و آموزه‌های بسیاری را در اختیار جوانان امروزی قرار داده است که یکی از این موارد را در سال‌های اخیر در جبهه‌های مقاومت شاهد بودیم؛ جایی که مدافعان حرم با بهره گیری از دوران دفاع مقدس به جنگ علیه تکفیری‌ها رفتند که هدفی جز نابودی اسلام و ضربه زدن به ایران نداشتند؛ بنابراین همانطور که آزادسازی خرمشهر در آن دوران موجب تخریب وجهه عراقی‌ها در مجامع بین المللی شد، تجارب آن نیز امروز در مواقع بحرانی به کمک جوانان و به طور کلی ملت ایران آمده است.

احسان یعقوبی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi