شناسه خبر : 104184
جمعه 14 مهر 1402 , 14:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تشکیل ستاد پشتیبانی و امداد جنگ؛ نمادی از مقاومت در برابر دشمن

یادداشت/ علی عبدالصمدی

زمانی که فرمان تشکیل ستاد پشتیبانی و امداد جنگ صادر شد، کلیه‌ نهادها، وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و... ملزم به همکاری با این ستاد شدند؛ لذا هماهنگی و همکاری افراد و سازمان‌ها و نهاد‌ها مثال‌زدنی و مصداقی از آیه‌ی شریفه‌ «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» بود.

تشکیل ستاد پشتیبانی و امداد جنگ؛ نمادی از مقاومت در برابر دشمن

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس - علی عبدالصمدی؛ ۱۵ روز از آغاز رسمی جنگ میان ایران و عراق می‌گذشت. بسیاری از هم‌میهنان شهید، مجروح و یا دچار آسیب‌های جدی شده بودند. چهاردهم مهر سال ۱۳۵۹، فرمان تشکیل ستاد پشتیبانی و امداد جنگ صادر شد. وزارت کشور در آن زمان موظف به تشکیل این ستاد شد؛ ستادی که در عامه‌ی مردم به ستاد کمک‌رسانی به مردم مناطق بمباران‌شده نیز معروف بود.

کلیه‌ی نهادها، وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و... ملزم به همکاری با این ستاد شدند. بسیاری از پزشکان و کادر درمانی خواه داوطلبانه و خواه بر حسب وظیفه و ماموریت، رهسپار جبهه و خدمت به مجروحان شدند. هماهنگی و همکاری افراد و سازمان‌ها و نهاد‌ها مثال‌زدنی و مصداقی از آیه‌ی شریفه‌ی «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» بود.

در این میان هماهنگی بین نیرو‌های مختلف از جمله دولتی و غیردولتی بیشتر به چشم می‌خورد. همه‌ی ارگان‌های و شخصیت‌ها و سازمان‌های حاضر ملزم به رعایت انسجام و همبستگی خاصی شدند که در شرایط بحرانی و جنگی آن‌زمان بایسته بود. هماهنگی بین نهاد‌ها و ارگان‌های آن‌زمان قطع به یقین نمادی از وحدت رویه و همبستگی موجود بین افراد بود.

شاید نمونه‌ی بارز امروزی این وحدت و همدلی را بتوان در سالیان اخیر در قبال موضوع کرونا و مقابله با این ویروس جست‌وجو کرد. یکپارچگی کادر درمان با مردم و سایر ارگان‌ها و نهاد‌ها یادآور روز‌های جبهه و جهاد بود؛ البته جهادی که این‌بار با ویروسی کشنده و عالم‌گیر بود. از پزشکان تا پرستاران و حتی مردم عادی و... درگیر ویروس کرونا شده بودند.

یادآوری روز‌های سخت گذشته به‌ویژه روز‌های جنگ و جبهه در قالب یادداشت، مقاله، فیلم و... می‌تواند نسل‌های بعدی را با فرهنگ ایثار آشناتر سازد و زمینه‌ساز رشد این مفاهیم در جامعه‌ی امروزی شود.

انتهای پیام/

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi