شناسه خبر : 100305
سه شنبه 02 خرداد 1402 , 15:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عملکرد پدافند هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس

فاش نیوز - عملکرد پدافند هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس مورد غفلت واقع شده و لازم است که با تبیین وقایع مرتبط با این حوزه در آن دوران، نسل‌های جدید را از حماسه‌آفرینی‌های نیروهای پدافند هوایی، آگاه کرد.

 

عملکرد پدافند هوایی ارتش در دوران دفاع مقدسگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- مهدی شهرودی؛ در هفته‌های نخست جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نیروی زمینی دشمن بعثی زمین‌گیر شد و به همین جهت، دشمنان به دنبال ایجاد و تقویت برتری هوایی خود بودند تا از این طریق، مراکز حساس و حیاتی کشور مانند پالایشگاه‌ها را مورد حمله قرار دهند. با توجه به اینکه بودجه کشور از طریق این مراکز تأمین می‌شد و اقتصاد کشورمان به نفت و صادرات آن وابسته بود، ضروری بود که در این حوزه اقدامات لازم جهت دفاع در برابر حملات هوایی دشمن انجام گیرد.

در دوران جنگ، رژیم بعثی تهاجماتی را به مراکز حساس و حیاتی از قبیل پالایشگاه‌ها، مراکز پتروشیمی، و جزیره خارگ صورت داد و در این مرحله بود که ماموریت پدافند هوایی ارتش آغاز شد.

در طول جنگ تحمیلی، تامین پوشش بیش از ۵۰۰ مرکز حساس و حیاتی از جمله نقاط نفت‌خیز، سدها، نیروگاه‌های برق و... در حوزه ماموریت پدافند هوایی قرار گرفت و حفظ هر کدام از این نقاط تعریف خاص خود را داشت.

مثلاً درصورت انهدام فرودگاه‌ها، پرواز هواپیماهای جنگنده و مسافربری و تردد بین‌المللی هوایی کشور دچار اختلال می‌شد و یا اگر دشمن بعثی مراکز نفتی را مورد هدف قرار می‌داد، صادرات نفت و تامین بودجه کشور دچار مشکل می‌شد و  این در حالی است که تمامی مراحل پوشش امنیت این مراکز به پدافند هوایی ارتش واگذار شده بود و این یگان با توجه به کمبود بودجه و تجهیزات، مورد تحریم نیز قرار داشت.

در آن مقطع حساس، پدافند هوایی ارتش با بکارگیری و تدبیر عملیاتی و تاکتیک‌های مختلف و هوشمندی مدیران و فرماندهانی همچون ستاری، نیازهای خود را تا حد ممکن مرتفع کرد و علی‌رغم حملات مداوم هوایی رژیم بعثی عراق، پدافند هوایی ارتش به متجاوزان اجازه نداد که حتی یک روز صادرات نفت ما عقب بیفتد و این جزو ماموریت‌های پدافند در دوران دفاع مقدس بود.

مأموریت دیگر پدافند هوایی ارتش در جنگ تحمیلی، تأمین امنیت نیرو‌های زمینی بود. رزمندگان اسلام وجب به وجب پیش می‌رفتند و مناطق مختلفی را که به اشغال دشمن متجاوز درآمده بود، آزاد می‌کردند؛ همچنین با توجه به کمک ۳۵ کشور دنیا به رژیم بعث عراق، پدافند هوایی اجازه نداد که نیرو‌های زمینی در عملیات‌هایی همچون والفجر ۸، کربلای ۵، محرم، والفجر مقدماتی و والفجر ۱ مورد تعرض هوایی از سوی دشمن قرار بگیرند.

به واسطه همین مساله، نیرو‌های زمینی توانستند با فراغ بال بیشتری به عملیات خود ادامه دهند.

پدافند هوایی در طول دوران دفاع مقدس علی‌رغم اینکه از کمترین تجهیزات برخوردار بود، اما با ایمان و تلاش نیرو‌ها و عملیاتی کردن تجهیزات از کارافتاده، دشمن کاملاً مسلح را  فلج کند و امروز هم آسمان ایران را نیروی پدافند هوایی ارتش امن کرده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi