شناسه خبر : 100225
یکشنبه 31 ارديبهشت 1402 , 14:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در واکنش به سفر اسد به جده

رسانه‌های صهیونیستی: اتحادیه عرب به سوریه بازگشت این یک پیروزی بزرگ برای سوریه است

فاش نیوز - حضور رئیس‌جمهور سوریه در نشست سران اتحادیه عرب در جده، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های رژیم آپارتاید اسرائیل داشته و صهیونیست‌ها نیز این اتفاق را «یک پیروزی بزرگ برای سوریه و بشار اسد» ارزیابی کرده‌اند.
ورود «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، به جده در روز پنجشنبه و حضورش در نشست روز جمعه سران عرب در این شهرِ عربستان به خودی خود یک دستاورد مهم تلقی می‌شود. حالا رسانه‌های رژیم آپارتاید اسرائیل که دشمنی تاریخی با اسد و دولتش دارند نیز به این دستاورد ‌اشاره کرده‌اند. حضور اسد در نشست اتحادیه عرب و صحنه دست دادن وی با «محمد‌بن‌سلمان»، ولی‌عهد سعودی، توجه رسانه‌های رژیم صهیونیستی را نیز به همراه داشته است و برخی از آنها به صراحت نوشته‌اند که این اتفاق یک پیروزی بزرگ برای بشار اسد و کشورش است.
ایسنا و فارس در این باره به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی نوشته‌اند: «بهتر است که بگوییم اتحادیه عرب به سوریه بازگشته است نه سوریه به این اتحادیه.» رسانه‌های اسرائیلی همچنین در این باره آورده‌اند: «آن‌چه در حال رخ دادن است یک پیروزی بزرگ برای سوریه و رهبر بلامنازع آن بوده و اکنون تنها چیزی که باقی می‌ماند بازگرداندن روابط با ترکیه به وضعیت قبلی است.»
جالب توجه است که همزمان خبر می‌رسد که رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که مایل است از طریق همتای روس خود اختلافات با سوریه را پایان دهد. البته «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه که به سیاست خارجیِ متخاصمانه‌اش شناخته می‌شود همچنین اعلام کرده که خروج سربازان ترکیه از سوریه را بررسی نمی‌کند، زیرا تهدید تروریستی ادامه دارد. به هر حال باید توجه داشت که دولت دمشق بدون دادن باجی به اتحادیه عرب بازگشت و به نظر هم نمی‌رسد به تُرک‌ها هم باجی بدهد.
«روعی کایس»، کارشناس امور عربی شبکه عبری زبانِ «کان» نیز تصویری از محمدبن‌سلمان هنگام دست دادن با بشار اسد و در آغوش گرفتن وی قبل از نشست اتحادیه عرب در جده را منتشر کرد و نوشت: «تصویری از پیروزی اسد.» گفتنی است، بشاراسد و بن‌سلمان در دیدار تاریخی‌شان افزون بر بررسی تحولات کشورهای عربی و بازتاب مثبت روابط بین این کشورها، تأکید کردند که این تعامل نشانگر حرکت جمعی آنها به سوی دیدگاه‌های مشترکی است که در نشست جده مشاهده کردیم. همچنین، آن‌طور که ایسنا نوشته است، «الداد بک»، روزنامه‌نگار اسرائیلی نیز در این‌باره گفت که با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بهار عربی رسماً پایان یافته و جهان عرب به مسئله فلسطین و قرار دادن آن در رأس توجه خود بازگشته است.
همچنین رسانه‌های اسرائیلی کلیپی را منتشر کردند که لحظه دیدار بشار اسد با «عبدالفتاح سیسی»، همتای مصری او در مقر اجلاس سران کشورهای عربی را نشان می‌دهد. در این فیلم اسد در حالی که در حال قدم زدن در داخل مقر است ظاهر می‌شود و در مسیر زمانی که از مقابل سیسی عبور کرد، سیسی به گرمی با اسد دست داده و پس از آن دو رهبر برای مدت کوتاهی با هم گفت‌وگو کردند.
گفتنی است، روز جمعه (29 اردیبهشت؛ 19 مه) سی و دومین نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان، در شهر جده و با حضور سوریه بعد از ۱۲سال غیبت آغاز شد. بن سلمان، ولی‌عهد سعودی پیش از آغاز نشست، رسماً و به گرمی از رئیس‌جمهور سوریه استقبال کرد. مجله آمریکایی «نیوزویک» به این بازگشتِ پس از سال‌ها غیبت پرداخت و بازگشت دمشق به جمع کشورهای عربی را بزرگ‌ترین شکست واشنگتن در نبرد با سوریه توصیف کرده و نوشت: «پیام مهم این بازگشت، لزوم پایان دادن به حضور نظامی و لغو تحریم‌های آمریکا علیه سوریه است.»
پیام این حضور روشن است: با آغاز شدن بحران در سوریه و تبدیل شدن آن به یک جنگ داخلیِ تمام عیار با دنباله‌های خارجی، رهبران مختلف عربی و رئیس‌جمهور ترکیه که همه شمشیر علیه دولت دمشق کشیده بودند سودایِ خواندن نماز در «مسجد اموی» دمشق را داشتند آن‌هم پس از سرنگونی اسد، اما پس از 12 سال این رئیس‌جمهور ایران بود که در جریان سفرش به سوریه در این مسجد نماز خواند؛ در شرایطی که اسد هم در سر جای خود پابرجاست! با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل محور مقاومت طی چند دهه، سوریه به عنوان پل ارتباطی و یکی از ستون‌های فقرات محور مقاومت معرفی شده و به نظر می‌رسد همچنان همین نقش را داشته باشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi