شناسه خبر : 103524
چهارشنبه 22 شهريور 1402 , 09:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آزاد‌سازی ۶ میلیارد دلار دارایی مسدودشده ایران آب سرد آمریکا روی سر اپوزیسیون

فاش نیوز - وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدود شده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است.
رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌شنبه از موافقت وزارت امور خارجه این کشور با ارائه معافیت تحریمی برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره جنوبی به بانک‌های قطری خبر دادند.
اعلام این خبر و آغاز فرآیند اجرایی توافق اخیر بین ایران و آمریکا که در سالگرد اغتشاشات سال گذشته باعث یاس و ناامیدی و عصبانیت اپوزیسیون پوچ و بی‌مصرف شده‌، برگ دیگری از حاکمیت عقلانیت و کارآمدی سیاست خارجی دولت سیزدهم است. این در حالی است که جریان ضد انقلاب که در طی سال گذشته امید زیادی به تاثیرگذاری فشارهای ظالمانه بر ملت ایران و ایجاد موج نارضایتی و بحران‌آفرینی سرویس‌های جاسوسی غربی داشتند با موفقیت‌های پی‌در‌پی دولت سیزدهم و نظام جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی و مسائل داخلی رو‌به‌رو شده‌اند.
 این موفقیت‌ها همچون الحاق ایران به پیمان‌های بین‌المللی و بهبود روابط و افزایش تجارت با همسایگان و شرکای منطقه‌ای‌، رشد اقتصادی 4 درصدی، افزایش چشمگیر صادرات نفت و... از سویی باعث اذعان طرف‌های غربی و سرویس‌های جاسوسی آنان به شکست ایده فشار حداکثری بر ایران شد و از طرف دیگر عقب‌نشینی کشورهای غربی در برابر ایران باعث عصبانیت جریان بی‌مصرف ضدانقلاب و اپوزیسیون احمق و نادان خارج نشین شده است.
خبرگزاری«آسوشیتدپرس» در خبری در این حوزه نوشت که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته قبل این مجوز را صادر کرده بود اما روز دوشنبه (به وقت محلی) اطلاعیه رسمی آن برای کنگره این کشور ارسال کرد.
بر اساس این اطلاعیه که به مشاهده آسوشیتدپرس رسیده، اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر، ذیل توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن صادر شده است.
آسوشیتدپرس در این‌باره گزارش داد: «دولت بایدن با صدور معافیت کلی برای بانک‌های بین‌المللی جهت انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر، بدون نگرانی از نقض کردن تحریم‌های آمریکا، راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در ایران هموار کرد. علاوه‌بر این، به عنوان بخشی از این توافق، دولت آمریکا هم با آزادی پنج شهروند ایرانی که در این کشور زندانی بودند، موافقت کرده است».
در ادامه این مطلب آمده است: «مفاد کلی توافق مبادله زندانیان بین آمریکا و ایران قبلاً اعلام شده بود و انتظار می‌رفت که معافیت تحریمی برای این منظور ارائه شود. اما بر اساس این اطلاعیه، برای اولین بار است که دولت آمریکا اعلام کرد پنج زندانی ایرانی را به عنوان بخشی از این توافق آزاد می‌کند».
آسوشیتدپرس با حیاتی خواندن انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران از کره جنوبی برای موفقیت توافق مبادله زندانیان، توضیح داد: «این معافیت بدان معنی است که بانک‌های اروپایی، خاورمیانه و آسیایی با تبدیل پول‌های مسدودشده در کره جنوبی و انتقال آن به بانک مرکزی قطر، جایی که قرار است ایران برای خرید کالاهای بشردوستانه از آنها استفاده کند، تحریم‌های آمریکا را نقض نخواهند کرد». این خبرگزاری ضمن‌اشاره به اظهارات منابع مطلع مبنی بر اینکه تبادل زندانی بین آمریکا و ایران احتمالا اوایل هفته آینده انجام خواهد شد، افزود: «به دلیل تحریم‌های متعدد آمریکا بر بانک‌های خارجی جهت جلوگیری از منفعت ایران در معامله با آنها، چندین کشور اروپایی از مشارکت در انتقال پول‌های ایران از کره جنوبی خودداری کرده بودند. هدف معافیت صادره توسط بلینکن کاهش نگرانی آنها در مورد هرگونه خطر تحریم‌های آمریکا است».
به نوشته آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا در اطلاعیه خود برای کنگره، نوشت: «برای تسهیل آزادی آنها (زندانیان آمریکایی)، ایالات متحده متعهد شده است که پنج شهروند ایرانی را که در حال حاضر در آمریکا نگهداری می‌شوند، آزاد کند و اجازه انتقال حدود ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدودشده ایران در [کره جنوبی] را به حساب‌های محدودشده در قطر، جایی که وجوه در آن نگهداری خواهد شد و فقط برای تجارت بشردوستانه در دسترس خواهد بود، صادر نماید».
بلینکن در ادامه توضیح داد: «من تصمیم می‌گیرم که به نفع امنیت ملی آمریکا است که از اعمال تحریم‌ها در رابطه با مؤسسات مالی خارجی در حوزه آلمان، ایرلند، قطر، جمهوری کره و سوئیس چشم‌پوشی شود که برای انجام معاملاتی که در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۲۳ یا پس از آن رخ می‌دهد، توسط این مؤسسات ضروری هستند».
وی همچنین افزود: «معافیت‌های تحریمی شامل معاملات شرکت‌هایی مانند شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی ایران می‌شود که قبلاً جریمه شده‌اند تا وجوه مسدودی از حساب‌های جمهوری کره به حساب‌های سوئیس و آلمان، و سپس از آنها به حساب‌های قطر منتقل شده و از این پول‌ها برای تراکنش‌های بشردوستانه مطابق با دستورالعمل‌های کتبی دولت آمریکا استفاده شوند».
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: توافق مبادله زندانیان با ایران در جریان است
«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه از تداوم روند توافق مبادله زندانیان بین واشنگتن و جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
میلر طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به این سؤال که آیا انتظار پیشرفت در این توافق را دارد، گفت: «من می‌گویم که این روندی است که ادامه دارد».
به نوشته وبگاه این وزارتخانه، وی توضیح داد: «ما به کار برای آزادی کامل شهروندان آمریکایی که در ایران بازداشت شده‌اند و اکنون به حبس خانگی منتقل شده‌اند، ادامه می‌دهیم. من هیچ اطلاعات دقیقی در مورد زمان‌بندی ندارم». ساعاتی بعد از این اظهارات میلر، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدود شده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است.
بر این اساس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته قبل این مجوز را صادر کرده بود اما روز دوشنبه (به وقت محلی) اطلاعیه رسمی آن برای کنگره این کشور ارسال کرد.
در این اطلاعیه آمده است که دولت آمریکا برای آزادی پنج تبعه خود در ایران، اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی به قطر و همچنین آزادی پنج شهروند ایرانی از زندان‌های خود را صادر کرده است.
سفیر ایران در قطر: 
در مراحل نهایی اجرای توافق تبادل با آمریکا هستیم
سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه «حمیدرضا دهقانی پوده» سفیر ایران در قطر که در پایان دوره ماموریتش در دوحه است، نیز عنوان کرد: در دیدار با جناب آقای محمد الخلیفی وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر، با مرور اقدامات انجام شده و گام‌های پیش رو، از نقش ایشان در پیشبرد روابط دوجانبه و به ویژه در مورد توافق تبادل که در مراحل نهایی اجرای آن هستیم، تقدیر و تشکر کردم.
آمریکا در زمینه تبادل زندانیان واقع‌بینانه‌تر از گذشته عمل کرد
محمد مرندی‌، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران با ‌اشاره به توافق اخیر ایران و آمریکا، اظهار کرد: طبق توافق اخیر عملاً دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد شد که بر اساس آن ایران می‌تواند همه کالاهای غیرتحریمی را خریداری کند.
وی ادامه داد: همچنین طبق توافق اخیر میان ایران و آمریکا، گام مهمی از اجرای این توافق برداشته شده تا زندانیان ایرانی و آمریکایی از زندان‌ها آزاد شوند. استاد افزود: در زمینه تبادل زندانیان و آزاد‌سازی دارایی‌های ایران، آمریکا واقع‌بینانه‌تر از گذشته عمل کرد. ادامه این رفتار در آینده می‌تواند نتیجه‌های مثبتی داشته باشد.
مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران در پایان با ‌اشاره به امکان گفت‌وگوهای جدید با آمریکا بیان کرد: مذاکرات غیرمستقیم همواره میان ایران و آمریکا وجود دارد و موضوعی جدید نیست.
درخواست ترامپ برای استیضاح بایدن به‌دلیل انتقال پول ایران
صدور مجوز وزارت خارجه آمریکا برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره‌جنوبی به قطر و ارسال اطلاعیه در این‌باره به کنگره، با واکنش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور نیز همراه شد.
ترامپ طی مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تروث سوشال»، از دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل توافق مبادله زندانی با ایران و همچنین صدور مجوز برای استفاده بشردوستانه از وجوه مسدودی ایران در کره جنوبی، شدیداً انتقاد کرد.
وی در این پست نوشت: «فقط به ملت ما و در واقع وضعیت کل جهان نگاه کنید که به دلیل تقلب و دزدیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ [از من توسط دموکرات‌ها]، به چه روزی افتاده است».
این تاجر و سیاستمدار آمریکایی اضافه کرد: «کل [آمریکا و جهان] اکنون فقط سایه‌ای از وضعیت سابقشان هستند. [جنگ] اوکراین، تورم، وضعیت بد اقتصاد، ارتش در حال آماده‌باش [آمریکا]، نداشتن جایگاهی در جهان، نداشتن احترام؛ و حالا امروز [پرداخت] ۶ میلیارد دلار برای گروگان‌ها!»
به گزارش فارس، ترامپ در ادامه خواستار متوسل ‌شدن قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به دستاویزهای قانونی برای استیضاح بایدن از ریاست جمهوری شد و نوشت: «چرا جمهوری‌خواهان از متمم ۲۵ قانون اساسی استفاده نمی‌کنند؟»
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi