شناسه خبر : 103051
سه شنبه 31 مرداد 1402 , 14:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آمریکا منتظر شکستی بزرگ در اوکراین است

فاش نیوز - در حالی که اروپا از پایان جنگ اوکراین خوشحال می‌شود، پیشنهاد ناتو برای واگذاری بخشی از خاک اوکراین به روسیه برای پایان جنگ، اوکراینی‌ها را خشمگین کرده است. در همین حال، شکست در جنگ اوکراین، برای آمریکا شکستی به مراتب بزرگ‌تر از شکست در افغانستان خواهد بود.
این تحلیل را علی بیگدلی استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با روزنامه آفتاب یزد مطرح کرد. آفتاب یزد در گزارش خود، ابتدا از قول روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: «پس از افغانستان، غرب در آستانه شکست مفتضحانه در اوکراین است. به نظر می‌رسد ناتو امیدواری برای پیروزی را کنار گذاشته است. یکی از مقامات ناتو گفته که یک توافق صلح ممکن است با واگذاری اراضی اوکراین به روسیه به انجام برسد. این اظهارات رئیس‌دفتر دبیرکل ناتو، در اوکراین مایه نگرانی و خشم شد. ینسن بعدا بابت روش بیان دیدگاه‌هایش عذرخواهی کرد، اما گفته‌هایش را حذف نکرد. ارزیابی اخیر اطلاعاتی آمریکا مشخص کرد که ضدحمله اوکراین علیه روسیه دستاوردها و اهدافی در زمینه قطع دسترسی ارتباط زمینی مسکو با کریمه را محقق نمی‌کند.
دو سال پس از عقب‌نشینی مفتضحانه از افغانستان، به نظر می‌رسد غرب بار دیگر قرار است در آستانه یک شکست شرم‌آور قرار گیرد. یک توافق صلح با چنین شرایطی به منزله پیروزی برای روسیه است. چطور می‌شود تسلیم اراضی، مسئله‌ای نباشد؟ در عوض ما باید به کی‌یف حمایتی بدهیم که تاکنون از ارائه آن عاجز بوده‌ایم. آنچه امروز شاهدش هستیم شکست غرب در پایبندی به اصولش است»
آفتاب یزد در ادامه از قول علی بیگدلی نوشت: اگرچه آمریکایی‌ها، بالاخره شکست در اوکراین را خواهند پذیرفت اما این‌که شکست در افغانستان را با شکست در اوکراین مقایسه کنیم چندان دقیق نیست. در جنگ آمریکا علیه افغانستان(طالبان و داعش)، تقریباً تنها بود حتی اگر همراهی کشورهایی نظیر انگلستان، ایتالیا و برخی دیگر از هم پیمانان آمریکا را لحاظ کنیم اما در نهایت، در جنگ علیه افغانستان، فرماندهی نبرد با واشنگتن بود. در جنگ اوکراین، دامنه جنگ تقریباً تمام جهان را دربر گرفت و به یک بحران بین‌المللی تبدیل شد حال آن‌که در جنگ با افغانستان دامنه جنگ تا این حد گسترده نبود. در جنگ علیه افغانستان، آمریکایی‌ها با یک گروه محدود در ‌ستیز بودند اما در جنگ اوکراین، واشنگتن با قدرتی به نام روسیه درگیر بود. تنها شباهت آنچه در افغانستان رخ داد با آنچه در اوکراین در حال انجام است، شکستی فاجعه‌آمیز است که کاخ سفید سعی می‌کند خود را از تبعات و زیان‌های بیشتر آن، خود را به دور دارد.
اروپا به هر صورت از پایان جنگ روسیه علیه اوکراین استقبال خواهد کرد و خوشحال خواهد شد. مسلم است این‌که غرب همیشه از روسیه می‌ترسیده است؛ زیرا روس‌ها در جنگ به شدت بی‌پروا و شجاع هستند. مدل اتمام جنگ، قطعاً بر صندوق آرای ریاست جمهوری 2024 آمریکا تأثیر خواهد گذاشت.
علی بیگدلی با ‌اشاره به تصمیم دولت اوباما در روزهای پایانی حضور خود در کاخ سفید مبنی بر خروج آمریکا از خاورمیانه و حضور در شرق گفت: این تصمیم حتماً تصمیمی خطرناک و ‌اشتباه بود که همچنان برای ایالات متحده تبعات دردناکی به همراه دارد. آمریکا در جنگ افغانستان نیز نصیب و بهره‌ای نبرد. وی اظهار می‌دارد: شکست غرب در جنگ روسیه علیه اوکراین که تقریباً قطعی شده، حتماً کاخ سفید را با چالش‌های بسیار جدی رو در رو خواهد کرد.
 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi