شناسه خبر : 102910
پنجشنبه 26 مرداد 1402 , 13:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

خودکفایی تولید گندم نان در دولت سیزدهم

فاش نیوز - معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برآوردها نشان می‌دهد تا پایان فصل برداشت میزان خرید به ۱۰ میلیون تن برسد که بیانگر خودکفایی کشور در تامین گندم نان در دولت سیزدهم است. 

 

«علیرضا مهاجر» درباره میزان خرید گندم و زمان‌بندی خودکفایی در این محصول افزود: با اقدامات حمایتی دولت سیزدهم افزایش تولید تنها مربوط به محصول گندم نیست بلکه در بقیه کالاهای اساسی مانند شکر، برنج، جو، پنبه و دانه‌های روغنی نیز روند افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح را شاهد هستیم.
او افزود: برداشت گندم تا پایان مرداد انجام می‌شود و فرآیند خرید تضمینی تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت. بدون اینکه سطح زیرکشت افزایش پیدا کرده باشد تولید گندم افزایش داشته است. این دستاورد به دلیل توجه ویژه کشاورزان در یکی دو سال اخیر است. 
رشد ۱۱۴ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال ۱۴۰۰
معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: آمار خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۰ حدود چهار میلیون و 500 هزار تن و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به هفت میلیون و 500 هزار تن بوده است؛ بر این اساس خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۴ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۲ نزدیک ‌به ۴۱ درصدی رشد داشته است.
مهاجر، عوامل اصلی افزایش خرید گندم را نسبت به سال‌های گذشته، قیمت‌گذاری مناسب و اعلام به موقع قیمت دانست و افزود: در واقع تولید گندم به عنوان یک کالای اساسی مهم باید برای کشاورزان از نظر قیمتی و درآمدزایی صرفه اقتصادی داشته باشد.
او ادامه داد: به دلیل استمرار کم‌آبی‌ها و کاهش بارندگی در استان‌های مختلف کشور، عملکرد تولید گندم امسال فقط در سطح یک میلیون هکتار بالای پنج تن در هکتار بوده و در بقیه اراضی زیر چهار تن در هکتار بوده است و اگر میزان عملکرد در هکتار به شش تن در هکتار برسد کشور برای همیشه به خودکفایی می‌رسد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان واردات امسال با توجه به خرید خوب گندم، گفت: در دو سال اخیر با کاهش پنج میلیون تن واردات گندم، توانستیم دو میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم. برآوردها نشان می‌دهد که تا پایان فصل برداشت خرید گندم کشور به ۱۰ میلیون تن برسد که منجر به خودکفایی در گندم نان می‌شود. بنابراین برای تامین گندم نان نیازی به واردات نیست، بلکه در نهایت برای صنف و صنعت بین یک میلیون و 500 هزار تا دو میلیون تن گندم نیاز داریم که باید از محل واردات تامین شود.
مهاجر، خواستار احیای ردیف بودجه گندم شد و گفت: در سال‌های گذشته گندم دارای ردیف بودجه بود که حذف شد، بنابراین از دولت انتظار می‌رود که برای خودکفایی در تولید این کالای اساسی ردیف بودجه آن احیا شود.
عبور خرید تضمینی از 10 میلیون تن تا یکشنبه
با وجود پیش‌بینی معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر رسیدن خرید تضمینی گندم به 10 میلیون تن، محمدعلی نیکبخت؛ وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت درباره خرید تضمینی گندم اظهار کرد: تا الان نزدیک به ۱۰ میلیون تن خرید گندم انجام شده است و طی شنبه تا یکشنبه هفته بعد این میزان با روند فعلی از ۱۰ میلیون تن هم عبور می‌کند که یک رکورد است. از ۱۱ میلیون و 500 هزار تن نیاز کشور، ما ۱۰ میلیون تن را در کشور تولید می‌کنیم. بازپرداخت آن هم با تأکید رئیس‌جمهوری به سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه طلب کشاورزان دیون ممتازه است در اولویت قرار دارد.
تولید 12 میلیون تن گندم
همچنین سید مجتبی خیام نکویی؛ رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در دومین رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم امسال از 9 میلیون و 700 هزار تن عبور کرده است، افزود: این میزان خرید نسبت به سال گذشته دو میلیون و 500 هزار تن افزایش دارد. البته در مجموع حدود 12 میلیون تن گندم در کشور تولید شده است.
او با بیان اینکه نیاز گندم کشور ماهانه یک میلیون تن است، افزود: حدود یک میلیون و 500 هزار تن هم نیاز بخش صنعت است که در مجموع با 13 میلیون و 500 هزار تن تولید گندم، ایران به خودکفایی کامل می‌رسد. البته با تمرکز روی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، امکان صادرات گندم به کشورهای دیگر هم وجود دارد. در صورتی که از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود می‌توانیم در 90 درصد محصولات اساسی در کشور ظرف چند سال خودکفا شویم.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به سه دلیل افزایش خرید تضمینی گندم در سال جاری اشاره کرد و گفت: نخست اینکه قیمت تضمینی گندم مناسب و بموقع اعلام شد. علاوه بر آن از کودهای فسفاته و پتاسه در کشت گندم به میزان کافی استفاده شد. همچنین کشاورزان از بذرهای اصلاح‌شده به خوبی استفاده کردند و اینها عامل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در کشور شد.
نکویی به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولیدات کشاورزی اشاره کرد و گفت: دو میلیون هکتار سطح کشت گندم آبی و چهار میلیون هکتار سطح کشت گندم دیم در کشور است که با استفاده از تکنیک‌های این شرکت‌ها، میانگین گندم 350 کیلوگرم در مناطق دیم به بیش از یک تن در هکتار افزایش یافته و در برخی زمین‌ها تولید به دو و نیم تن در هکتار هم رسیده است.
او با بیان اینکه نیاز کشور به غذا 143 میلیون تن و تولید کشور 125 میلیون تن است، افزود: در حال حاضر 80 درصد در تامین محصولات کشاورزی و غذا خودکفا هستیم و سالانه 10 تا 16 میلیارد دلار برای تامین نیاز غذایی کشور، واردات انجام می‌شود. البته از ۱۲۵ میلیون تن تولید بخش کشاورزی ۲۴ میلیون تن تولیدات باغی است و ۶۰ درصد از باغات ما درجه ۲ و ۳ هستند که این باغات آب بیشتری مصرف می‌کنند و کمترین میزان بهره‌وری را دارند.
چشم انداز تولید محصولات اساسی
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: درحالی که بیش از 90 درصد تامین روغن وابسته به واردات است اما دو برابر میانگین جهانی یعنی 23 کیلوگرم در سال مصرف می‌کنیم. این در حالی است که 20 درصد از کل واردات بخش کشاورزی مربوط به واردات روغن می‌شود.
نکویی اضافه کرد: همچنین از بین رفتن محصولات کشاورزی قبل از رسیدن به سفره مردم هم چالش بعدی است که حدود 30 تا 37 میلیون و 500 هزار تن از غذای مردم قبل از رسیدن به سفره از بین می‌رود که با این میزان می‌توان 20 میلیون نفر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغذیه کرد.
وی تاکید کرد: ظرف چهار سال آینده نیاز کشور را تامین و انتظاری که نظام جمهوری اسلامی از بخش کشاورزی دارد را برآورده می‌کنیم؛ یعنی علاوه بر تامین نیاز خودمان، قابلیت تامین نیاز برخی از کشورهای دوست و همراه را خواهیم داشت.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi