شناسه خبر : 101376
سه شنبه 06 تير 1402 , 10:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرخوردگی غرب و غرب‌زده‌ها از شکست شورش واگنر

فاش نیوز - در حالی که کشورها و رسانه‌های غربی- و همزمان غرب‌زده‌های داخلی- با ذوق‌زدگی عجیبی لحظه به لحظه خبرهای جعلی و غیر جعلی مرتبط به شورش گروه واگنر را پوشش داده و بعضا راجع به ایران عزیز خودمان «آینده‌پژوهی» می‌کردند! با شکست زودهنگام شورش، موجی از سرخوردگی این اردوگاه را فرا گرفته و تحلیل‌های این طیف، وارد فاز دیگری شده است!

روز شنبه شورش 24 ساعته گروه نظامی واگنر با میانجیگری لوکاشینکو رئیس‌جمهور بلاروس خاتمه یافت. شورشی که به اذعان رسانه‌های غربی مثل بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان‌، نیویورک تایمز و واشنگتن پست سازمان‌های اطلاعاتی غربی از آن خبر داشتند و حتی سردبیر شبکه تلویزیونی «آرتی» روسیه نیز اظهار داشت که «شکی در این نیست که شورش گروه واگنر علیه کرملین توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و شاید یک طرف در خاورمیانه[رژیم صهیونیستی] سازماندهی شده بود.»
چهل‌وهشت ساعت پس از شورش واگنر و ۲۴ ساعت بعد از شکست، صبح دیروز (دوشنبه) کمیته ملی ضدتروریسم روسیه از لغو رژیم عملیات ضد تروریستی در مسکو و بازگشت شرایط به حالت عادی در پایتخت روسیه خبر داد. این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد حال حاضر وضعیت در منطقه مسکو باثبات است و محدودیت‌های موقت در محدوده مسکو و منطقه مسکو لغو شده است.  همچنین همزمان با آرام شدن اوضاع در روسیه، نیروهای ویژه چچنی که برای کمک به ارتش روسیه عازم «روستوف» شده بودند، از این منطقه خارج شدند. به گزارش فارس در نشانه‌ای دیگر از بازگشت آرامش به روسیه و عادی شدن اوضاع، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه صبح دوشنبه در اولین حضور در انظار عمومی پس از شورش واگنر، به نیروهای روسی حاضر در عملیات نظامی این کشور در اوکراین سر زد.
از ذوق‌زدگی تا سرخوردگی
دولت‌های غربی و رسانه‌هایشان در کنار غرب‌زده‌های داخلی در زمان شورش با ذوق‌زدگی تمام و به صورت لحظه به لحظه اخبار درست و غلط این شورش را پوشش داده و نسبت به سقوط مسکو و حتی فرار پوتین ابراز خوش‌وقتی می‌کردند و جمهوری اسلامی را به «درس گرفتن از این شورش» تشویق می‌نمودند! اما انتشار گزارش‌های مربوط به پایان شورش و بازگشت آرامش به مسکو موجی از سرخوردگی را در این اردوگاه موجب شده است. به دنبال اقدام واگنر علیه روسیه، کانال‌های غربگرا با دستپاچگی و عجله نوشتند «کار روسیه و پوتین تمام است» و «نیروهای واگنر، شامل ۴ کاروان نظامی و ۱۵۰ تا ۴۰۰ خودروی زرهی، با سرعت حداکثری در اتوبان به سمت مسکو در حرکتند.» اینها البته کپی‌کاری از محصولات اتاق جنگ ناتو بود وگرنه واگنری‌ها آن‌قدر تجربه داشتند که توهم نزنند و خیال نکنند با ۲۵ هزار نفر می‌توانند حتی به مسکو نزدیک شوند. در خود اوکراین نیز مقامات این کشور به شدت از پایان شورش واگنر عصبانی هستند. مقامات آمریکایی و انگلیسی و رسانه‌های غربی نیز که شورش واگنر را فرصتی برای پیشروی نیروهای اوکراینی و ضربه زدن به روسیه می‌دیدند بعد از پایان این غائله حالا صرفا سرنوشت مبهم رئیس ‌واگنر را هدف گمانه‌زنی‌های خود قرار داده‌اند!
مرده متحرک
اکنون رسانه‌ها و مقامات غربی تمام توجه خود را به سرنوشت «پریگوژین» معطوف کرده‌اند. یک تحلیلگر ارشد سیاسی آمریکا می‌گوید که رئیس ‌گروه نظامی خصوصی واگنر به‌دلیل شورشی که علیه دولت روسیه به ‌راه ‌انداخت، دیگر فرقی با یک مرده ندارد. به گزارش فارس، «ایان برمر» رئیس ‌و بنیانگذار گروه تحلیلی-مشاوره‌ای «اوراسیا» در امور سیاسی، روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌بی‌سی»، تحلیل کرد که پریگوژین به‌دلیل شورشی که علیه دولت روسیه به‌راه ‌انداخت، دیگر فرقی با یک مرده ندارد و اگر در ماه‌های آینده زنده بماند تعجب‌آور است. «برمر» با مطرح کردن ادعاهایی علیه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت: «پوتین مردم را به‌خاطر اقداماتی بسیار کمتر از آنچه پریگوژین انجام داده، زندانی کرده یا به قتل رسانده است. برای من غیرقابل تصور است که پوتین به او اجازه دهد بیش از این زنده بماند» برمر همچنین افزود:‌ «در زمانی که پوتین به طور بی‌سابقه‌ای به چالش کشیده شد، کوچک‌ترین انشقاقی در سطح بالای ارتش یا دولت یا الیگارش‌های روسیه وجود نداشت. پس اگر کسی گمان می‌کند پوتین در آستانه کنار رفتن از قدرت است، باید بداند که چنین چیزی مطرح نیست.»
زنده تا 90 روز!
«جیمز استاوریدیس»، دریادار بازنشسته ارتش آمریکا و فرمانده نظامی سابق ائتلاف ناتو هم در مصاحبه‌ای ادعای مشابهی را مطرح کرد و گفت: «فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر حداکثر تا ۹۰ روز دیگر زنده نخواهد ماند چون ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نمی‌تواند شورش او را ببخشد و فراموش کند». دریادار «استاوریدیس» در مصاحبه با شبکه ان.بی.سی نیوز گفت: «در اینجا فلسفه بازی تاج و تخت اعمال می‌شود. اگر شما می‌خواهید به پادشاهی برسید بهتر است پادشاه را بکشید.» این دریادار بازنشسته آمریکایی ادعا کرد: «پریگوژین این کار را نکرد. حالا او قرار است از ۳۵۰۰۰ شبه نظامی که از او محافظت‌ کرده‌اند جدا شود. او مثل ماری است که سرش از بدنش جدا شده است.» فرمانده آمریکایی سابق ائتلاف ناتو در ادامه این مصاحبه ادعا کرد، «توافقی که پریگوژین با کرملین با واسطه‌گری بلاروس منعقد کرد در بلندمدت به نفع او تمام نخواهد شد چون رئیس‌جمهور روسیه سابقه برخورد شدید با دشمنان سیاسی بالقوه خود را دارد.» به گزارش فارس او مدعی شد: «فکر نمی‌کنم پریگوژین حداکثر ۶۰ تا ۹۰ روز دیگر دوام بیاورد چون پوتین در دل سیاهش شخصی نیست که ببخشد و فراموش کند. او هر آنچه که بتواند انجام خواهد داد تا از پریگوژین انتقام بگیرد.
تحت تعقیب
همزمان برخی رسانه‌های روس نیز این خبر را منتشر کرده‌اند که رئیس ‌واگنر مورد عفو قرار نگرفته است و پرونده قضایی وی در جریان است. در همین رابطه یک منبع در دفتر دادستانی کل روسیه به اسپوتنیک گفت: «پرونده کیفری علیه یوگنی پریگوژین، رئیس‌ گروه نظامی واگنر لغو نشده است.» روزنامه روسی کامرسانت نیز گزارش داده است «یوگنی پریگوژین رئیس ‌گروه مزدور روسی، همچنان تحت تحقیقات سرویس امنیت فدرال روسیه به ظن سازماندهی گروه شورشی مسلحانه قرار دارد.» به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز این خبر را از گزارش روز دوشنبه روزنامه روسی کامرسانت به نقل از یک منبع که هویتش فاش نشده منتشر کرد. رویترز نوشت: این پرونده جنایی ۲۳ ژوئن (۲ تیر) بعد از اینکه یوگنی پریگوژین فرمانده واگنر اعلام کرد جنگجویانش، «راهپیمایی عدالت» را علیه رهبری نظامی به راه می‌اندازند، گشوده شد. روزنامه کامرسانت در تارنمای متعلق به خود به نقل از منبعی که هویتش فاش نشده افزود: «هنوز فرصتی برای تغییر وضعیت این پرونده دست نداده است.»
گاز در اروپا گران شد
اما در حالی که رسانه‌ها درباره سرنوشت رئیس ‌واگنر گمانه‌زنی می‌کنند خبر رسیده است که قیمت گاز طبیعی در اروپا به دنبال شورش در روسیه که به نگرانی‌ها نسبت به وضعیت عرضه اضافه شد، جهش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، قیمت پایه گاز طبیعی در اروپا، روز دوشنبه حداکثر ۱۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۳۶.۸۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید قیمت گاز در ماه میلادی جاری، به دلیل طولانی شدن اختلال تولید در نروژ، بیش از ۳۰ درصد رشد کرده است. نوسان قیمت در ماه جاری میلادی افزایش یافت و شورش نافرجامی که آخر هفته گذشته در روسیه روی داد، به التهاب بیشتر بازار افزود.«تام مارزک مانسر»، مدیر بخش تجزیه و تحلیل گاز در موسسه ICIS در لندن در این باره گفت: ریسک ژئوپلیتیکی روسیه اکنون به طور قابل توجهی، بالاتر از قبل از آخر هفته گذشته است. ابهام درخصوص آنچه در هفته‌های آینده ممکن است در داخل روسیه اتفاق بیافتد، نه در داخل اوکراین، باعث بالاتر رفتن قیمت گاز شده است. بر اساس این گزارش هر چند اروپا، وابستگی خود به واردات گاز روسیه از طریق خط لوله را به میزان قابل توجهی کاهش داده است اما مسکو همچنان تامین‌کننده اصلی گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) مانده است. اروپا همچنین میزان زیادی ال‌ان‌جی از کشورهای دیگر مانند آمریکا دریافت می‌کند و این سوخت، به طور کلی در تضمین عرضه در طول بحران انرژی، بسیار مهم بوده است.
واگنر منحل می شود
در حالی که رسانه های بین المللی دیروز درباره سرنوشت مبهم رئیس گروه واگنر گمانه زنی می کردند عصر دیروز برخی رسانه ها از قول « پریگوژین» اعلام کردند وی تصمیم گرفته است گروه واگنر را منحل کند. به گزارش مهر « پریگوژین» اعلام کرد: گروه نظامی واگنر اول جولای (۱۰ تیر) منحل خواهد شد. رئیس واگنر تاکید کرد: هدف از اقدام ما جلوگیری از انحلال گروه واگنر و جلب توجه‌ها به موضوع بود، زمانی که فهمیدیم خون روس‌ها ریخته خواهد شد، تصمیم گرفتیم که به عقب بازگردیم. از آسیب رساندن به بالگردهای روسی که به ما حمله کردند متاسف هستیم و هدف ما سرنگونی قدرت سیاسی که به صورت قانونی انتخاب شده نبوده است. وی گفت: فقط می‌خواستیم افرادی که در جریان عملیات ویژه در اوکراین مرتکب اشتباه شدند، بازخواست شوند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi