شناسه خبر : 102818
سه شنبه 24 مرداد 1402 , 14:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افشای بخشی از طرح آمریکا برای اغتشاش در ایران

فاش نیوز - تهران تایمز به یکی از اسناد محرمانه وزارت امورخارجه آمریکا دست یافته است که ثابت می‌کند ایالات متحده برای آشوب در ایران، نقش و برنامه ریزی فراوانی داشته است.

افشای بخشی از طرح آمریکا برای اغتشاش در ایران

فارس پلاس؛ روایت روز - روزنامه ایرانی تهران تایمز (Tehran Times) در گزارش اختصاصی با عنوان «Crazy Scheme» به بررسی بخشی از نقش آمریکا در اغتشاشات سال گذشته ایران پرداخت. تهران تایمز به یکی از اسناد محرمانه وزارت امورخارجه آمریکا دست یافته است که ثابت می‌کند ایالات متحده برای آشوب در ایران، برنامه ریزی فراوانی داشته و بر آن سرمایه گذاری کرده است.
 


به گفته تهران تایمز، یکی از افراد اصلی که این طرح را تنظیم کرده، رابرت مالی است. بر اساس این سند، «روزانه گروهی از معاونین شورای امنیت ملی آمریکا باید برای ارزیابی اطلاعات جاری ایران، جلسه داشته باشند. هر روز صبح باید گزارشی از وضعیت اعتراضات (اغتشاشات) در ایران به رئیس جمهور بایدن ارائه شود و همه وزارتخانه‌ها و آژانس‌ها (اعم از امنیتی و غیرامنیتی) موظف به بررسی ظرفیت‌ها برای پشتبانی فنی از معترضان (اغتشاشگران) هستند.»

طبق سند به دست آمده، آمریکا مذاکرات برجامی و توافق را به امید ثمر بخشی اغتشاشات و عدم تاثیر منفی بر آشوب‌ها، متوقف کرده بود. آمریکا در این رابطه گفته بود: «مذاکرات برجامی تاثیر مخربی بر حمایت آمریکا و متحدانش از معترضان دارد.»

یکی دیگر از طرح‌های آمریکایی برای ادامه آشوب‌ها، ایجاد اعتصاب بود؛ آن هم در مراکز حساسی همچون مراکز توزیع برق و انرژی. رابرت مالی در این طرح پیشنهاد داده بود که «به منظور امتداد اعتصاب افراد، مانند صندوق حمایتی آمریکا از جنبش لهستان، ایالات متحده صندوقی را ایجاد کند تا به وسیله آن، از اعتصاب کنندگان حمایت شده و آن‌ها نیازی به بازگشت به کار نداشته باشند.» همچنین در این رابطه تصریح شده است: «شورای امنیت ملی آمریکا باید به هر میزان که به مجوزهای جدید برای تامین کالا و فناوری از راه‌های پنهان برای اغتشاشگران نیاز است، فوراً گزینه‌هایی را برای ملاحظه رئیس جمهور آماده کند.»

بند دیگر در طرح حمایت آمریکا از اغتشاشات، ارائه اطلاعات به آشوبگران بود. بر اساس این بند، «دولت آمریکا باید از طریق شنود سیگنالی و تصویری، اطلاعات پایگاه‌های بسیج، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در زمینه اعزام نیرو و مناطق درگیری را با آشوب‌گران به اشتراک بگذارد.»

مورد بعدی در این سند، پروژه کشته‌سازی است که تاکید می‌کند «ایالات متحده باید بیش از پیش افرادی را به عنوان کشته‌های اعتراضات معرفی کند.» بر اساس این بند می‌توان فهمید که چرا رسانه‌ای همچون CNN، اعتبار خود را زیر پا گذاشته و در ایام اغتشاشات، بدون ارائه هیچ شواهدی، دروغ‌های کشته‌های اعتراضات را نشر می‌داد.

مورد بعدی که ایالات متحده بر آن تمرکز ویژه داشت و تلاش‌های فراوانی در راستای تحقق آن انجام داد، ارائه اینترنت ماهواره‌ای و بدون فیلتر در زمان اغتشاشات بود. 

یکی دیگر از ابزارهای آمریکایی که قدمت بسیاری دارد، ابزار تحریم است. رابرت مالی پیشنهاد داده بود که «باید حجم انبوهی از مقامات ایرانی را تحریم کرد. نیروهای انتظامی، بسیج، فرماندهان نواحی و استانی، فرمانداران و استانداران و مقامات قضایی. شرکت‌های فناوری و مخابرات ایران هم باید در لیست تحریم حضور داشته باشند.»

تلاش برای اخراج ایران از کمیسیون زنان و تلاش برای طرح و تصویب قطعنامه‌هایی علیه ایران در تمام سازمان‌های بین‌المللی، یکی دیگر از دستورالعمل‌هایی بود که توسط رابرت مالی در وزارت خارجه آمریکا تدوین شده بود.

در خصوص صحت اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه تهران تایمز، می‌توان به سابقه این روزنامه مراجعه کرد. چندی پیش اخباری محرمانه از رابرت مالی منتشر شد که حتی بخشی از کنگره آمریکا از آن بی‌خبر بود و انتشار چنین اخباری توسط یک رسانه ایرانی، منجر به درگیری در محافل امنیتی و سیاست خارجی آمریکا شده بود. همچنین، چندی پیش تهران تایمز، صوتی محرمانه از رابرت مالی در خصوص روابط آمریکا و ایران، منتشر کرده بود.
 


رابرت مالی در این صوت گفته است: «حتی اگر به توافق برگردیم، این تازه اولین گام است...زمانی که به برجام بازگشتیم، قصد داریم از ابزارهای مختلف برای حفظ فشار بر ایران برای سایر رفتارهایش، حمایت از گروه‌های نیابتی، برنامه موشک‌های بالستیک، حملات سایبری، مداخله در انتخابات و نقض حقوق بشر، استفاده کنیم. بنابراین، ما توانایی خود برای اعمال فشار، تحریم و موارد دیگر علیه ایران را حفظ می‌کنیم

در این بین اما، موضع گیری اصلاح طلبان در خصوص رابرت مال قابل توجه است. بعد از آنکه اخباری مبنی بر اختلاف شدید در محافل داخلی آمریکا بر سر رابرت مالی و حذف او از تیم مذاکره با ایران به دلیل مشکلات امنیتی منتشر شد؛ برخی اصلاح طلبان مدعی شدند که رابرت مالی، با منافع ایران همراه بود و جریان خاصی از داخل ایران، او را لو داده و منجر به تعلیق مالی شده است.
 

 


اما اکنون با انتشار سندی از طرح رابرت مالی برای اغتشاش در ایران، مشخص شد که تفاوتی در اهداف رابرت مالی و سایر آمریکایی‌ها همچون برایان هوک در قبال ایران وجود ندارد. همچنین نمی‌توان انتشار فایل صوتی رابرت مالی را، دلیلی برای حذف او از پرونده ایران است؛ زیرا او کماکان در برنامه ریزی‌های آمریکایی علیه ایران نقش محوری ایفا می‌کند. به علاوه، بر اساس فایل صوتی، مالی تصریح کرده است که فشار و تحریم بر ایران را حتی بعد از توافق، حفظ خواهد کرد. بنابراین، نمی‌توان گفت که مالی همراستا با منافع ایران بوده است.

نکته دیگر آن است که این سند، تنها طرح آمریکایی برای اغتشاش در ایران نیست و صرفا طرحی است که تاکنون به دست رسانه‌های ایرانی رسیده و افشا شده است و بر اساسا تجارب ۴۰ ساله، قطعا طرح‌ها و برنامه‌های فراوانی از سوی سازمان جاسوسی سیا برای اغتشاش در ایران وجود دارد که ممکن است در آینده، به دست رسانه‌های ایرانی افشا شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi