شناسه خبر : 103153
شنبه 04 شهريور 1402 , 15:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تودهنی پیشاپیش گالوپ به یک بزک‌کاری درباره آمریکا

فاش نیوز - روزنامه اعتماد در تحلیلی فاقد سند و منبع و برخلاف نظرسنجی‌های موجود مدعی شد مردم ایران متحد شدن با کشورهای غربی را بر دیگر کشورها ترجیح می‌دهند.
این روزنامه به قلم متهم پرونده فروش اطلاعات به بیگانگان نوشت: «یکی از پیمایش‌های موسسه نظرسنجی «عرب بارومتر»‌، سنجش محبوبیت کشورهای دیگر نزد شهروندان عرب است. برای نمونه محبوبیت آمریکا از حداکثر ۶۹ درصد در مراکش آغاز و تا ۱۵ درصد در فلسطین به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. همچنین محبوبیت چین نیز از ۶۴ درصد باز هم در مراکش آغاز و تا ۳۴ درصد در فلسطین می‌رسد و کشورهای دیگر در میانه این ارقام هستند. نکته جالب در پاسخ به پرسشی است که تمایل شهروندان را به روابط اقتصادی با این کشورها می‌سنجد و مردم همه کشورهای گوناگون عربی در مقایسه با آمریکا، تمایل بیشتری را به روابط اقتصادی با چین ابراز داشته‌اند و در نقطه مقابل همه شهروندان عرب قدرت اقتصادی آمریکا را تهدید حیاتی‌تری از چین شمرده شده‌اند... در ایران هم نظرسنجی‌های مشابهی در سال‌های گذشته انجام شده[؟!]، ‌گرچه با تفاوت‌هایی. ولی مسئله مهم این است که متحد بودن با کدام کشور را ترجیح می‌دهید؟ چین پس از اروپا و آمریکا و روسیه رتبه چهارم را داشته است. این وضعیت ناشی از رویکردی است که مردم به سیاست خارجی دولت دارند. به عبارت دیگر این رویکرد مردم بیش از اینکه مبتنی بر شواهد و دلایل مستند و قوی و ظرفیت‌های چین باشد، علت‌های دیگری دارد. علت اصلی نیز بی‌اعتمادی به سیاست خارجی کشور است که نتیجه وضعیت داخلی و اقتصادی آن چنین شده است که امروز شاهد آن هستیم. از این وضعیت نتیجه مهمی می‌توان گرفت. اینکه اگر حکومت‌ها نتوانند اعتماد مردم خود را به سیاست‌های رسمی و جاری جلب کنند، مجموعه‌ای از ظرفیت‌های خود را برای اتخاذ سیاست‌های مطلوب نیز از دست خواهند داد».
فضا‌سازی بی‌سند روزنامه زنجیره‌ای در حالی است که نظرسنجی اردیبهشت‌ماه امسال موسسه گالوپ نشان می‌داد با وجود همه تلاش‌ها برای بزک کردن آمریکا، ملت ایران در غرب آسیا بالاترین بی‌اعتمادی را نسبت به آمریکا دارند. طبق این نظرسنجی موسسه آمریکایی، «۸۱ درصد مردم ایران اعتمادی به آمریکا ندارند. مردم تونس، ترکیه، فلسطین و عراق با ۷۸ تا ۷۵ درصد، در رده‌های بعدی قرار دارند. همچنین اکثریت مردم در۱۳ کشور مسلمان، به تعهد آمریکا برای دموکراسی و اینکه اجازه دهد آینده سیاسی خود را بسازند، باور ندارند. ۲۰ سال پس از حمله آمریکا به عراق، ۷۲ درصد مردم عراق نسبت به اهداف آمریکا تردید دارند و فقط ۲۶ درصد بر این باورند که آمریکا در تعهد دموکراسی جدی است. در افغانستان، تنها ۱۴ درصد معتقد به تعهد آمریکا بودند. همچنین اکثریت مردم، جدیت آمریکا درباره بهبود وضعیت اقتصادی را رد کردند.۶۰ درصد مردم عراق گفتند در مقایسه با قبل از حمله آمریکا وضعیت معیشت بدتر شده است».
نکته دیگر نگاه و تلقی افکار عمومی آمریکا درباره این کشور است. طبق نظرسنجی مرداد سال گذشته یواس‌ای تودی: فقط ۳۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی، به آمریکایی بودن خود افتخار می‌کنند. همچنین بنابر اعلام فاکس‌نیوز به نقل از نظرسنجی جدید، ۸۸ درصد شهروندان معتقدند آمریکا در مسیری اشتباه در حال حرکت است. نظرسنجی چندی قبل فاکس‌نیوز هم نشان داد: 70 درصد مردم آمریکا امیدی به بهبود وضعیت آینده کشورشان ندارند و به شکل بی‌سابقه‌ای بر این باورند که وضعیت زندگی برای نسل آینده بهتر نخواهد شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi