شناسه خبر : 103214
سه شنبه 07 شهريور 1402 , 18:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:

ایران از واردات تجهیزات پالایشگاهی به صادرات رسیده است

فاش نیوز - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تجهیزات صادراتی صنعت نفت، سفیر صنعت ایران است، افزود: ایران از واردات تجهیزات پالایشگاهی به صادرات رسیده است.

به گزارش کیهان، جلیل سالاری روز گذشته در حاشیه مراسم رونمایی از اولین کمپرسور صادراتی ساخت ایران و در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره وضعیت تولید و صادرات تجهیزات نفتی اعلام کرد: صادرات تجهیزات و خدمات فنی مهندسی صنعت نفت برای نخستین بار در کشور از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اجرائی شده و از واردات تجهیزات پالایشگاهی به صادرات رسیده‌ایم.
او، تجهیزات پالایشگاهی صادراتی را سفیر صنعت ایران دانست و افزود: با رضایت کشورهای خارجی از فناوری ایرانی، این کشورها به استفاده از محصولات سایر صنایع هم ترغیب می‌شوند. نخستین قرارداد در حوزه صدور تجهیزات ایرانی با یک شرکت دانش‌بنیان داخلی عملیاتی شد و این شرکت توانست با بومی‌‌سازی و صادرات کمپرسوری که دانش ‌فنی آن در اختیار شرکت‌های آمریکایی و اروپایی بود، موفقیت بزرگی به‌دست آورد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: این کمپرسور، نخستین سفارش صنعت نفت ونزوئلا بود که جایگزین نمونه آمریکایی خود در پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا شده و تا چند هفته دیگر به این کشور صادر می‌شود.
سالاری ادامه داد: برای اجرای پروژه‌های فراسرزمینی ال‌پالیتو حدود دو میلیون تجهیزات صنعتی از سوی ونزوئلا درخواست شده که محققان کشور در حال تولید آنها هستند و با رونمایی از کمپرسور تولید داخل، به حوزه صدور تجهیزات بومی با فناوری خاص نیز ورود کردیم.
تقویت دیپلماسی انرژی با پروژه‌های فراسرزمینی
او با‌ اشاره به اینکه نگاه دولت سیزدهم تقویت دیپلماسی انرژی و اقدام برای اجرای پروژه‌های فراسرزمینی و فرآورش نفت خام ایران در این پروژه‌هاست، افزود: صدور تجهیزات و خدمات فنی مهندسی برای نخستین بار در کشور از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اجرائی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: نگاه دولت در حوزه دیپلماسی انرژی، خصوصاً در بخش جلوگیری از خام فروشی، این ضرورت را ایجاد کرد که به حوزه پالایشگاه‌های فراسرزمینی ورود کنیم. اولویت اصلی دولت در این زمینه هم حمایت از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بود.
سالاری از در راه بودن سفارش‌های بعدی برای تحویل کمپرسورهای ساخت داخل خبر داد و تصریح کرد: با ارسال نخستین تجهیز در روزهای آینده، سفارش‌های بعدی برای صدور کمپرسور واحدهای فرآیندی این پالایشگاه انجام خواهد شد.
ارزآوری 60 میلیون دلاری
علی زیار؛ معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در حاشیه مراسم رونمایی از کمپرسور صادراتی ایران، اظهار کرد: همه تست‌های لازم هم در حالت بار و هم در حالت بی‌باری بر روی این کمپرسور انجام شده و این کمپرسور آماده ارسال به پالایشگاه ونزوئلا است.
وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری این پروژه گفت: ۵۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است و برای دو سال هم پشتیبانی از قطعات این کمپرسور در نظر گرفته شده و تا ۱۵ سال این دستگاه گارانتی دارد. این کمپرسور با تلاش شبانه‌روزی در عرض شش ماه تولید شد. سال گذشته یک تیم ۱۵ نفره از ایران به پالایشگاه ال‌پالیتو رفتند و مسئولان این پالایشگاه درخواست ساخت کمپرسوری را کردند که مشابه نمونه آمریکایی باشد.
معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: متخصصان ایرانی این کمپرسور را بدون گیربکس ساختند که فناوری بالاتری از مشابه آمریکایی داشت و تعمیرات و نگهداری آن بسیار ساده‌تر است. پالایشگاه‌های ونزوئلا از سال ۲۰۰۷ دچار تحریم شدند و نتوانستند پالایشگاه‌هایشان را اورهال کنند. یعنی تجهیزات پالایشگاه ال پالیتو در حد بلااستفاده بود و صدمه زیادی دیده بود.
زیار توضیح داد: کالاهای ساخت داخل را به آن‌جا بردیم و با تولیدات داخلی از جمله کاتالیست ایرانی نه تنها نیازهای خودمان بلکه نیازهای پالایشگاه‌های فراسرزمینی را نیز برطرف می‌کنیم. ارزآوری این کمپرسور برای کشورحدود ۶۰ میلیون دلار است. این کمپرسور از نوع رفت و برگشتی تک محوری با بازده بالا است، ضمن اینکه از نوع «بدون روغن» است که از نظر دانش فنی در تراز بالاتری در مقایسه با سایر انواع کمپرسورها قرار دارد و دانش آن در اختیار سازندگان معروف کمپرسورها در دنیا است اما در شرکت آرا صنعت آسیا این کمپرسور با بالاترین سطح دانش فنی ساخته شده است.
او افزود: قبلاً این دانش فنی در اختیار کشورهای آمریکایی و اروپای غربی قرار داشت. اکنون پالایشگاه‌های کشورهای حوزه کارائیب، آفریقای جنوبی، آسیای میانه و آسیای شرقی خواهان همکاری با ایران در حوزه نو‌سازی و تعمیرات پالایشگاه‌های خود هستند. تفاهم‌نامه‌هایی هم با آنها منعقد کرده‌ایم ولی با پالایشگاه ال پالیتو از مرحله تفاهمنامه عبور کرده‌ایم و به قرارداد ۱۱۰ میلیون یورویی رسیده‌ایم و این کمپرسور هم از محل همین قرارداد است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi