شناسه خبر : 101544
دوشنبه 12 تير 1402 , 11:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عماد مغنیه؛ فرماندهی که خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربود

فاش نیوز - «عماد مغنیه» فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان فردی بود که مبارزه و نبرد مستقیم با رژیم صهیونیستی را موجب پیروزی مقاومت در برابر این رژیم نامشروع و اشغالگر می‌دانست و در نهایت نیز با ایثار و ازخودگذشتگی در این راه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: عماد مغنیه معروف به (حاج رضوان) بنیانگذار یگان نظامی حزب‌الله لبنان و از فرماندهان جنگ ۳۳ روزه لبنان و رژیم صهیونیستی بود. او ازجمله افراد و فرماندهان برتر و فوق حرفه‌ای لبنانی بود که بعد از انتقال سید حسن نصرالله از جنبش امل به حزب تازه تاسیس حزب‌الله لبنان به این فرمانده مبارز و شجاع لبنانی پیوست و مبارزات و مجاهدت‌های فراوانی را در راه استقلال و آزادی لبنان و ایستادگی مردم فلسطین در برابر ماشین متجاوز صهیونیستی انجام داد.

عماد مغنیه؛ فرماندهی که خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربود

زندگی‌نامه

برای شناخت هرچه بیشتر و بهتر عماد مغنیه (حاج رضوان) باید بدانیم که او در روز ۷ دسامبر ۱۹۶۲میلادی در شهر «صور» واقع در جنوب لبنان به دنیا آمد. پدر او «فایز مغنیه» بود و برادرانش «جهاد» و «فؤاد» بودند که البته آن‌ها هم توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. «عماد مغنیه» به «مرد سایه» شهرت داشت و به عنوان مغز متفکر حزب‌الله لبنان شناخته می‌شد.

خانواده عماد مغنیه که تا آن روز در شهر «صور» زندگی می‌کردند، پس از مدتی از این شهر به «ضاحیه جنوبی» بیروت نقل مکان کردند و در این منطقه بود که او، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و سپس در جوانی، وارد دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) شد و در این دانشگاه به ادامه تحصیل پرداخت.

اگر بخواهیم با خانواده عماد مغنیه آشنا شویم بهتر است که بدانیم او سه فرزند به نام‌های «جهاد»، «فاطمه» و «مصطفی» داشت. اما «جهاد» که یکی از فرزندان او بود در تاریخ ۱۸ ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۲۸ دی سال ۱۳۹۳شمسی در هجوم بالگرد‌های اسرائیلی به خودروی حامل وی در بلندی‌های جولان سوریه به شهادت رسید.

عماد مغنیه؛ فرماندهی که خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربود

فعالیت‌های تاثیرگذار نظامی

«عماد مغنیه» در اوایل دهه ۸۰ میلادی به «نیروی ۱۷» شاخه نظامی جنبش آزادی‌بخش فلسطین پیوست. این نیرو به منظور محافظت از مبارزانی مانند «ابوعمار»، «ابوجهاد» و «ابودایاد» تشکیل شده بود.

او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادیبخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان (که عبارت بود از حزب الله و جنبش امل)، نقش اساسی داشت. هرچند به دنبال اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲میلادی از سوی رژیم صهیونیستی، مبارزان جنبش آزادی‌بخش فلسطین مجبور به ترک لبنان شدند. اما با خروج آن‌ها از لبنان، عماد مغنیه به جنبش امل پیوست و با انتقال سید حسن نصرالله به حزب‌الله او نیز به این حزب منتقل شد و پس از اجرای موفق چند عملیات، به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله انتخاب شد.

عماد مغنیه؛ فرماندهی که خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربود

عماد مغنیه و جنگ ۳۳ روزه

سید حسن نصرالله در اغلب صحبت‌ها و سخنان خود «عماد مغنیه» را متفکر و مخترع عملیات‌های نظامی معرفی می‌کرد. او عماد مغنیه را رأس هرم ساختار جهادی دانسته بود. البته براساس ادعای واهی و بی اساس سران و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی «عماد مغنیه» رهبری عملیات ربودن دو تن از نظامیان اسرائیلی در تابستان ۸۴ را برعهده داشته است.

بر این اساس نیز می‌توان گفت که این عملیات به آغاز جنگ علیه لبنان منتهی شد. ضمن اینکه عماد مغنیه، یکی از فرماندهان حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه بود و سید حسن نصرالله «عماد مغنیه» و فرماندهی او در جنگ ۳۳ روزه را آرام، مطمئن و ثابت قدم توصیف کرده بود.

عماد مغنیه؛ فرماندهی که خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربود

طراح عملیات‌های حزب‌الله

بر اساس اسناد و مدارک موجود، طراحی تمامی عملیات‌های نظامی حزب‌الله لبنان به «عماد مغنیه» نسبت داده شده است. ضمن اینکه تصاویر منتشر شده از او در رسانه‌ها و همچنین در اینترنت و فضای مجازی بسیار اندک است. کمبود و یا نبود اطلاعات از عماد مغنیه تا اندازه‌ای بود که پلیس فدرال آمریکا (اف. بی. آی) مدعی شده بود او دو بار اقدام به جراحی پلاستیک بر روی صورت خود کرده است تا شناسایی نشود. این در حالی بود که گذر زمان و سپید شدن موی سر و صورت او موجب تغییرات ظاهاری وی شده بود.

ادعا‌های رژیم صهیونیستی

بر اساس ادعا‌های رژیم صهیونیستی، در زمان حیات این فرمانده شجاع و مقتدر لبنانی، عماد مغنیه به انجام برخی عملیات از جمله ربودن خارجی‌ها در لبنان، انفجار مقر نیرو‌های دریایی آمریکا در بیروت، انفجار مقر چتر بازان فرانسوی در بیروت، ربودن هواپیمای «تی دبلیو ای» آمریکایی، دو بار انفجار مقر سفارت آمریکا در بیروت، انفجار مقر سفارت عراق در بیروت و انفجار مقر یهودیان در بوینس آیرس متهم شده بود. اما او تمامی این ادعا‌ها را قویا رد کرده و دخالت خود در آن‌ها را تکذیب کرده بود.

عماد مغنیه؛ فرماندهی که خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربود

پیگرد توسط آمریکا

مقامات کشور آمریکا و سران کاخ سفید در آن زمان «عماد مغنیه» را فرد شماره یک در فهرست تروریست‌ها می‌دانستند و به بهانه‌هایی واهی و بی اساس او را تحت پیگرد قرار داده بودند. آن‌ها برای اینکه بتوانند هرچه سریع‌تر به این فرمانده شجاع و نترس لبنانی دست پیدا کنند اعلام کردند که جایزه‌ای ‏۲۵‏ میلیون دلاری به فرد یا افرادی که درباره او اطلاعات ارائه کند، اهدا می‌کنند.

شکست اولین توطئه ترور

اولین توطئه ترور عماد مغنیه توسط رژیم صهیونیستی رقم خورد. این رژیم اشغالگر و نامشروع در جریان جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ میلادی به وسیله شلیک موشک از هواپیما قصد داشت تا او را به شهادت برساند که خوشبختانه این طرح و عملیات آن‌ها موفقیت‌آمیز نبود.

عماد مغنیه؛ فرماندهی که خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربود

چگونگی شهادت

عماد مغنیه (حاج رضوان) در انفجاری که در ساعت ۲۲:۳۰ روز ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ (۲۳ بهمن ۱۳۸۶) درون یک خودروی میتسوبیشی پاجروی نو و نقره‌ای‌رنگ در منطقه «کفر سوسه» و خیابان «الحدیقه» در دمشق رخ داد، به شهادت رسید که در جریان این عملیات ترور ۲ نفر دیگر از همراهان او نیز مجروح شدند. پس از این واقعه حزب‌الله در بیانیه‌ای، اسرائیل را مسئول ترور این مقام ارشد نظامی حزب‌الله دانست.

برنامه‌ریزی ترور

برنامه ریزی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ترور عماد مغنیه به این صورت بود که سرویس اطلاعات آمریکا بمبی را که رژیم صهیونیستی برای ترور شهید مغنیه آماده کرده بود، از راه اردن و از طریق سفارت واشنگتن در پایتخت سوریه به دمشق منتقل کرد و در آنجا به ماموران موساد تحویل داد.

در حقیقت باید گفت که دو تن از نخست وزیران وقت رژیم صهیونیستی یعنی «آریل شارون» و «ایهود اولمرت» به دو رئیس وقت موساد به نام‌های «افرایم هالیوی» و «مائیر داغان» مجوز دادند تا عماد مغنیه را ترورکرده و به شهادت برسانند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi