شناسه خبر : 89783
یکشنبه 04 ارديبهشت 1401 , 16:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حوادث تاریخی دوران علی(ع) و لزوم عبرت‌آموزی از آن

مصادیق مظلومیت های امام علی(ع) و ضرورت عبرت گیری آن درجهاد تبیین در گام دوم انقلاب حائز اهمیت است...

فاش نیوز - مصادیق مظلومیت های امام علی(ع) و ضرورت عبرت‌گیری از آن در جهاد تبیین و در گام دوم انقلاب حائز اهمیت است.

حوادث تاریخی دوران امام علی(ع) دارای شدید ترین بی بصیرتی های مسلمین بوده است و برای دوران جمهوری اسلامی عبرت ها و عرصه وسیعی برای جهاد تبیین در گام دوم انقلاب دارد.

امام همام دارای صفات و کمالات الهی و دومین شخصیت انسان کامل و بی نقص، بدور از گناه و خطا بود. امام علی نخستین مرد ایمان آورده به پیامبر، حیات بخش اسلام به شمشیر ذوالفقارش، سپر جان پیامبر، نخستین جانشین پیامبر، نخستین امام شیعیان نخستین مظلوم و نخستین شهید محراب است.

آیه ولایت، آیه اولی الامر و آیات زیادی در شان وی بوده است و حدیث نبوی منزلت در خصوص جایگاه خاص وی می باشد. همچنین زندگانی ۶۳ ساله امام(ع) با برکات فراوان و فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است.

علیرغم امر الهی و نصب آن حضرت توسط پیامبر(ص) و بیعت مسلمین، حق وی غصب شد و مسلمانان کج رو با امام(ع) سه جنگ جمل، صفین و خوارج نهروان را داشتند.

همچنین بنای سب امیرالمومنین توسط معاویه گذاشته شد و ۶۰ سال بر منابر به امام معصوم لعن کردند، با فتنه خوارج، امام علی علیه السلام به شهادت رسید، با خبر شهادت امام علی(ع) مردم از حضور وی در مسجد متعجب شده و پیکر امام شبانه دفن می شود و 100 سال قبر امام علی(ع) مخفی بوده است!

همه این موارد از نشانه های مظلومیت آن امام همام در برابر فتنه های دشمنان و انحراف و بی بصیرتی مسلمین است. چه شد که این همه آیات و سفارشات پیامبر در حق او چنین شد؟‌ فرماندهان جنگ روانی معاویه و لشگر تحریف چه بر سر مسلمین آوردند که آنان به انحراف و از امام خود دست کشیدند و به جبهه نفاق پیوستند.

غیر از آیات زیادی که در وصف اهل بیت نازل شده دو آیه نیز از سوی خداوند در ابلاغ جانشینی امام علی(ع) و نصب آن حضرت توسط پیامبر(ص) و بیعت کردن مسلمین با امام علی(ع) آمده است. متاسفانه در واقعه سقیفه بدعت گذاری شد و فرد دیگری به خلافت انتخاب گردید. اگر چه مسلمین علیرغم شنیدن روایات پیامبر(ص) و شاهد واقعه غدیر بودن، اعتراض نکردند و بسیاری حتی آنرا پذیرفتند!

دستگاه خلافت غاصب برای بیعت اجباری از حضرت علی(ع) دو روز بعد از تدفین پیامبر(ص)، به خانه آن امام حمله کردند و ضمن به اتش کشیدن درب خانه و ضرب و شتم دختر پیامبر خدا، امام را برای بیعت به سوی مسجد کشیدند وعاقبت هم دختر پیامبر به شهادت می رسند، ولی اتفاق خاصی در میان مسلمانان رخ نداد!

فدک در جنگ خیبر به ملکیت پیامبر(ص) در آمد و ایشان آن را به حضرت فاطمه(س) بخشید، اما خلیفه غاصب برگه فدک را از حضرت فاطمه گرفت و پاره کرد و آن را غصب کرد و شاهدان واقعه اعتراضی نکردند.

مسلمانان بی بصیرت با امام(ع) سه جنگ داشتند که اولین جنگ( جمل ) از سوی مسلمین پیمان شکن و ناکثان به رهبری طلحه و زبیر و عایشه صورت گرفت و در نهایت با کشته شدن ۱۳-۱۰ هزار نفر مسلمان باغی ، با پیروزی سپاه امام علی علیه السلام پایان یافت!

دومین جنگ در صفین توسط معاویه متظاهر به اسلام علیه امام رخ داد و در حالی که مالک اشتر تا نزدیک خیمه معاویه پیش رفته بود، با مکر معاویه در قرآن بر نیزه کردنش سبب شد، سپاهیان اسلام به قران ناطق فشار وارد کرده و امام(ع) به ناچار، حکمیت را پذیرفتند!

سومین جنگ را نیز خوارج نهروان یا مارقین با امام(ع) داشتند. مسلمانان ظاهر، بین متحجر که به صرفا اعمال عبادات ظاهری اهتمام داشتند! و از امام درخواست توبه از کفر صلح با معاویه و نقض حکمیت کردند. چون امام عهد شکنی را نپذیرفتند، گروه سومی تشکیل دادند و امام علی(ع) در منطقه‌ای به نام نهروان ناچار به جنگ با این گروه شد و آنان را شکست داد.

بنای سب امیرالمومنین توسط معاویه گذاشته شد و ۶۰ سال حکمرانان و پیروان بنی‌امیه بر آن امام نیکی ها ناسزا و لعن می فرستادند و مسلمانان بر منابر بر می شنیدند و اعتراض نکردند و حتی بعضا همراه شدند!

با فتنه خوارج و حرمت شکنی مسجد ، امام علی علیه السلام در محراب مسجد کوفه به شهادت رسید و نخستین شهید محراب شد. نتیجه این قتل محروم کردن جامعه اسلامی از حکمرانی آن امام عادل(ع)است!

وقتی خبر شهادت امام علی(ع) در هنگام نماز در محراب مسجد در شهر کوفه پیچید، اغلب مسلمانان کوفه گفتند: مگر علی نماز هم می خواند! که نشان از تبلیفات سوئ دشمن داشت.

دفن شبانه امام از بیم دشمنی های بنی امیه بنابر وصیت ایشان و 100 سال مخفی بودن قبر امام علی(ع) بوده است.

امپراطوری رسانه ای معاویه با عملیات روانی، به علاوه جهالت و بی بصیرتی مسلمانان، سبب عدم تشخیص حق و باطل و انتخاب غلط در عدم یاری حق شد و نهایتا ظلالت و گمراهی شان را به همراه داشت.

 متاسفانه همین رویه ادامه یافت تا اینکه امام حسن(ع) نیز به علت بی یاور بودن، صلح نامه را امضا نمود و امام حسین(ع) با معدودی توانست قیام کند و در نهایت در روز عاشورا به شهادت رسید.

بقیه امامان نیز در حصر قرار داشته و به شهادت رسیدند و آخرین خیره الهی نیز از نظرها غایب است. یعنی امامانی که ارکان هدایت جامعه بودند و بیش از سیزده قرن مسلمانان از حکمرانی صالحان محروم و دچارآسیب ها و مشکلات عدیده ای شده اند.

بعد از سیزده قرن محرومیت و مبارزه، درکمال ناباوری و بهت جهانیان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام راحل و پیروی قاطبه ملت ایران و عنایت الهی بساط نطام ظالم و ستم شاهی برچیده و نظام مردم سالاری دینی برقرارشد.

علیرغم همه دشمنان بشریت ملت ایران پیروز میدان شد و در طول عمر با برکتش، با وجوه انبوه فشارها و جنگ و تحریم،توانسته است، مقاوم و پویا راه خود را شتاب بخشد و دستاوردهای بی نظیری به همراه داشته است.

بیانیه ای که رهبر انقلاب در چهلمین سالگرد انقلاب خطاب به ملت ایران صادر کردند، با مضامین دقیق مجمل گذشته، حال و آینده و تبیین راهبردهایی برای اینده انقلاب در ورود انقلاب به دومین مرحله خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است.

 این بیانیه شروع انقلاب از نقطه صفر را ترسیم و دستاوردهای بزرگ را با عنوان برکات انقلاب عنوان و در آن علل عمده مشکلاتی که هم اکنون کشور دچار آن می باشد را بیان کرده است.

در این بیانیه چالش های درونی کشور نیز بیان و برای کشور در گام دوم هفت سرفصل راهبردی، رهنمود های عملیاتی و اجرایی بسیار مهم و راهگشا تبیین و توصیه شده است. این بیانیه یک سند راهبردی برای برای آینده انقلاب، راهبرهای هفت گانه در موضوعات »علم و پژوهش »؛ »معنویّت و اخلاق»، »اقتصاد با رویکرد اقتصاد مقاومتی »، »عدالت و مبارزه با فساد »، »استقلال و آزادی»، »عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن » و »سبک زندگی » در گام دوم است.

همچنین برای جبران خلا حکمرانی نظام اسلامی ناب در طول سیزده قرن پس از حکومت امام علی(ع) و نیز تحقق تمدن نوین اسلامی ارایه شده است که باید مورد توجه و اهتمام همه آحاد ملت قرار بگیرد.

 به نحویی که به عنوان چراغ فروزان در برنامه ریزی های سالانه بخش های مختلف جامعه ساری و جاری شود و انقلابیون نیز بایستی همواره آنرا رصد کرده و مطالبه نمایند.

حوادث تاریخی دوران امام علی(ع) دارای شدید ترین بی بصیرتی های مسلمین بود و برای دوران جمهوری اسلامی عبرت ها و عرصه وسیعی برای جهاد تبیین در گام دوم انقلاب دارد. از آنجا که در عصرحاضر جریان تحریف و انحراف بدنبال قلب واقعیت های جامعه، شبهه افکنی، تهاجم فرهنگی و ترویج سبک غربی، تشدید معظلات اجتماعی و مشکلات اقتصادی و در نهایت بدنبال مایوس سازی از نظام و انقلاب است.

 همچنین دشمن به صورت جنگ ترکیبی همه روشها و ابزارها را به میدان تهاجم آورده است. لذا مومنین نیز بایستی براساس تکلیف عینی بودن جهاد تبیین، در همه رده های سنی، در حد استطاعت به تولید و نشر مطالب صحیح اهتمام وبا جریان تحریف و انحراف مقابله کنند.

 دشمنان مانع بیداری اسلامی و مانع ظهورند ولی آرمان گام دوم انقلاب زمینه سازی ظهور مهدوی است، لذا شایسته است که همگان اهداف گام دوم انقلاب را محقق سازند و در ساختن تمدن نوین اسلامی سهیم باشند.انشالله با عبرت آموزی از تاریخ صدر اسلام از سربازان بصیر انقلاب در مهیا سازی بستر و زمینه سازی ظهور امام مهدی(عج) باشیم.

| دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

اینستاگرام
عرض ادب و احترام
۳۰ سال از جنگ میگذرد ، حرفهای کلیشه ای و قلمبه سلمبه جاش تو کلاس درس هست اقای دکتر ، این تذکرات رو باید خدمت مسئولان جهادی خاکریز ندیده بفرمائید، ۲ سال یه کمیسیون پزشکی تشکیل نشده برای امثال حقیر که جانباز شیمیایی هستم دارو گیر نمیاد، نیمی از عمرم صرف گشتن دارو در داروخانه های پایتخت صرف شد ، از بیانات شما مستفیض شدیم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi