شناسه خبر : 101508
یکشنبه 11 تير 1402 , 12:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیکر شهید بهشتی چه روزی دفن شد؟

فاش نیوز - فاجعه بمب‌گذاری ساختمان حزب جمهوری اسلامی در چهارراه سرچشمه، روز هفتم تیر ۱۳۶۰ اتفاق افتاد و طی آن شهید «سید محمد حسینی بهشتی» و ۷۲ تَن از یاران وی به شهادت رسیدند.

 

شعار‌های جالب مردم در بدرقه شهدای هفت تیر / پیکر شهید بهشتی چه روزی دفن شد؟به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پس از فاجعه انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰، دو روز تعطیل عمومی و یک هفته عزای عمومی اعلام شد و در روز هشتم تیر، جلسه‌ای اضطراری با حضور «سید کمال‌الدین نیک‌روش» شهردار وقت تهران و نمایندگانی از ستاد نماز جمعه تهران، سازمان بهشت زهرا (س)، پلیس راهنمایی و رانندگی و کمیته انقلاب اسلامی منطقه ۱۴ (شهر ری)، در شهرداری تهران برگزار شد و با در نظر گرفتن همه جوانب، قرار شد شهیدان هفتم تیر در ضلع جنوب شرقی، قطعه ۲۴ بهشت زهرا (س) و در جوار شهدای جنگ به خاک سپرده شوند.

روز سه‌شنبه (۹ تیر) مراسم تشییع پیکر‌های شهدای ۷ تیر با حضور گسترده مردم عزادار و اندوهگین برگزار شد. انبوه مردم با چشمان اشکبار، به یاد شهدای کربلا، شعار می‌دادند: «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، بهشتی مجاهد، در کربلاست امروز»

اخبار مربوط به این مراسم بزرگ در صفحه نخست مطبوعات منعکس شد. روزنامه کیهان در این باره نوشت: «خشم و خروش میلیونی مردم علیه آمریکا در تشییع جنازه ۷۲ شهید بزرگ انقلاب.»

پیکر شهدای کربلای سرچشمه از محل دانشکده‌ افسری نیروی زمینی ارتش، واقع در روبه‌روی ساختمان مجلس شورای اسلامی، در ساعت ۹:۱۵ به حرکت در آمد. در این مراسم که جمعیتی در حدود سه میلیون نفر، از نقاط مختلف حرکت کرده و در آن حضور یافته بودند، صحنه‌های زیبایی از قدرشناسی یک ملت نسبت به شیفتگان خدمت خلق شد، که هیچ قلمی قادر به توصیف آن نیست. مردم شعار‌هایی از عمق جان سر می‌دادند:

«بهشتی بهشتی، با خون خود نوشتی، استقلال آزادی جمهوری اسلامی»

«آمریکا در چه فکریه؟ ایران پر از بهشتیه»

«بهشتی بهشتی، قسم به خون پاکت، راهت ادامه دارد.»

«بهشتی بهشتی، تو لایق بهشتی»

در خاطرات حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در روز ۹ تیر ۱۳۶۰، آمده است: «مردم از صبح زود برای تشییع جنازه‌ شهدا، در اطراف مجلس جمع شده بودند و عزاداری می‌کردند. آقای محمدرضا بهشتی [فرزند شهید دکتر بهشتی] به دفتر من آمد و پس از بحث زیاد، بالاخره تصمیم گرفته بودند که ایشان را در بهشت زهرا دفن کنند...

ساعت هشت صبح از بالکن مجلس، برای جمعیت انبوه و کم‌نظیر مردم به‌مدت یک ساعت سخنرانی کردم. احساسات مردم عجیب بود و جمعیت به‌طرف بهشت زهرا (س) حرکت کردند. مخبران می‌گویند: پس از پیروزی انقلاب چنین جمعیتی سابقه نداشته است. در اثر ازدحام تا غروب، بسیاری از جنازه‌ها منجمله جنازه آیت‌الله بهشتی را نتوانستند به قبرستان برسانند ... تظاهرات عجیب تمام کشور را - از تلویزیون - تا ساعت ۱۲ شب، تماشا کردم.»

ازدحام جمعیت خود جوش مردم که با احساسات پاکشان حضور پیدا کرده بودند، مانع از دفن بسیاری از شهدای انفجار هفتم تیر از جمله شهید دکتر بهشتی در ۹ تیر ۱۳۶۰ شد.

صبح روز دهم تیر ۱۳۶۰ با حضور خانواده شهید بهشتی و دیگر خانواده‌های شهدا، مراسم خاکسپاری در بهشت زهرا (س) انجام شد.

منبع:

تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی، جلد چهارم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi