شناسه خبر : 103840
شنبه 01 مهر 1402 , 12:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

انزوای نتانیاهو حتی در واشنگتن و لافزنی او در نیویورک

فاش نیوز - در حالی که نتانیاهو حتی در آمریکا و نزد دولت بایدن هم منزوی شده، اظهارات وی در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر خروج اسرائیل از انزوا و یافتن متحدان جدید در خاورمیانه، لاف‌زنی سیاسی ارزیابی می‌شود.
نتانیاهو با نشان دادن چند نقاشی در سازمان ملل مدعی شد رژیم متبوعش به افزایش روابط با کشورهای منطقه پرداخته و این در حالی است که پیمان آبراهام پیش نرفته و بیشتر روی کاغذ مانده است. در مقابل دولت آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد تاریخی اسرائیل، اقدام به فاصله‌گذاری آشکار با دولت نتانیاهو کرده و بایدن ظرف نه ماه گذشته حاضر نشد مستقلا نتانیاهو را به واشنگتن دعوت و با او دیدار کند. اکنون هم که نتانیاهو برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت، بایدن با او در نیویورک ملاقات کرد و حاضر به میزبانی و پذیرایی مستقل در واشنگتن نشد.
پیام این اتفاقات چنان صریح است که وبسایب بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشت: انتقاد علنی بایدن از نتانیاهو بدون دیدار با او در کاخ‌سفید مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. یک روز پس از دیدار جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در نیویورک و در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، واکنش‌ها به آن ادامه دارد. دو طرف در این دیدار ضمن تاکید بر «اتحاد خلل‌ناپذیر» گفت‌وگو کردند اما آنچه بیشتر مورد توجه رسانه‌های آمریکا قرار گرفته، سخنان ابتدایی جو بایدن و همچنین دیدار نکردن رئیس‌جمهوری آمریکا با نتانیاهو در کاخ‌سفید بوده است.
بایدن در آغاز دیدار خود با نتانیاهو به خبرنگارانی که در اتاق حاضر بودند گفت موضوعات جدی را با نخست‌وزیر اسرائیل در میان خواهد گذاشت از جمله حاکمیت «دموکراسی و راهکارهای نظارتی و حفظ آن» در این اسرائیل. اشاره جو بایدن به تنش سیاسی جاری در اسرائیل است که با لایحه اصلاح نظام قضایی از سوی دولت نتانیاهو آغاز شده و همچنان مورد انتقاد ناظرانی است که آن را تضعیف دستگاه قضائی اسرائیل به نفع قدرت گرفتن دولت و قوه مجریه ارزیابی می‌کنند. در پاسخ به این اظهارات انتقادی بایدن، بنیامین نتانیاهو گفت: اگر یک چیز را بتوانم وعده دهم آن این است که دموکراسی در اسرائیل هیچ‌گاه تضعیف نخواهد شد. بی‌بی‌سی می‌افزاید: تحلیل‌گران در رسانه‌های آمریکا می‌گویند راست‌گراتر شدن دولت اسرائیل، ادامه ساخت و سازها در سرزمین‌های ‌اشغالی و دورشدن سیاست‌های بنیامین نتانیاهو از راهکاری که تشکیل کشور مستقل فلسطینی را یکی از دو رکن صلح خاورمیانه می‌داند، موانعی بنیادین بر سر راه برقراری روابط میان عربستان و اسرائیل است. موضوع دیگری که دیدار بایدن و نتانیاهو را برای رسانه‌ها جذاب کرده، عدم دعوت از نخست‌وزیر اسرائیل برای دیدار مفصل‌تر در کاخ سفید و سفر به واشنگتن است که برخی آن را ناشی از ناراضی بودن جو بایدن از نتانیاهو می‌دانند. تنش‌های سیاسی چند سال گذشته در اسرائیل که به برگزاری چند انتخابات پی‌در‌پی و همچنین دور شدن دولت این کشور از پیمان‌های بین‌المللی در برابر بحران
فلسطین-اسرائیل انجامیده، نگرانی‌ها را افزایش داده است. پرونده قضائی جاری در این کشور هم که به اتهام‌های «فساد و سوءاستفاده از قدرت» نتانیاهو رسیدگی می‌کند در کنار لایحه اصلاح نظام قضایی، بر «مشروعیت» دولت آقای نتانیاهو نزد بلوک غرب سایه افکنده است. بی‌بی‌سی در پایان نوشت: دیدار سران آمریکا و اسرائیل در هتل اینترکنتینانتال بارکلی واقع در منهتن نیویورک برگزار شد و این در حالی بود که صدها معترض اسرائیلی در مقابل هتل با برپایی راهپیمایی علیه دولت نتانیاهو و تغییراتی که او در نظام قضایی این کشور دنبال می‌کند شعار می‌دادند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi