شناسه خبر : 100825
یکشنبه 21 خرداد 1402 , 09:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

زمانی که آرزوهایمان اندازه توانمان نبود!

 زمانی که آرزوهایمان اندازه توانمان نبود!

فاش نیوز - آنچه که نیاز داریم گاهی به خودمان یادآوری کنیم این است که چه چیزی یاری دهنده ما در جنگ با عراق و این جدال نابرابر بود؟ آن زمان «توانمان کم بود اما آرزویمان کم نبود» تا به هر قیمتی سازش کنیم؛ ما برای خاکمان، حفظ و نگهداری از آن خون دادیم، جوان دادیم، نخبه دادیم و زن و مرد کنار هم ایستادیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: «چند سال پیش در برابر پرسشی سخت، پاسخ دادم: «خودمان انتخاب کردیم». بسیاری از آن سخن رنجیدند.» ظریف در ادامه با ارجاع به جمله‌ای از مرحوم پروفسور روح‌الله رمضانی، با این مضمون که ایرانیان در پانصد سال گذشته نتوانسته‌اند میان اهداف و امکانات توازن ایجاد کنند، نوشت: «ما در طول تاریخ اهدافمان را بر اساس آرزوهایمان چیده‌ایم و به توانایی‌هایمان توجهی نکرده‌ایم. گرایش تاریخی ما برای رسیدن به آرزوها بدون در نظر گرفتن امکانات، نه تنها در سیاست خارجی نمایان است، بلکه در شکل‌گیری خطوط متراکم خودرو پشت هر تونل کم عرض نیز دیدنی است.»

ظریف بر این باور است که «به اندازه توانمان آرزو کنیم»؛ اما سوال اینجاست که آیا شهدای نخبه جنگ مانند شهید حسن باقری ها، شهید محسن وزوایی ها، شهید مصطفی چمران ها و ... هم فکر وی بودند؟ بر دنیا پوشیده نیست، زمانی که در سال 59 ارتش عراق جنگی تمام عیار را بر ایران تحمیل کرد و در دوران 8 سال دفاع مقدس،شرایط دو کشور به لحاظ لجستیکی و حمایتی کاملا با یکدیگر متفاوت بود؛ یک طرف ایرانی بود که تازه مردمش انقلاب کرده بودند و هنوز آنطور که باید، فرصتی دست نداده بود تا بسیاری از نهادها سازماندهی شوند و آنسوی این موازنه نابرابر عراقی قرار داشت که پیدا و پنهان از حمایت بین المللی گسترده ای برخوردار بود.

عراق از سوی اتحاد جماهیر شوروی، چین و پس از آن فرانسه به لحاظ ادوات جنگی تغذیه می شد و اینان سه تامین کننده اصلی جنگ افزارها برای این کشور بودند. در اینجا باید یادآور شد که صدام حسین علاوه بر خرید سلاح های نظامی و اتصال به منبع مغذی ادوات جنگی، به صورت پنهانی از سوی کشور آمریکا حمایت می شد و سازمان سیا مبدا تسلیحات نظامی این کشور را مرتبا بررسی می کرد که مبادا به لحاظ تسلیحاتی و قدرت نظامی در طول جنگ با ایران کم بیاورد.

کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس حامیان مالی اصلی عراق در این جنگ ناجوانمردانه بودند؛ کشورهای عربستان صعودی با بیش از 30 میلیارد دلار، کویت با کمکی بالغ بر 8 میلیارد دلار و امارات متحده عربی نیز با 8 میلیارد دلار به ترتیب در ردیف های اول کمک کننده به صدام در این ترازوی بی عدالتی بودند. البته که نباید استفاده ناجوانمردانه عراق از سلاح شیمیایی به پیشتیبانی از کشورهای مدعی حقوق بشر را نادیده گرفت. تعداد زیادی از مردم غیرنظامی سردشت، نودشه و اشنویه در معرض بمباران شیمیایی قرار گرفتند که کم حافظه ترین انسانها نیز آن جنایات دردناک را به یاد دارند.

آنچه که نیاز داریم آن است که گاهی به خودمان یادآوری کنیم که چه چیزی یاری دهنده ما در این جدال نابرابر بود؟ آن زمان توانمان کم بود اما آرزویمان کم نبود تا به هر قیمتی سازش کنیم؛ ما برای خاکمان، حفظ و نگهداری از آن خون دادیم، جوان دادیم، نخبه دادیم، زن و مرد کنار هم ایستادیم؛ اما وجبی از خاک کشور را به بیگانه هدیه نکردیم.

در سالیان متمادی ثابت شده است که دشمن همان دشمن است؛ اما فقط شمایلش تغییر کرده و این ماییم که موظفیم تاریخ سرزمینمان را خوب بخوانیم و آن را سرلوحه مسئولیتمان قرار دهیم.

شهید مرتضی آوینی در بخشی از صحبتهایش می گوید: «سرّ پیروزی ما در جبهه های جنگ با ابر قدرتها همین است که ما هرگز متکی به سلاح نیستیم؛ اتکای ما به ایمان خود و امدادهای غیبی است که ایمان ما مجرای نزول آنها است و اگر اینچنین نبود، پیروزی ما موکول به همپایی با قافله نظام اقتصادی و صنعتی غرب می شد. اگر سحر فرعونی توانست بر معجزه موسی غلبه کند، آمریکا نیز خواهد توانست با تسلیحات پیشرفته خود بر ایمان ما چیره شود.»

 زمانی که آرزوهایمان اندازه توانمان نبود!

شاید قبل از هرگونه اظهار نظر در مورد آرزوها و توان ها باید نگاهی به تصویر فوق داشت. ما اگر قرار بود «به اندازه توانمان آرزو کنیم» این پنج رزمنده نباید روی این پل می رفتند و در مسیر آزادسازی خرمشهر به عنوان آخرین مدافعان شهر گام بر می داشتند؛ چراکه آرزوهایشان با کلاشینکف‌هایی که در دست دارند و با توان نظامی ما در مقابل دشمن هم‌خوانی نداشت؛ نتیجه شد آنچه را که دیدیم.

در نهایت باید گفت آقای مسئول! ما باید تاریخ بخوانیم تا تاریخ بدانیم. در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که در سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی بیان کردند به تقویت دو مولفه «ایمان و امید» اشاره شد آنجایی که سیر مبارزاتی آیت الله خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی را تشریح کرده و خواستار تقویت این دو مولفه در افکار جوانهایمان شدند.

* ملیحه آدینه

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi