شناسه خبر : 102847
چهارشنبه 25 مرداد 1402 , 10:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهدای حزب‌الله لبنان ستارگان نهضت حسینی

به مناسبت سالگرد جنگ 33 روزه
فاش نیوز - در روزهای سالگرد جنگ 33 روزه لبنان که به پیروزی عظیم و بی‌نظیرِ محور مقاومت در لبنان و تغییر معادلات منطقه‌ای و جهانی به نفع محور مقاومت منجر گردید، قرار داریم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام‌شان به مناسبت پیروزی مقاومت اسلامی در جنگ ۳۳ روزه خطاب به سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، پیروزی مقاومت اسلامی را پیروزی اسلام، موجب تثبیت تفوّق معنوی حزب‌الله در ابعاد منطقه‌ای و جهانی و عزت ملت‌های عرب، باعث شکسته شدن هیبت دروغین ارتش رژیم صهیونیستی، مایه افشای چهره‌ حقیقی زمامداران آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی و چهره کریه و منفور رژیم صهیونیستی و مصداق وعده قرآنی و سنت الهی دانستند. 
با این پیروزی، حزب‌الله قهرمان با رهبریِ حکیمانه و مدبرانه سید حسن نصرالله، قدرت برتر منطقه‌ای و تعیین کننده معادلات ضدصهیونیستی گردید. 
پیروزی شگفت‌انگیز در جنگ 33 روزه، یکی از مهم‌ترین زمینه‌سازان و پشتوانه‌های توانمندی و اقتدار استثنایی و کم‌نظیرِ حزب‌الله لبنان در حال حاضر است.
امروزه حزب‌الله لبنان گر چه همچنان به‌عنوان یک جنبش شناخته می‌شود اما در حد یک ارتش کامل و مقتدر است. 
حزب‌الله دارای زرّادخانه نظامی بزرگی با چند صد هزار موشک از جمله هزاران موشک نقطه‌زن است. گزارش‌هایی مبنی بر پیشرفت بسیار چشمگیر در یگان پهپاد و هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین قابلیت‌های پدافند هوایی و سامانه‌های ضد‌تانک حزب‌الله وجود دارد.
حزب‌الله لبنان زرّادخانه گسترده‌ای از توپخانه، موشک، موشک‌های بالستیک، ضدجنگنده، ضدتانک و موشک ضد کشتی در اختیار دارد. 
سی‌ان‌ان در شهریور 1401 نوشت: با گذشت ۴۰ سال، حزب‌الله از لحاظ نظامی قوی‌تر از هر زمان دیگر است. حزب‌الله علاوه‌ بر عرصه نظامی در زمینه سیاسی نیز موفقیت‌ها و پیروزی‌های درخشانی کسب کرده است و مقبولیت و محبوبیت بی‌نظیری در میان مردم لبنان دارد. حزب‌الله لبنان اکنون تبدیل به الگویی بزرگ و تمام عیار برای گروه‌های مقاومت در سرتاسر منطقه شده است. پشتیبانی گسترده از محور مقاومت در سطح منطقه، سیاست راهبردی حزب‌الله است که در فلسطین و سوریه تجلی ویژه‌ای داشته است.
حزب‌الله در شکست تروریست‌های تکفیری و داعش و همچنین در به افول و انزوا کشاندن رژیم ‌اشغالگر قدس نقش‌آفرینیِ اساسی داشته است.
حزب‌الله بالغ بر 10 گردان در چندین تیپ و ۱۰۰ هزار رزمنده آموزش دیده و مجهز و آماده برای مقابله با هرگونه تجاوز در داخل و خارج لبنان دارد. هزاران رزمنده در یگان نخبه نیروی رضوان هستند که از سوریه بازگشته‌اند و تجربیات عملیاتی غنی خود را به مرز با اسرائیل آورده‌اند. این نیروها با هدف عبور از مرزها و نفوذ به عمق رژیم صهیونیستی آموزش می‌بینند.
این قابلیت‌های نظامی به حزب‌الله این توانایی را داده که هرگونه درگیری با رژیم صهیونیستی را به یک تهدید بزرگ برای این رژیم تبدیل کند تا جایی که همواره در گزارش‌های سالانه مرکز مطالعاتی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، حزب‌الله به عنوان یکی از تهدیدات استراتژیک که موجودیت اسرائیل را به خطر‌انداخته است، توصیف می‌شود.
مهم‌ترین عامل موفقیت‌ها و پیروزی‌ها و اقتدار حیرت‌انگیز و روزافزونِ حزب‌الله لبنان، پیروی از مکتب معصومین(ع) و نهضت حسینی و اطاعت از ولایت‌فقیه است که سند این موضوع هم ابراز ارادت‌ها و تأکیدات و تصریحات مکرر و مستقیمِ سید حسن نصرالله و فرماندهان و رزمندگان و شهدای حزب‌الله بر این موضوع است. 
به مناسبت سالگرد جنگ 33 روزه، یادی می‌کنیم از برخی شهدای محور مقاومت در لبنان که برخی در جنگ 33 روزه و برخی در موقعیت‌های دیگری (غیر از جنگ 33 روزه) به شهادت رسیده‌اند و اقتدار روزافزون و کم‌نظیر لبنان و حزب‌الله لبنان مرهون خون این شهیدان راه حق است. 
 عاشق خدا و امیر استشهادیون
11 نوامبر 1982، شهید احمد جعفر قصیر 18 ساله با خودروی خود که مملو از مواد منفجره بود به ساختمان 8 طبقه نظامی اسرائیل در شهر ‌اشغالی صور در لبنان که مملو از مقامات و سربازان و نظامیان اسرائیلی بود، کوبید و ساختمان را به تلی از خاکستر تبدیل کرد. بر اثر این عملیات استشهادی 151 صهیونیست به هلاکت رسیدند و جنازه‌های 10 نفر از آنها هرگز پیدا نشد.
به این ترتیب اولین عملیات شهادت‌طلبانه از نوع خود در تاریخ مقاومت و تمام تاریخ درگیری با دشمن اسرائیلی به ثبت رسید. این عملیات، بزرگ‌ترین عملیات استشهادی در تاریخ درگیری‌های ضداسرائیلی است.
 این حماسه بزرگ، آغاز دوران استشهادی‌ها بود و احمد قصیر امیر شهادت‌طلبان و آغازگر دوران استشهادی‌ها گردید.
سید حسن نصرالله از شهید قصیر با عناوین «عاشق خدا» و «امیر استشهادیون» یاد نموده است.
11 نوامبر سرآغاز عملیات‌های شهادت‌طلبانه دیگری شد که شروع شکست رژیم صهیونیستی در سال 2000 میلادی و پیروزی در جنگ 33 روزه در سال 2006 میلادی برای مقاومت را رقم زد.
حزب‌الله لبنان 11 نوامبر سالروز شهادت این مجاهد بزرگ و شهید پیشتاز را «روز شهید» نامگذاری کرده و هر سال مراسمی با سخنرانی سید حسن نصرالله برای بزرگداشت این روز برگزار می‌نماید و طی این مراسم سالانه، یاد و خاطره شهدای خود از سیدعباس موسوی و همسرش ام‌یاسر و فرزندش سیدحسین گرفته تا شیخ راغب حرب، عماد مغنیه، سید‌هادی نصرالله و تمامی شهدای مقاومت شامل زنان، مردان، دانشمندان، فرزندان علما و فرماندهان مقاومت و رزمندگان مجاهد مقاومت را گرامی می‌دارد. 
ذوالفقار حزب‌الله
سید مصطفی بدرالدین معروف به ذوالفقار حزب‌الله لبنان، برادر همسر شهید عماد مغنیه است که بعد از شهادت عماد، جانشینش شد و فرماندهی نظامی  نیروهای مقاومت لبنان را بر عهده گرفت.
او به اتهام تلاش برای انهدام اهدافی متعلق به آمریکا و فرانسه در کویت، دستگیر و محاکمه و زندانی شد. هفت سال بعد و در پی حمله صدام به کویت، توانست از زندان خارج شود و خود را به لبنان برساند.
هنگامی‌که از زندان کویت آزاد شد، فعالیت جهادی و مبارزاتی خود را در دوایر حساس امنیتی و نظامی مقاومت آغاز کرد. او همواره از سوی سازمان‌های جاسوسی اسرائیل، آمریکا و انگلیس تحت تعقیب قرار داشت و بارها از عملیات ترور جان سالم بدر برده بود. زندگیش مملو از جهاد، اسارت، مجروحیت و موفقیت‌های ویژه بزرگ بود.
سازمان‌های جاسوسی اسرائیل، آمریکا و انگلیس بر این باور بودند که شهید بدرالدین در پس بزرگ‌ترین عملیات‌های مقاومت در شناسایی و انهدام شبکه‌های جاسوسی آنها در لبنان و سوریه و بازداشت عوامل آنها در این شبکه‌ها قرار دارد.
وی به عنوان یکی از فرماندهان ارشد مقاومت اسلامی با نام جهادی سیدذوالفقار، توانست ضمن‌اشراف کامل بر تحرکات دشمن صهیونیست در نواحی ‌اشغالی، نقش مهمی در پیروزی مقاومت اسلامی در دو جنگ «تصفیه حساب» (۱۹۹۳) و «خوشه‌های خشم» (۱۹۹۶) ایفا کند. سید مصطفی در عملیات‌های اسیرگیری مقاومت اسلامی، نقشی مهم ایفا کرد.
وی در کنار شهید عماد مغنیه، از ارکان شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه بود. 
پس از شهادت عماد مغنیه، جانشین وی و مسئول شاخه نظامی مقاومت اسلامی لبنان شد.
با آغاز بحران در سوریه، فرماندهی نیروهای مقاومت اسلامی در این کشور، که برای جلوگیری از تهدید و آسیب مقدسات دینی مخصوصاً حرم مطهر حضرت زینب کبری(س) راهی شام شدند، را برعهده گرفت و در هدایت و پیروزی بسیاری از عملیات‌های مقاومت اسلامی در خاک سوریه و کمک به نیروهای حشدالشعبی در عراق، مهم‌ترین نقش را ایفا کرد.
سید مصطفی بدرالدین، فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان، ۲۴ اردیبهشت 1395 در اثر حمله توپخانه‌ای گروه‌های تکفیری به مرکزی در نزدیکی فرودگاه نظامی دمشق به شهادت رسید.
لبنان، یک سرزمین نمونه
به فاصله بسیار کوتاهی از شهادت سید مصطفی بدرالدین، خانوادۀ شهید در ۵ خرداد 1395 با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تجلیل از شجاعت‌ها و شهامت‌های شهید بدرالدین فرمودند: راجع به شخصیت مستحکم و فولادینِ این شهید عزیز زیاد شنیده بودم.... من برای ایشان از خدای متعال علو درجات و برای شما خانواده‌ی شهید صبر مسئلت می‌کنم. 
رهبر انقلاب همچنین فرمودند: خانواده شما، خانواده شهید است. نه فقط خانواده شهید بدرالدین [بلکه] شهید عماد مغنیه و پسرش و دیگران. خانوادۀ شما خانواده‌ی شهادت‌اند. 
رهبر انقلاب در این دیدار بیانات بسیار مهمی در مورد اقتدار حزب‌الله لبنان و اقتدارآفرینیِ خون شهدای حزب‌الله فرمودند: لبنان به برکت وجود حزب‌الله و عناصر مقاومت، تبدیل شده به یک سرزمین نمونه. واقعاً کمتر جایی را ما سراغ داریم که این همه عناصر مؤمن، عناصر خالص در آن حضور داشته باشند. با اینکه لبنان به حسب حجم جغرافیایی کوچک است، لکن از لحاظ معنا بر روی همه این منطقه اثر دارد و این به برکت همین خون شهدای شماست. خون این شهدا خیلی اثر دارد.
در حاشیه این دیدار، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انگشتر خود را به علی بدرالدین فرزند شهید بدرالدین اهدا نمودند.
 سردار اسرا و اسوه صبر و مقاومت 
شهید سمیر قنطار که در لبنان سردار اسرا لقب گرفته است، در نوجوانی به جبهه آزادی‌بخش فلسطین پیوست و در سال 1978 طی یک عمیات ضدصهیونیستی در شهرک صهیونیست‌نشین نهاریا به اسارت در آمد و پس از حدود سه دهه، در سال 2008 با تلاش‌های حزب‌الله لبنان در جریان تبادل اسرا آزاد شد و بلافاصله و شبانه‌روزی به مبارزات ضدصهیونیستی‌اش ادامه داد. سمیر قنطار پس از آزادی به دوره‌های نظامی پیوست تا توانایی‌هایش را افزایش دهد و در بسیاری از دوره‌ها شرکت کرد و پس از شروع بحران تکفیری‌ها به سوریه رفت و به‌عنوان فرمانده میدانی نیروهای مقاومت در جنوب دمشق به جهاد علیه مزدوران استکبار و تروریست‌های تکفیری پرداخت و در پروژه مقاومت مردمی سوریه در جولان و مرزهای جولان از مسئولان اصلی بود.
سرانجام زندگی و مبارزات پرافتخارش را با افتخار بزرگِ شهادت مستقیم به‌دست صهیونیست‌ها تکمیل نمود. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیمه‌های شب 29 آذر سال 94 یک ساختمان مسکونی در شهر جرمانا در حومه جنوبی دمشق را بمباران کردند که در پی آن سمیر قنطار و شماری از شهروندان سوری به شهادت رسیدند.
در وصیتنامه شهید سمیر قنطار آمده است:
«امروز خداوند با این شهادت مرا عزیز کرد و  از او می‌خواهم که این شهادت را از من قبول کند....
خداوند به این مقاومت رهبرانی داده که از دیر باز به ما اعتماد و ایمان به پیروزی را یاد دادند. از بنیانگذار نهضت اسلامی معاصر روح‌الله الموسوی‌الخمینی رحمت‌الله علیه گرفته تا خلف او در حمل پرچم حق ولی امر مسلمین آیت‌الله امام خامنه‌ای و فرمانده ما در مقاومت اسلامی سید حسن نصرالله.»
همسر شهید قنطار معتقد است: «شهید سمیر قنطار نماد کم‌نظیر جهاد در راه خدا، بردباری در برابر مشکلات، فداکاری در راه آرمان‌های مقدس خود بود.»
سید حسن نصرالله 6 دی 1394 در سخنرانی به مناسبت سالروز شهادت سمیر قنطار، 7 ویژگی عظیمِ شهید قنطار و مکتب او را تشریح نمود که رئوس آنها عبارتند از:
اول: جوان باجدیت، مسئولیت‌پذیر و باورمند، دغدغه‌مند و مبارز برای یک آرمان.
دوم: آمادگی فداکاری بی‌محاسبه و بی‌حد و مرز.
سوم: سی سال پایمردی در زندان.
چهارم: نشاط و زایایی حتی در سال‌های زندان.
پنجم: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجاهدان که سمیر قنطار نیز از آن برخوردار بود، ایثار است.
ششم: اصرار بر ادامه مسیر.
هفتم: ویژگی‌ها به پایان نمی‌رسند اما من با این ویژگی به پایان می‌برم: امید. امید به آزادی فلسطین. امید به بازگشت به فلسطین. اطمینان مطلق به نابودی‌ اشغالگران و محو اسرائیل از صحنه روزگار. 
شهید حسین ایوب
شهید حسین انیس ایوب از بنیان‌گذاران اولیه عملیات هوایی در مقاومت بود و در همین راه نیز به شهادت رسید.
حسین ایوب از فرماندهان مقاومت اسلامی و آخرین مجری عملیات استشهادی توسط مقاومت اسلامی لبنان بود. او در جریان یک نفوذ هوایی به اراضی ‌اشغالی، با هدف اجرای عملیات استشهادی علیه ‌اشغالگران صهیونیست، به تاریخ چهارم مارس سال 1996، در سن 24 سالگی به شهادت رسید.
در بین توانمندی‌های حزب‌الله، ناشناخته‌ترین حوزه، «قوای هوایی» است. حزب‌اللهی که یک روز از کمترین تسلیحات برای جنگیدن برخوردار بود، حالا نه تنها به موشک و پدافند هوایی، بلکه به هواپیماهای بدون سرنشین با توانایی بالا هم مجهز شده است.
اوایل دهه 90، اولین نشانه‌ها از تجهیز حزب‌الله به هواپیماهای بدون سرنشین، با یک غافلگیری بزرگ برای اسرائیل نمایان شد:
یک پهپاد موسوم به پهباد ایوب، از نقطه‌ای نامعلوم وارد سرزمین‌های ‌اشغالی شد و مسیر 300 کیلومتری را در عمق فلسطین ‌اشغالی طی کرد و پرواز خود را بر فراز ناوگان‌های حاضر در مرز دریایی فلسطین ‌اشغالی ادامه داد، جایی که ناوگان آمریکا، کشورهای غربی و اسرائیل حضور داشتند. 
این پهپاد توانست بدون شناسایی شدن، تمام ردیاب‌ها و رادارهای اسرائیل را پشت سر گذاشته و حتی پرواز و جمع‌آوری اطلاعات بر فراز سکوهای نفتی اسرائیل را نیز از دست نداد.
نکته جنجال ‌برانگیز این بود که این پهپاد موفق شد از سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین که در سرتاسر مرز نوار غزه مستقر شده، بدون شناسایی عبور و بر فراز مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی اسرائیل پرواز کرده و عملیات شناسایی انجام دهد.
در مرحله آخر، پهپاد ایوب خود را تا نزدیکی سایت هسته‌ای دیمونا در عمق صحرای نقب رساند و در این منطقه بود که وجود آن شناسایی شد.
این نسل از هواپیماهای بدون سرنشین حزب‌الله به افتخار شهید حسین ایوب، با نام «ایوب» نامگذاری شده‌اند.
 شهیدان حسان و علیرضا اللقیس
شهید حسان اللقیس دوست صمیمیِ شهید حسین ایوب و مغز متفکر حزب‌الله در فعالیت‌های تسلیحاتی و الکترونیکی محسوب می‌شد.
حسان اللقیس مثل بسیاری از مبارزان شیعه لبنانی، ابتدا در جنبش امل عضویت داشت و بعدها به همراه عده‌ای دیگر، از بنیانگذاران حزب‌الله لبنان شد.
حسان اللقیس رئیس ‌بخش فن‌آوری و تسلیحات و ارتباطات از راه دور و پهپاد حزب‌الله بود و همین مسئولیتش باعث شد که بیشترین ارتباط را در ایران با نیروی هوافضای سپاه داشته باشد و بعد از شهادتش تصویرش در کنار تصویر شهدای هوافضای سپاه نقش ببندد.
مجله‌ نظامی- امنیتی صهیونیستیِ اسرائیل‌دیفنس مدتی پس از ترور اللقیس در گزارشی مفصل مطالب مهمی از اقدامات این شهید مقاومت منتشر کرد. به ادعای این گزارش از اواسط دهه نود میلادی، اللقیس مشغول بهبود بخشیدن به توانایی‌های جنگی حزب‌الله خصوصاً در بخش موشکی بود و همچنین مسئول آوردن آن از سوریه. وی به پیشرفت بخش دریایی قدرت حزب‌الله هم توجه داشت. گذشته از اینها به پیشرفت‌ دادن بخشهای دیگر نظامی حزب‌الله هم مشغول بود، از جمله واحدهای ضدزرهی، شبکه ارتباطی اختصاصی حزب‌الله و سیستم مراقبت و رصد وسایل دیده‌بانی. او مسئول ایجاد سیستم تونل‌ها و سنگر‌های طبیعی حزب‌الله در جنوب لبنان نیز به شمار می‌رفت. در سال‌های آخر هم اللقیس مشغول بهبود بخشیدن سیستم جنگ سایبری حزب‌‌الله بود.
در جنگ 33 روزه، شهید حسان نقش مهمی در تعمیر و ترمیم سیستم ارتباطات راه دور این حزب پس از آسیب‌های وارد شده از سوی صهیونیست‌ها ایفا کرد و یکی از هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی را نیز هدف گرفته و ساقط کرد.
اللقیس تا پیش از شهادتش بارها در معرض ترور قرار گرفت از جمله در جریان جنگ 33روزه، صهیونیست‌ها برای ترور حسان، اقدام به بمباران ساختمانی در منطقه الشیاح کردند که در این حمله، علیرضا پسر 18 ساله حسان شهید شد.
سرانجام حاج حسان اللقیس نیمه‌شب سه‌شنبه 12 آذر 1392 توسط عوامل رژیم صهیونیستی و با سلاح مجهز به صداخفه‌کن در برابر منزلش در جنوب بیروت به شهادت رسید.
پس از شهادت اللقیس، حزب‌الله بار دیگر غافلگیری ایوب را این بار با پهپادی به نام حسان تکرار کرد. این پهپاد توانست پس از ورود به عمق 70 کیلومتری سرزمین‌های ‌اشغالی، به مدت 40 دقیقه بر فراز مناطقی نظیر الجلیل پرواز کند و بدون اینکه سیستم پدافندی صهیونیست‌ها متوجه او شود، به سلامت به مبدأ خود بازگردد. این شکست، یک فاجعه ترسناک برای ساکنان سرزمین‌های ‌اشغالی و سیستم پدافندی این رژیم خصوصاً گنبدآهنین بود.
شهید اللقیس بارها به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده و چندین بار با امام سیدعلی خامنه‌ای دیدار داشته است.
حمید داودآبادی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در تشریح برخی جزئیات دیدار هیئتی از حزب‌الله لبنان به‌ریاست سید حسن نصرالله با امام خامنه‌ای که بعد از جنگ 33 روزه صورت گرفت، می‌نویسد: هیئت همراه نصرالله شامل عماد مغنیه و حسان اللقیس و دیگر شخصیت‌های مقاومت اسلامی بود. در آن روز سید حسن نصرالله از ابوعلی (کنیه حسان اللقیس) خواست تا وی سخنگوی هیئت شود. وی مشروح عملیات مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی طی 33 روز را گزارش کرد. ناگهان امام خامنه‌ای از اللقیس پرسید: آیا تو ایرانی هستی؟ اللقیس جواب داد: نخیر، من لبنانی‌ام. امام خامنه‌ای گفت: اما زبان فارسی را به‌خوبی صحبت می‌کنی. اللقیس پاسخ داد: به‌علت تردد دائم به جمهوری اسلامی ایران یاد گرفته‌ام. در این زمان امام خامنه‌ای عکاس ویژه خود را خواست و از او خواست تا یک عکس یادگاری با حاج حسان بگیرد.
همچنین یکی از اعضای مقاومت بعد از شهادت حسان به خانواده شهید گفت که حاج حسان یک ماه قبل از شهادت به ایران سفر کرده و با امام سید علی خامنه‌ای دیدار داشته است. وی در این دیدار از ایشان خواست تا برای او دعا کند تا خداوند شهادت را نصیب او گرداند. امام خامنه‌ای صورت او را بوسید و پاسخ داد: برای شما از خداوند عاقبت به خیری را می‌خواهم.
امام خامنه‌ای توجه ویژه‌ای به خانواده این شهید مقاومت دارند و همواره از اوضاع آنها پرس‌وجو می‌کنند.
وصیت‌نامه شهدای جنگ 33 روزه
در جنگ 33 روزه، علاوه‌بر تعداد زیادی از مردم لبنان، حدود 50 نفر از رزمندگان حزب‌الله نیز به شهادت رسیدند که خون‌های‌شان یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی در جنگ و اقتدار لبنان محسوب می‌گردد. 
در مقابل رزمندگان مقاومت توانستند بیش از 100 سرباز ارتش رژیم صهیونیستی را به هلاکت برسانند و حجم انبوهی از تسلیحات و تجهیزات پیشرفته صهیونیست‌ها نیز منهدم و نابود گردید و موشکهای متعددی در خاک رژیم ‌اشغالگر قدس فرود آمد و گنبد به اصطلاح آهنین در مقابل‌شان ناکام و مفتضح شد.
شهیدان عاکف حسین الموسوی، ابراهیم خلیل خلف، تیسیر محمد زین‌الدین، جهاد مالک حمود، حسام عبدالهادی الموسوی، حسّان علی معتوق، حسن محمد شبیب، حسن احمد عقیل، حسن احمد ناصر، حسین عبدالحسین فحص، حسین صبرا، حسین یوسف سلمان، خالد علی عبدالله، رانی عدنان بزی، سامر محمد نجم، علاء علی یاسین، علی احمد الدر، علی عباس الموسوی و علی محمود صالح از جمله شهدای حزب‌الله در این جنگِ پیروزمندانه و اقتدارآفرین هستند. 
اهل‌بیتی بودن، امام حسینی بودن، ادامه راه امام حسین(ع)، اهداف و معارف عالیه دینی ومذهبی، بصیرت عمیق و ناب، درک عمیق از معارف اسلامی و مکتب معصومین(ع) و جایگاه جهاد و شهادت در راه خدا در وصیتنامه‌های شهدا موج می‌زند.
گزیده‌ای از این وصیتنامه‌ها را مرور می‌نماییم.
شهید عاکف حسین الموسوی
در وصیتنامه شهید عاکف حسین الموسوی آمده است:
«برادران عزیز، من هیچ لذتی را برتر از مبارزه با دشمن صهیونیستی که دشمن خدا و بشریتند، نمی‌بینم و خیالم راحت نخواهد شد مگر با انجام تکلیفم و جنگیدن با آنان و شکست دادن‌شان....
سرانجام به همه و هر که می‌شنود و این وصیتنامه را می‌خواند توصیه می‌کنم که از خط جهاد مقدس جدا نشود. این خط خط ولایت اهل‌البیت(علیه‌السلام) است.»
شهید حسین یوسف سلمان
در وصیتنامه شهید حسین یوسف سلمان می‌خوانیم:
«پدرم، میدانی که راهی را که انتخاب کرده‌ام همان راه امام حسین(علیه‌السلام) و برادرانم در مقاومت اسلامی است. از تو تمنا می‌کنم تا از من خشنود باشید و مرا ببخشید و به شهادتم افتخار کنید چون شهادت به‌جز به صابران و افراد خوشبخت داده نمی‌شود و دعا کنید تا خدا دیدار ما را در بهشت با مؤمنین و صالحین قرار دهد و برای همیشه از یاران مقاومت اسلامی بمانید و آماده فداکاری در راه خدا باشید.»
شهید حسین عبدالحسین فحص
شهید حسین عبدالحسین فحص در وصیتنامه‌اش سفارش می‌نماید:
«برادرانم در مقاومت اسلامی، به شما برادران رزمنده توصیه می‌کنم تا در این راه حسینی بمانید تا به خشنودی خدا نائل شوید و راه خدا به شهادت برسید. شما را به تقوی و پرهیزکردن از محرمات خدا توصیه می‌کنم تا به درجه رفیع شهادت نایل گردید. این شهادت همان راه محمدی اصیل است که از آن صبر و فداکاری و تسلیم نشدن در برابر مذلت را یاد گرفتیم.»
 شهید حسن احمد عقیل
شهید حسن احمد عقیل در وصیتنامه‌اش خاطرنشان می‌نماید:
«به مدرسه کربلا، مدرسه ابی‌عبدالله‌ الحسین(علیه‌السلام)، مدرسه شهادت و پیروزی، برادران گرامی خود را در خط مقاومت اسلامی به تقوا و نظم امر خود و مقید بودن به تکلیف شرعی و محافظت از خون و خط شهدا توصیه می‌کنم زیرا این خطی است که توسط ابی‌عبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) برای مبارزه با ظلم و تجاوز رقم زده شده است.» 
شهیدان 
حسن ‌احمد ناصر و تیسیرمحمد زین‌الدین
بخشی از وصیتنامه شهید تیسیر محمد زین الدین:
«برادران رزمنده‌ام راه مبارزه خود را ادامه دهید، زیرا این راه ادامه خون کربلا و راه حسین(ع) می‌باشد.» 
بخشی از وصیتنامه شهید حسن احمد ناصر:
«برادران رزمنده در مقاومت اسلامی این راه حسینی را با همه قدرت ادامه دهید و بدانید که خداوند با شماست.»
شهید حسین صبرا
بخشی از وصیتنامه شهید حسین صبرا:
«و هرگز مپندارید کسانی را که در اره خدا کشته شدند، مرده‌اند، زیرا آنها زنده‌اند و نزد خداوند روزی داده می‌شوند. 
امام متقین و سرور اوصیا، علی‌ابن‌ابی‌طالب(علیه‌السلام) فرمودند: «همه‌ خیر زیر سم اسبان است». بنابراین جهاد یکی از بهترین و بزرگ‌ترین درها برای رسیدن به خداوند متعال است و هرکاری که انسان [انجام] می‌دهند سودش به خودش برمی‌گردد ولی سود جهاد در راه خدا به همه امت بر می‌گردد. با این کار مقدس همه آثار خودخواهی و حب نفس فرو می‌نشیند و روح تعالی پیدا می‌کند تا به عرش خداوند برسد در کنار انبیا و اولیا و راستان و در کنار محمد مصطفی(صل‌الله‌علیه‌و‌آله) و علی(علیه‌السلام) و حسین شهید(علیه‌السلام) و همه شهدا که جلوتر از ما به رضوان‌الله رسیدند، برسد به آنچه دیده نشد و به فکر هیچ انسانی خطور نکرد.»
شهیدان 
ابراهیم‌خلیل‌خلف و حسام عبدالهادی الموسوی 
بخشی از وصیتنامه شهید ابراهیم خلیل خلف:
«از خط امام خمینی(ره) فاصله نگیرید، زیرا این خط راست و درست است....
از خون شهدا پاسداری کنید و از ولایت‌فقیه پیروی کنید و در مبارزه با این دشمن متجاوز کوتاهی نکنید و مطمئن باشید که آزادی قدس شریف به‌ دست شما خواهد بود.»
بخشی از وصیتنامه شهید حسام عبدالهادی الموسوی:
«وصیتم به آن کسی که دلی بزرگ دارد، به پدرم، به برادرانم که بهترین برادرانند، از شما تقاضا می‌کنم تا به خط حزب‌الله مقید بمانید و تلاش کنید به خدا نزدیک‌تر شوید و حضرت پیغمبر و امامان را در کردار و گفتار خود الگو بدارید.»
 
* کامران پورعباس
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi