شناسه خبر : 90485
چهارشنبه 11 خرداد 1401 , 09:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دومین پنل تخصصی «سالمندی در جامعه ایثارگری» برگزار شد

دومین پنل تخصصی «سالمندی در جامعه ایثارگری» روز یکشنبه 8 خرداد ماه با همکاری دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران و پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد.
 
دومین پنل تخصصی «سالمندی در جامعه ایثارگری» برگزار شد/ افزایش میانگین سنی در برنامه‌ریزی خدمات‌رسانی به ایثارگران مؤثر است/ بنیاد شهید و امور ایثارگران باید در طب سالمندی پیشتاز باشد
دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست ضمن خیر مقدم خدمت به اندیشمندان، دانشمندان، اساتید دانشگاه و افراد صاحب‌نظر در حوزه سالمندی کشور، گفت: وقتی صحبت از تحول و ارتقاء می‌کنیم پایه هر دو دانایی هستند. یعنی اول دانایی شکل می‌گیرد و مبتنی بر دانایی، تحول و ارتقا شکل خواهد گرفت. هر اقدامی بدون دانایی به معنای هرج و مرج، قهقرا و نزول است.
وی با اشاره به ضعف عنصر علم و دانش در نظام برنامه‌ریزی کشور، گفت: به عنوان سیاست‌گذاران حوزه ایثارگران نیازمند توجه به حوزه دانایی هستیم که مقدمه آن آگاهی، اشراف، شنیدن حرف متخصصان و داشتن اطلاعات جزئی در آن حوزه است تا دچار ادراک غلط از محیط نشویم. طبیعتاً راهکارها را باید از اندیشمندان این حوزه که سال‌ها کار کرده‌اند، بشنویم.
معاون رئیس جمهور افزود: آنچه مشخص است در حوزه خانواده ایثار و شهادت دو مؤلفه مشکلات را چند برابر می‌کند و باید در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گیرد که یکی مؤلفه سن است. میانگین سنی جمعیت ایثارگران ۲۸ سال بیشتر از میانگین سنی کشور است. یعنی میانه سنی جامعه هدف ما در آستانه عبور از ۶۰ سالگی است. دومین مؤلفه نیز این است که خانواده ایثارگران یا دارای معلولیت‌های جسمی گسترده یا تحت‌فشارهای عصبی و روانی شدید بوده است یعنی یا خودش درگیر جنگ تحمیلی و جراحت بوده یا در محیط جنگ زندگی کرده و از جنگ تحمیلی به هر ترتیب آسیب دیده است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه یادآور شد: درست است که یک پتانسیل فوق‌العاده‌ای تحت عنوان ارزش‌های معنوی و حاکم بودن این ارزش‌های معنوی در زندگی این عزیزان وجود دارد؛ اما اثر سالمندی به علاوه معلولیت‌ها و یا مقدمات ناشی از مداخله و حضور در جنگ تحمیلی در اطراف و محیط نزدیک به جنگ به صورت واضح و روشن دیده می‌شود. همچنین وضعیت و ساختار خدمات‌رسانی کشور و این نوع نیازها برای ورود به دوران سالمندی آماده نشده و آمادگی برای آن ایجاد نشده است.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به مشکلات اجرای قوانین حوزه خدمات‌رسانی به ایثارگران، خاطرنشان کرد: متأسفانه در اجرای قوانین و مقررات و اجرای برخی تعهدات هنوز در ابتدایی‌ترین موارد همچون تهیه خودروی مناسب برای تردد، خانه‌های هوشمند مناسب، امکانات سفر و همسان‌سازی سطوح مشکلاتی داریم. کشور هنوز آماده ورود به دوران سالمندی نیست و از طرفی در مورد خانواده و جامعه هدف بنیاد مشکلات فزاینده‌ای وجود دارد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: برای مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح در آینده باید با واقعیت‌ها روبرو شویم و کارشناسان و متخصصان مطالعات تحقیقی عمیقی انجام دهند و خوشبختانه مطالعات خوبی انجام شده است. اما تحلیل عمیق برای این است که ما کاملاً آسیب‌های سلامتی، اجتماعی و اقتصادی این خانواده‌ها را با جزئیات درک کنیم و متوجه شویم با چه نکاتی در حوزه رفاه، سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی روبرو هستیم.
وی با اشاره به مصوبات هیئت امنای بنیاد شهید و امور ایثارگران برای افزایش تخت‌های بیمارستانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: بر اساس استانداردهای جهانی با فرض اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت جامعه ایثارگری در دهه آینده به بالای ۶۰ سال سن برسند به عدد 4 هزار تخت آسایشگاهی رسیدیم. این که این آمار چقدر دقیق است یک کار جامع می‌خواهد و اینکه جنس تخت‌ها از چه چیزی باشد، چون جانباز با معلولیت با جانباز بدون معلولیت متفاوت و نوع معلولیت‌ها نیز متفاوت است و حتی گاهی معلولیت همراه با شرایط ویژه است و دارای جنبه‌های روحی و روانی است.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی مناسب و نوع آموزش و مهارت‌های این افراد برای خدمات‌رسانی به ایثارگران مهم است و اجرای این برنامه‌ها نیاز به تجهیزات دارد. ما باید بدانیم برای اداره چنین مجموعه‌ای چه اندازه نیروی انسانی نیاز داریم و در چه قالب‌هایی می‌خواهیم آنها را آموزش دهیم و آنها را با دانشگاه‌های مختلف همراه کنیم.
وی با اشاره به سفرهای استانی خود و ابراز تأسف از برخی کمبودها و گله‌مندی‌های ایثارگران، ادامه داد: باید یک نظام مدیریتی ویژه وجود داشته باشد که بتواند خدمات را در خانه فرد عرضه کند و نظام هوشمندی برای برخی از کنترل‌ها وجود داشته باشد و بتوانیم سازمانی ایجاد کنیم که اگر فرد به خدمات ویژه نیاز داشت به آن مرکز منتقل کند. بعد از این‌ها ساختار مدیریت و منابع مالی و نکات دیگر مطرح می‌شود.
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه موضوع سالمندی مسئله امروز بنیاد شهید و امور ایثارگران است، گفت: متأسفانه همین امروز هم دیر شده است و بنیاد شهید و امور ایثارگران باید در حوزه معلولان و طب سالمندی پیشتاز می‌بود. البته کارهای خوبی انجام شده و زیرساخت‌هایی مثل پژوهشکده علوم پزشکی جانبازان نشان دهنده رویکرد و نگاه مثبت بوده است اما اینکه این زیرساخت توانسته یا چه اندازه توانسته است به مسئولیت‌های خود عمل کند و اینکه بتواند این سامانه را مدیریت کند و جلو ببرد نیاز به تحلیل و نقد دارد.
قاضی‌زاده هاشمی در ادامه به تشریح موضوعات مطرح در علوم پزشکی امروز در مورد نوع بیمارستان‌ها و خدمات‌رسانی به سالمندان پرداخت و گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران فرصت خوبی برای متخصصان طب سالمندی فراهم می‌کند و با توجه به مشخصات آن ظرفیت پیاده‌سازی نظرات متخصصان را دارد و چون تعداد تخت‌ها و بیمارستان‌ها محدود است و در آغاز دوره تصمیم‌گیری جدید هستیم راحت‌تر می‌توانیم الگوها را تغییر داده و تصمیم‌گیری کنیم.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه این مسائل موضوعاتی است که باید در مرکز مطالعات و پژوهشگاه بنیاد به آن توجه شود و به غیر از مطالعات پایه که توصیف وضع موجود است باید یک گام جلوتر برویم و از توصیف به شناخت شبکه مسائل، اصلاح رویکردها و از آنجا به سوی تعریف راهبرد و برنامه‌ریزی حرکت کنیم.
در این پنل تخصصی دکتر «احمد دلبری» دکتری تخصصی سالمندان، دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس انجمن علمی سالمندی، دکتر «مهشید فروغان» متخصص اعصاب و روان، دکتر «شیما سام دانشیار» سلامت سالمندی، دکتر «سجاد رضامندی» متخصص اقتصاد سلامت، مهندس «مصطفی اعلامی» متخصص فن‌آوری‌های کمکی و «بتول موسوی» متخصص طب پیگیری و پزشکی اجتماعی به بیان آخرین یافته‌های حوزه سالمندی پرداختند.
منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi