شناسه خبر : 102677
شنبه 21 مرداد 1402 , 11:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آفتاب یزد: اتحادیه اروپا در آستانه فروپاشی است

فاش نیوز - «اتحادیه اروپا اگر از درون دست به اصلاحاتی نزند، با توجه به وضعیت بحرانی موجود، قطعا از هم فرو خواهد پاشید».
این ارزیابی را روزنامه آفتاب یزد از قول علی بیگدلی استاد دانشگاه منتشر کرد. وی گفته است: این که می‌بینید هر از گاهی، انتقاداتی به رویه فعلی اتحادیه اروپایی به گوش می‌رسد به این دلیل است که این اتحادیه از کارکردهای اولیه خود بسیار فاصله گرفته و شاید یکی از دلایلی که انگلستان تصمیم به خروج از اتحادیه گرفت، تزلزل در ساختار سیاسی، اقتصادی و امنیتی این اتحادیه بود.
بیگدلی با فاجعه‌آمیز خواندن وضعیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی در اتحادیه اروپا می‌گوید: مطمئنم اوکراین نه عضو ناتو خواهد شد نه عضو اتحادیه اروپا اما، فرض را اگر بر فشار آمریکا بر اتحادیه اروپایی مبنی بر پذیرش عضویت اوکراین بگیریم باید گفت این مسئله‌، تیر خلاصی است که قطعاً اتحادیه اروپایی را نابود خواهد کرد. این که فکر کنیم اعضای اتحادیه اروپا در مورد اوکراین در برابر فشار آمریکا، مسامحه خواهند کرد یا دست به عصا خواهند شد قطعا تفکر غلطی است زیرا، همین حالا هم برخی از کشورها از اعطای کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف یا ناراحت هستند یا به نحوی از انحا ‌شانه خالی می‌کنند.
من هم معتقدم کارکردهای فعلی اتحادیه مطلوب نیست. همه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از قدرتی برابر برخوردار نیستند. هرگز کشورهایی نظیر آلمان، انگلستان و فرانسه خود را همپایه با کشورهای درجه دو و سه این اتحادیه نمی‌توانند بدانند و اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند گزینه «فروپاشی» ناگزیر خواهد بود.
علی بیگدلی با شکست خورده دانستن سیاست‌های چپ در آمریکا و اروپا اظهار داشت: به زودی شاهد قدرت گرفتن راست‌های افراطی در آلمان، فرانسه و حتی آمریکا خواهیم بود و اگر این اتفاق رخ بدهد قطعاً اتحادیه اروپایی با چالش‌های بسیار جدی مواجه خواهد شد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر وخامت اوضاع اقتصادی اعضای اتحادیه اروپا پس از کرونا و بحران اوکراین گفت: بخشی از آشفتگی در نظام بین‌الملل و یا شاید اصلی‌ترین دلیل آشفتگی در نظام بین‌الملل دو دلیل دارد؛ چند دستگی در اتحادیه اروپایی، و اختلافات عمیق مابین آمریکا و اتحادیه اروپا. بر همین اساس باید پذیرفت اگر اتحادیه اروپا بر وضعیت فعلی اصرار داشته باشد به طور قطع تا چند سال آینده دیگر اثری از اتحادیه اروپایی باقی نخواهد ماند، کما این که در حال حاضر هم شاهد شکاف‌های عمیقی بین اعضای این اتحادیه هستیم و روز به روز نیز این شکاف بیشتر خواهد شد. ترس ذاتی اتحادیه اروپایی از روسیه نیز مزید بر علت است و اگر بحران اوکراین بیشتر از این ادامه پیدا کند قطعاً چیزی از این قاره ثروتمند و قدرتمند باقی نخواهد ماند.
وی یادآور می‌شود: «فراموش نکنیم، روسیه در همسایگی اروپا است و اگر نتواند به مطالبات خود در جنگ با اوکراین دست پیدا کند باید منتظر گسترش جنگ در این قاره باشیم که حتماً خوشآیند اروپایی‌ها نیست و نخواهد بود.»
بیگدلی بخشی از مشکلات فعلی اتحادیه اروپایی را احساس خطری می‌داند که کشورهای قدرتمند این قاره لمس کرده‌اند و آن به خطر افتادن استقلال سیاسی، نظامی، اقتصادی و امنیتی است که روز به روز بیشتر می‌شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi