شناسه خبر : 103532
چهارشنبه 22 شهريور 1402 , 10:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بالاخره اصلاح‌طلب‌هابه فرومایگی در طیف خود پی بردند!

من گاهی وقت‌ها می‌بینم برجسته‌ترین نخبگان ایران در واکنش به حوادث یا اظهارنظرهایی که می‌شود، به چنان فرومایگی دچار می‌شوند و چنان فرومی‌غلتند که به یک پوپولیسم دردناک و پیش‌پاافتاده دچار می‌شوند...

فاش نیوز - عضو مرکزیت حزب کارگزاران گفت من برخلاف دوستان اصلاح‌طلب‌مان به آینده اقتصاد ایران هزار بار امیدوار هستم.

سعید لیلاز که با روزنامه شرق مصاحبه کرده، در پاسخ این سؤال که «خیلی از کارشناسان معتقدند وضعیت فعلی ایران از نظر مشکلات اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاست خارجی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. شما این شرایط را چگونه تحلیل می‌کنید؟»، اظهار کرد: من گاهی وقت‌ها می‌بینم برجسته‌ترین نخبگان ایران در واکنش به حوادث یا اظهارنظرهایی که می‌شود، به چنان فرومایگی دچار می‌شوند و چنان فرومی‌غلتند که به یک پوپولیسم دردناک و پیش‌پاافتاده دچار می‌شوند. آن زمان است که واقعا برای ملت ایران ناراحت می‌شوم که ما داریم ادعا می‌کنیم اینها را می‌خواهیم راهبری و نمایندگی کنیم و می‌خواهیم جلو ببریم. این نشان می‌دهد که چقدر روشنفکری حداقل در ایران بیشتر به سلبریتی‌بودن شبیه است تا روشنفکربودن و نخبگی. یعنی دنبال مرید جمع‌کردن و فالوور جمع‌کردن و لایک‌خوردن و لایک‌گرفتن و این حرف‌ها هستند یا می‌خواهند دل کسی را خنک کنند یا می‌خواهند کسی را بچزانند و اصلا دنبال کشف حقیقت نیستند.
(خبرنگار: یعنی می‌خواهید بگویید در تحلیل وضعیت هم خطا وجود دارد؟) بله، من رفتم پژوهشی کردم و متوجه شدم ما شهریور 1400 از رکورد تاریخی بالاترین عدد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 96 عبور کردیم. از شهریور 1400 تا الان هرچه رشد در اقتصاد ایران دارد اتفاق می‌افتد، جدید است که الان دو سال آن دارد تمام می‌شود. ما در این دوره 21 ساله بدترین موج تلاطم در تاریخ ایران را شاید داشتیم به لحاظ اقتصادی. دو نوبت تحریم اقتصادی که دومی بدون تردید شدیدترین در تاریخ بشر است. من می‌توانم تاریخ تحریم‌ها را همین الان تدریس کنم. می‌دانم در عراق چه گذشته. ولی عراق به اندازه ما نتوانست مقاومت کند و کوبا هم همین‌طور.
وی گفت: درست است که زرق و برق عربستان بیشتر است، ولی الان میزان ساختمان‌‌سازی‌ در منطقه 22، اندازه کل دوبی است، بقیه تهران را اصلا کنار بگذارید. می‌دانید! رسیدیم به یک خودانکاری که از لج همدیگر است‌. لطفا یادتان باشد که وضعیت ایران بدتر از عربستان نیست، بدتر از امارات عربی متحده نیست، بدتر از کویت نیست و حتی بدتر از روسیه نیست. در ایران تصور این است که شما محال است بتوانید بدون کمک حکومت و دولت یک روزنامه مستقل و یک بنگاه مطبوعاتی مستقل درست کنید؛ الان من می‌توانم بگویم 10 تا مؤسسه کاملا مستقل از حاکمیت داریم؛ نگاه کنید به «دنیای اقتصاد»، به «شرق»، به روزنامه «مردم‌سالاری» و... اینها تقریبا بدون حمایت حاکمیت دارند کار خودشان را انجام می‌دهند.
لیلاز افزود: طبیعتا، بله، من خوش‌بین هستم. من مخالف ایدئولوژی ایالات متحده هستم! من اصلا نظرم را بعد از ترامپ عوض کردم. یعنی عوض شد. مگر می‌شود اتفاقی مثل ترامپ بیفتد و روی فکر تمام ماها اثر نگذارد؟ من این جمود فکری را در رفقای خودم هم می‌بینم‌. به شما بگویم؛ در اغلب دوستان سیاسی خودمان می‌بینم که اینها هیچ از تحولات پیرامونی خودشان پند نمی‌گیرند. من اتفاقا چون توافق آقای ظریف در برجام را یک توافق شرافتمندانه و درجه‌یک می‌دانم، دیگر به آن ایمان ندارم. عرض من را متوجه شدید؟ آقای ظریف اخیرا هم به‌درستی اشاره کرد که بالاتر از این غیرممکن بود. به همین علت که این حرف درست است، برگشت ایران به برجام نادرست و غیرممکن است و برنخواهد گشت.
وی در پاسخ این سؤال که ‌آینده ایران را چگونه می‌بینید؟‌، می‌گوید: آن چیزی که من برای آینده ایران دارم می‌بینم، این است که ما سمت‌گیری‌مان به سمت توازن است. یعنی چه؟ یعنی در بودجه امسال 860 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد مالیاتی توسط دولت شده است. می‌دانید که برخلاف تصور اغلب اقتصاددانان تمام بودجه پارسال در مالیات‌ستانی تحقق پیدا کرد و در ناآرامی‌های پاییز، مهم‌ترین جایی که آسیب دید بخش خدمات و درآمدهای مالیاتی دولت بود. هر چقدر تمرکز دولت‌ها از نفت کاسته شود، به ناچار بر مالیات خواهد افزود و این یعنی توازن طبقاتی، یعنی دموکراسی.
درباره آینده ایران باید تأکید کنم که من به لحاظ مادی به آینده ایران خیلی امیدوار هستم و امکان سرنگونی ساختار سیاسی وجود ندارد. امکان بروز ناآرامی‌ها هم بسیار ضعیف است به‌خاطر اینکه ما یک طبقه متوسط بسیار نیرومند در ایران داریم.
خبرنگار در ادامه می‌پرسد «ترکیه در توسعه از ایران جلوتر است. تقویت روحیه ملی‌گرایی چقدر در رشد ترکیه تأثیر داشته است؟» و لیلاز پاسخ می‌دهد: من اصلا این را قبول ندارم و چنین چیزی وجود ندارد و آن را توهم می‌دانم... چرا برخورد آقای رئیسی الان با صنعتگران ایران و با اقتصاد داخلی و با تولیدکنندگان خصوصی این‌قدر بهتر از آقای احمدی‌نژاد است؟ تفاوتش تفاوت بینش و ایدئولوژی نیست؛ بلکه تفاوت آن این است که او دلار داشت و رئیسی ندارد. چطور متوجه این واقعیت نمی‌شوید؟! من به آینده ایران بسیار بسیار خوش‌بین هستم. می‌دانید؟ فقط 40 درصد ظرفیت صنعتی ایران الان دارد استفاده می‌شود. بنابراین تا یک‌دوره‌ای بیش از 10 سال، ما بدون سرمایه‌گذاری جدی حتی می‌توانیم رشد اقتصادی دورقمی داشته باشیم.
اینستاگرام
سلام ، این سخنان و اعترافاتی که بسیار اهمیت دارند نشان از پیروزی های عظیم دولت انقلابی در عرصه های دیپلماسی و میدان هستند که مدعیان دولت قبل را وادار به اعتراف کرده است.
از سوی دیگر نیز شاهد هستیم تسلیم شدن رییس جمهور آمریکا و اسراییل نیز در شکست تحریم ها و آزاد کردن منابع ارزی توقیف شده بر عظمت پیروزی های بدست آمده افزوده و موجب غرور ملی است. امیدواریم تمام مخالفان و دشمنان نظام نیز درس عبرت بگیرند و همچون ارباب شیطان صفت و صهیونیستی دستها را بالا برده و تسلیم اراده پولادین ملت و دولت انقلابی شوند.
سلام
عرض ادب و احترام
اصلاح طلبان ترسو غیر از اینکه پول از کشور بردن بیرون علیه امنیت کشور اقدام کرد
مهم نیست چقدر بردن مهم اینکه
پارو خون شهدا گذاشتن هزاران شهید جانباز
اسیر دادیم بسیار از این آدمها یک روز جنگ تحمیلی رو ندیدن همیشه طرفدار نظام سرمایه داری بودن آقای هاشمی گفتند دنیای آینده دنیای موشک نیست اگر قدرت نظامی نداشتیم یک روز به امان نمی دادند
خونهاریختیم برا اسلام عزیز اون اعتقادِ رفته سالها زمان میبره تا مردم رو جوانان رو تومساجد دورهم جمع کنیم خسارتی که به کشور زدن به دین و انقلاب زدن اینا رو نمیشه بخشید عملکرد این آشغالها باعث شد دختر ان مارو سری از سر بردارن خسارتشان به مراتب بیشتر از شاه نباشه کمتر هم نیست
برقرار باشید

یاحق
اصولگرای شجاع چه کرده؟ یه کارنامه ازشون ارائه کن؟ حتی نمره صفر هم براشون زیاده !!!!
فاش نیوز عزیز
شما در دولت روحانی همیشه به شرایط سخت زندگی مردم فقیر اشاره می کردید و اشک میریختید و دولت وقت را مسبب این گرانی ها میدونستید.
بعد تلاش کردید یک دولتی سر کار آمد که همه مشکلات را حل کرد بهتون تبریک میگم
با اومدن دولت نخبگان؟؟؟
ارزانی بیداد میکنه.
مشکل دینداری هم که حل شد از حجاب معلومه.
فساد هم که ریشه کن شد.
بیکاری هم که منهدم شد.
تبریک بهتون میگم
برادر ایرانی
البته اگر خواننده فاش نیوز هستید مشخص است که برادران فاش نیوز پیوسته با وجود نقد مسائل مختلف تلاش داشته اخبار مثبت و امید بخش نسبت به نظام و انقلاب و کشور منتشر کند و نقد عملکرد مسئولان را هم در کنار این موارد داشته است و دارد خصوصا الان مثلا در باب بنیاد و زیرمجموعه های آن و البته دیگر دستگاه ها که حسابشان با نظام و انقلاب و حرکت های کلی محور مقاومت متفاوت است.
کلیت دولت فعلی و دولت قبلی هم که وضعشان معلوم است و با هم قابل مقایسه نیستند و انصافا در بسیاری شاخص ها ضمن اصلاح روند و کمبودهای دولت قبل در بسیاری از زمینه ها با وجود فشارهای خارجی و داخلی دارد تلاشش را می کند و غیر از تورمی که بخاطر اصلاح روند غلط ایجاد شده در باب ارض 4200تی که ناگزیر باید انجام می شد و خب باعث شوک تورمی هم شد می بینیم که افزایش تورم هم در حال توقف و نزول است و ثبات نسبی در حال حاکم شدن است.
رهبری هم همین جدیدا بسیاری از کارهای دولت را ستودند و البته تورم را ایشان هم یادآور شدند که دیگر کارها را تحت الشعاع قرار می دهد.
بیکاری و فساد مالی و اقتصادی با اصلاح زیرساخت ها انصافا در حال کم شدن است و حجاب و دینداری هم ربطی به این دولت ندارد و اینها هم البته سطحی نباید نگاه کرد و بی حجابی ظاهری فعلی نوعی توطئه و ابزار جنگ ترکیبی است و مسیر امور با آرامشی که نسبتا در حال حاکم شدن است در فضای جامعه البته با وجود تهاجم شدید رسانه ای و فرهنگی کشور ، در حال استقرار است نتیجه تنش زدایی این دولت است . کافیست تژریق تنش در جامعه فقط توسط شخص روحانی را در هر سخنرانی اش بیاد بیاوریم تا تفاوت این با آن را درک کنیم.
با این که کارهای انجام شده و در حال انجام بسیار است که موارد زیادی از اساسی های آن را رهبری برشمردند و بسیاری دیگر هم می شود فهرست کرد اما یه اذعان همه درست تبلیغ و اطلاع رسانی نمی شود ولی بالاخره مردم می فهمند و تأثیرش را هم در تستقرار آرامش و اعتماد می گذارد. مردم می فهمند!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi