شناسه خبر : 104724
شنبه 29 مهر 1402 , 08:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بر اساس گزارش مرکز آمار

میانگین اشتغال‌زایی دولت رئیسی ۴ برابر دولت روحانی شد

فاش نیوز - دولت سیزدهم در دو سال نخست خود به طور متوسط هر سال ۶۴۰ هزار شغل خالص ایجاد کرده که نزدیک به چهار برابر آمار دولت گذشته است.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم کارنامه موفقی در اشتغال‌زایی داشته که در نتیجه بهبود سیاست‌های حمایت از تولید، احیای واحدهای تولیدی نیمه‌کاره و نیمه‌تعطیل، تزریق بودجه به پروژه‌های عمرانی، واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه موردنیاز کارخانجات و بهبود فضای کسب‌وکار از طریق تسهیل صدور مجوزها بوده است.
در نتیجه این سیاست‌ها هم رشد بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از وضعیت صفر یا منفی در پایان دولت گذشته خارج شده و هم اینکه اشتغال‌زایی در سطوح مختلف اقتصادی رونق گرفته است.
بر اساس گزارش مرکز آمار، تعداد شاغلان در تابستان امسال به ۲۴ میلیون و ۶۸۵ هزار نفر رسیده که نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰ (شروع به کار دولت سیزدهم) یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر بیشتر شده است.
به عبارت دیگر خالص اشتغال‌زایی (خالص شغل‌های جدید ایجادشده، بیکاران جدید، افراد بازنشست‌شده و از بازار کار کناررفته) در دو سال عملکرد دولت سیزدهم یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر بوده که متوسط سالانه آن ۶۴۰ هزار نفر می‌شود.
این در حالی است که در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم خالص اشتغال‌زایی (مابه‌التفاوت تعداد شاغلان در تابستان ۱۴۰۰ با تابستان ۱۳۹۲) یک میلیون و ۳۳۵ هزار نفر بود که متوسط سالانه آن ۱۶۷ هزار نفر می‌شود.
طبق گزارش مراکز رسمی که چندی قبل از سوی مرکز آمار ایران ارائه شد، بهار امسال هم نرخ بیکاری رکوردشکنی کرده است. در حالی بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیکاری کمتر شد که رکورد تازه‌ای نیز بر جای گذاشت. نرخ بیکاری بهار امسال کمترین نرخ بیکاری بهاری در ۲۲ سال اخیر گزارش شده است.
نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۹ و دو دهم درصد به هشت و دو دهم درصد رسیده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته با افزایش سه دهم درصدی به ۴۱ و دو دهم درصد رسید. یعنی در این فصل بیش از ۴۹۲ هزار نفر تمایل به یافتن کار داشتند و به جمعیت فعال کشور اضافه شدند.
طبق گزارش مرکز آمار ایران، بیکاری جوانان در بهار امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز با کاهش مواجه شده و از ۲۴ درصد به ۲۱ درصد رسیده است. در این بازه زمانی، دو و چهار دهم درصد نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کاهش یافته است. همچنین نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز با کاهش ۱.۱ درصدی مواجه شد و به ۱۲ درصد رسید.
افزایش اشتغال در ۲۱ استان
جالب اینکه نرخ بیکاری در برخی استان‌ها بسیار پایین‌تر از متوسط کشوری است و البته برخی استان‌ها هم بالاتر از این نرخ است. در مجموع بین ۳۱ استان کشور، نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک‌رقمی و هفت استان دو رقمی است.
طبق نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار بهار ۱۴۰۲، نشان داد که نرخ اشتغال در ۲۱ استان افزایشی و در یک استان ثابت ماند.
آخرین اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از سامانه رصد اشتغال، نوید ثبت یک میلیون و ۹۷۰ هزار نفری ایجاد شغل را می‌دهد که با همت دستگاه‌های متولی این رقم اشتغال، راستی‌آزمایی و صحت‌سنجی شده است.
سامانه ملی رصد اشتغال برای اولین بار در دولت سیزدهم به‌روز‌رسانی شد. طبق این سامانه هرگونه خدماتی که دستگاه‌های مختلف از جمله صدور مجوز، تسهیلات، مشاوره و سایر موارد که به متقاضیان در این سامانه ارائه می‌ کنند ثبت و قابلیت رصد دارد.
این سامانه که یکی از سیاست‌های زیست بوم ملی اشتغال در هماهنگی دستگاه‌ها در زمینه تسهیل‌گری برای ایجاد اشتغال است منجر به گزارش شفافی از وضعیت اشتغال در کشور و شناسایی نقاط ضعف استان‌ها در تخصیص تسهیلات و اشتغال‌آفرینی می‌شود.
بیش از ۲۱ هزار کاربر از وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف در سامانه فعالیت می‌کنند و دسترسی به اطلاعات افراد جویای کار دارند تا بتوانند با تسهیل‌گری به چرخه رونق اشتغال کمک کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi