شناسه خبر : 103307
یکشنبه 12 شهريور 1402 , 12:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در جنگ خیابانی تل‌آویو ۱۴۰صهیونیست از جمله ۴۰ افسر زخمی شدند

فاش نیوز - سیاه‌پوستان اتیوپیایی و اریتره‌ای‌تبار جرقه موج جدیدی از اعتراضات در جامعه صهیونیستی را زده‌اند و با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های تل‌آویو، بار دیگر مرکز رژیم صهیونیستی را ناآرام و خیابان‎ها را به صحنه جنگ پلیس و معترضان تبدیل کرده‌اند. شمار زیادی از طرفین زخمی شده‌اند.

تل‌آویو، مرکز رژیم صهیونیستی قرار نیست رنگ آرامش را به خود ببیند، چون این شهر تقریبا هر روز صحنه اعتراضات گروه‌های مختلف صهیونیست است. پس از حدود 9 ماه اعتراضات خیابانی مخالفان کابینه نتانیاهو، از روز گذشته خیابان‌های تل‌آویو صحنه تظاهرات گسترده سیاه‌پوستان و صهیونیست‌های آفریقایی‌تبار بوده است. 
پس از بحران داخلی بر سر برنامه جنجالی نتانیاهو و اعتراضات گسترده علیه تغییر قوانین قضایی توسط نتانیاهو، اکنون شوک جدیدی به جامعه صهیونیستی وارد شده و موجی از اعتراضات سیاه‌پوستان در سرزمین‌های اشغالی به راه افتاده است. تصاویر روز گذشته از تل‌آویو حاکی از آن است که خیابان‌های مرکز رژیم صهیونیستی مانند منطقه جنگی شده است و حتی در برخی پیاده‌روها معترضان در برابر نیروهای پلیس اقدام به سنگر‌بندی کردند.
فرمانده پلیس منطقه آیالون تل‌آویو در واکنش به تظاهرات سیاه‌پوستان گفته است که از میزان خشونت متعجب شدیم، اما اشاره‌ای به علت این اعتراضات نکرده است. آن‌گونه که تایمز اسرائیل گزارش داده است، معترضان به برگزاری کنفرانسی در حمایت از حاکمیت اریتره، در سفارت اریتره در تل‌آویو اعتراض دارند. در این میان، عده‌ای از اریتره‌ای‌تبارها نیز موافق برگزاری کنفرانس بوده و با اریتره‌ای‌تبارهای مخالف برگزاری این کنفرانس درگیر شده‌اند. پلیس رژیم صهیونیستی نیز با هردو گروه وارد درگیری شده است. سیاه‌پوستان معترض؛ کابینه رژیم صهیونیستی را به حمایت از فساد جاری در دستگاه دولتی اریتره متهم کرده‌اند.
جنگ و خشونت در خیابان
گزارش‌ها حکایت از خشونت گسترده نیروهای نظامی و پلیس علیه سیاه‌پوستان معترض در تل‌آویو دارد. از جمله روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل خبر داده است که نیروهای پلیس از سلاح گرم علیه معترضان استفاده کردند. همچنین سودانی‌تبارها نیز در این اعتراضات شرکت کردند و به نظر می‌رسد سایر سیاه‌پوستان فرصت را غنیمت شمرده تا اعتراضات خود را فراتر از اریتره‌تبارها علیه حاکمیت نژادپرستانه در تل‌آویو اعلام کنند.
تصاویر زیادی منتشر شده که خونریزی شدید و زخمی شدن برخی معترضان را نشان می‌دهد. رسانه‌های عبری‌زبان تا شامگاه روز شنبه، آمار زخمی‌های اعتراضات سیاه‌پوستان در تل‌آویو را بیش از 140 نفر اعلام کردند. تایمز اسرائیل گزارش داده است تا عصر شنبه بیش از 140 نفر در اعتراضات سیاه‌پوستان زخمی شدند که در میان زخمی‌شدگان حداقل 40 افسر امنیتی و پلیس نیز حضور داشتند. آمار زیاد زخمی‌ها از شدت خشونت‌ها در اعتراضات سیاه‌پوستان در تل‌آویو حکایت دارد. 
همچنین براساس گزارش تایمز اسرائیل، حال 15 نفر از آسیب‌دیدگان اعتراضات وخیم است. مرکز پزشکی «ایچیلوف» تل‌آویو هم اعلام کرد که 14 مجروح وخیم اعتراضات سیاه‌پوستان را مداوا کرده است که 11 نفر از آنها بر اثر شلیک گلوله زخمی شده‌ بودند، از جمله چهار نفر که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند. جراحات دیگر معترضان شامل ضربات چاقو و ضربه به سر بوده است.
روزنامه هاآرتص نیز گزارش داد که پلیس برای متفرق کردن معترضان از نارنجک‌های شوکر و گاز اشک‌آور استفاده کرده است. یک افسر ارشد پلیس هم به هاآرتص گفت که افسران برای شدت زیاد ناآرامی‌ها آمادگی نداشتند. این مقام پلیس که نامش فاش نشد، گفت: «این سطح از خشونت در تل‌آویو را قبلا در کرانه باختری دیده بودیم، اما این درگیری‌ها در تل‌آویو بی‌سابقه بود.» با استناد به نقل قول این افسر پلیس، به نظر می‌رسد که تل‌آویو هم مانند کرانه باختری با شدیدترین ناامنی و درگیری‌ها رو‌به‌روست.
شهروندی درجه دو
اگرچه اعتراضات اخیر سیاه‌پوستان در تل‌آویو به بهانه مخالفت‌ با برگزاری یک برنامه در سفارت اریتره در تل‌آویو جرقه زده شد، اما پیوستن سایر معترضان سیاه‌پوست از جمله سودانی‌ها نشان داد که جامعه سیاهان صهیونیست در انتظار یک جرقه برای ازسرگیری اعتراضات تاریخی خود علیه تبعیض نژادی ساختاری در جامعه صهیونیستی است.
علاوه‌بر صهیونیست‌های اریتره‌تبار، همچنین اتیوپیایی‌های اسرائیل سال‌هاست که از سیاست تبعیض نژادی مقامات سیاسی علیه خود تنها به‌دلیل رنگ پوست شکایت دارند. آمارهای منتشرشده نیز حاکی از آن است که یک‌سوم از 200 نوجوان حاضر در زندان‌های اسرائیل را اتیوپیایی‌ها تشکیل می‌دهند. در حال حاضر حدود 126 هزار یهودی دارای ریشه اتیوپیایی در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند که حدود 2 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما آنها خود را شهروند درجه دوم می‌بینند. گزارش‌هایی وجود دارد که در بیمارستان‌ها، خون‌های اهداشده توسط اتیوپی‌ها به بهانه وجود ایدز امحا می‌شوند. افشای این اقدام توسط بیمارستانی در تل‌آویو در چند سال پیش جرقه اعتراضات سیاهان صهیونیست را زد.
در حال حاضر شمار اسرائیلی‌های آفریقایی‌تبار در داخل اراضی اشغالی به 150 هزار نفر می‌رسد که حدود 60 هزار نفر از آنان در داخل اراضی اشغالی زاده شده‌اند. از سوی دیگر، آمار اشتغال و فرصت‌های تحصیلی و آموزش به طرز نابرابری همواره به نفع سفیدپوستان صهیونیست است. «شارون آبراهام وایس»، مدیر اجرائی «انجمن حقوق مدنی در تل‌آویو» به ایندیپندنت می‌گوید: «در اسرائیل افرادی که سیاه‌پوست هستند به احتمال بیشتر با نقض حقوق خود مواجه می‌شوند و افراد زیر ۱۸ سال سیاه‌پوست چهاربار بیش‌تر از همتایان سفیدپوست خود احتمال به زندان افتادن دارند.» حتی در سال 1397، «ایتزاک یوسف»، از خاخام‌های ارشد اسرائیلی در سخنانی در مراسم هفتگی خود سیاه‌پوستان را «میمون» توصیف کرد. این سخنان خاخام یوسف با انتقاداتی شدید به‌عنوان سخنان «نژادپرستانه» و «کاملا غیرقابل قبول» توصیف شد، اما او هیچ‌گاه بابت اظهاراتش محاکمه نشد و با وجود انتقادات عذرخواهی نکرد.
بررسی‌های آماری نیز حکایت از آن دارد که طی یک دهه گذشته، رژیم صهیونیستی حداقل با 7 جنبش اعتراضی بزرگ سیاه‌پوستان علیه تبعیض نژادی رو‌به‌رو بوده است. به عبارتی هر 18 ماه، جامعه صهیونیستی با یک جنبش اعتراضی سیاه‌پوستان رو‌به‌روست.
سازمان ملل: اسرائیل نژادپرست است
گزارش‌ نهادهای بین‌المللی نیز ماهیت نژادپرستی رژیم صهیونیستی را تأیید می‌کند. «مایکل لینک» گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، گزارش جدیدی ارائه کرده که مؤید آن است که «اسرائیل» یک رژیم آپارتاید (نژادپرست) است. به نوشته روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، قرار است این گزارش، پیش از ارائه در نشست استماع دادگاه بین‌المللی لاهه به کمیسیون مسئول اعمال حقوق مسلم و غیرقابل تصرف ملت فلسطین در سازمان ملل ارائه شود.
گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، در این گزارش نوشت: «اسرائیل قانون بین‌الملل را نقض، اراضی اشغالی را ضمیمه و حقوق مدنی را نقض و نژادپرستی اعمال می‌کند.» این استاد حقوق کانادایی که پس از هفت سال در حال ترک سمت خود است، این گزارش را «یکی از جامع‌ترین گزارش‌ها درباره اشغال، استعمارزدایی و تعیین سرنوشت» توصیف می‌کند که  سازمان ملل تاکنون منتشر کرده است.
پایان تاریخ مصرف نتانیاهو 
از سوی دیگر همزمان با افزایش انتقادات از عملکرد «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر افراطی تل‌آویو، روزنامه عبری‌زبان حمودیا در مورد بحران‌های فعلی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گزارش داد: «نتانیاهو به این حقیقت پی برده است که حرفه سیاسی او رو به پایان است.» 
همزمان، در ادامه بحرا‌ن‌های رژیم صهیونیستی، «بن کاسپیت» نویسنده و تحلیلگر اسرائیلی، در وبگاه آمریکایی «المانیتور» از فروپاشی بی‌سابقه کانال‌های ارتباطی بین تل‌آویو و واشنگتن خبر داد. تحلیلگر اسرائیلی در ادامه نوشت، کانال‌های ارتباطی بین نتانیاهو و دولت بایدن هم‌اکنون از اختلالات بزرگی رنج می‌برد، زیرا وزرای دولت اشغالگر همچنان از ملاقات با همتایان آمریکایی خود در واشنگتن منع شده‌اند.
اخلال در ناوگان شهری تل‌آویو
همچنین به نظر می‌رسد که این روزها گسست بین ‌دو طیف سکولار و ارتدوکس در رژیم صهیونیستی تشدید شده است. در همین ارتباط نیز سکولارهای رژیم صهیونیستی برای سومین هفته پیاپی، جمعه بعدازظهر مانع حرکت اتوبوس‌های داخل شهر در تل‌آویو شدند. در واکنش به این اقدام سکولارها، «یعقوب آریل» خاخام اعظم سابق منطقه «رمت گان» در تل‌آویو در یک نشست محلی اعلام کرد: «وقتی همه کسب‌وکارها در روز شنبه تعطیل است، چه لزومی دارد قطار و اتوبوس شهری در این روز مقدس فعالیت داشته باشد.» وی، درخواست سکولارها برای فعالیت قطار و اتوبوس شهری در روز شنبه را اقدامی تعمدی و تحریک‌آمیز عنوان کرد و وعده اقدام تلافی‌جویانه داد.
همچنین به نظر می‌رسد که این روزها گسست بین ‌دو طیف سکولار و ارتدوکس در رژیم صهیونیستی تشدید شده است. در همین ارتباط نیز سکولارهای رژیم صهیونیستی برای سومین هفته پیاپی، جمعه بعدازظهر مانع حرکت اتوبوس‌های داخل شهر در تل‌آویو شدند. در واکنش به این اقدام سکولارها، «یعقوب آریل» خاخام اعظم سابق منطقه «رمت گان» در تل‌آویو در یک نشست محلی اعلام کرد: «وقتی همه کسب‌وکارها در روز شنبه تعطیل است، چه لزومی دارد قطار و اتوبوس شهری در این روز مقدس فعالیت داشته باشد.» وی، درخواست سکولارها برای فعالیت قطار و اتوبوس شهری در روز شنبه را اقدامی تعمدی و تحریک‌آمیز عنوان کرد و وعده اقدام تلافی‌جویانه داد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi