شناسه خبر : 103704
سه شنبه 28 شهريور 1402 , 11:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توفیق اصلاح‌طلبان در انتخابات خیلی‌خیلی بعید است

فاش نیوز - روزنامه آفتاب یزد می‌گوید موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به خاطر روگردانی مردم از آنها «خیلی‌خیلی بعید» است.
این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله خود با عنوان « توفیق اصلاح‌طلبان؛ خیلی‌خیلی بعید!» نوشت: در دو یادداشت جداگانه که در همین روزنامه به چاپ رسید به صورت مختصر به فضای سیاسی حاکم بر کشور ۶ماه مانده به برگزاری انتخابات پرداختیم. به صورت خلاصه، پیش‌بینی می‌شود رقابت آتی میان اضلاع مختلف اصولگرا خواهد بود و باز هم قابل پیش‌بینی است فاتح این انتخابات نیروهایی خواهند بود که نزدیکی بیشتری به دولت رئیسی دارند.
 البته این نکته بدین معنی نیست که عملکرد دولت قابل اعتنا بوده بلکه از آن‌جا که انتخابات پیش رو از منظر مشارکت شباهت بسیاری به انتخابات قبلی خواهد داشت از همین رو حامیان جدی دولت می‌توانند با دستگیری از امکانات خاص در شرایط بهتری قرار گرفته و صندلی سبز بهارستان را فتح کنند.
اما سؤالی که حالا می‌خواهیم آن را مطرح کنیم و بیشتر بدان بپردازیم بحث اصلاح‌طلبان است. سؤال به طور مشخص این است: آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند بازی اصولگرایان حامی دولت را برهم بزنند؟ پاسخ به این سؤال منفی است ولی اگر چندین عامل دست به دست هم دهند، شاید اصلاح‌طلبان بتوانند حداقل اقلیت قوی در مجلس بعدی تشکیل دهند. آن عوامل به شرح زیر است:
۱- نهادهای ناظر و ممیزی فضا را بازتر کنند و رویه قبلی را تغییر دهند. در این صورت از فیلترهای موجود اصلاح‌طلبان بیشتری می‌توانند وارد میدان شوند.
۲-تصمیم‌گیرانی که بر خالص‌‌سازی اصرار دارند به این نتیجه برسند که با این روند در آینده نزدیک مشکلات مهمی رخ خواهد داد و باید از تک‌صدایی و یا همان خالص‌‌سازی دوری نمود.
۳- اصلاح‌طلبان با مردم صادقانه صحبت کنند و به‌اشتباهات خود اعتراف کنند.
۴-اصلاح‌طلبان قبل از اعتراف به ‌اشتباهات باید خود نیز به تصمیم برسند. یعنی لازم است تصمیمی جمعی و حداکثری گرفته شده و مردم را در جریان بگذارند.
۵-هرچند اصلاح‌طلبان بایستی در همین برهه یک تصمیم بنیادین دیگری هم بگیرند. بالاخره این جریان به دنبال «اصلاح تحت هر شرایطی» است و یا به دنبال «اصلاح تحت یک شرایط خاص» است؟ اصلاح‌طلبان در این باره مستاصل و سردرگم هستند.
آفتاب یزد در پایان تصریح می‌کند که در جامعه نه تنها کششی به اصلاح‌طلبان وجود ندارد اما باید در نظر گرفت که جامعه ایرانی ممکن است خیلی سریع تغییر وضعیت دهد. چه بسا، عملکرد این دولت طی ماه‌های آتی هم گرایش به انتخابات ایجاد کند و هم اصلاح‌طلبان.
یادآور می‌شود برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از ثبت‌نام دست کم 800 نامزد منسوب به این طیف در مرحله پیش ثبت‌نام خبر داده‌اند. اما سعی بر این است که حرکت انتخاباتی مذکور به شکل چراغ خاموش پیش برود.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi