شناسه خبر : 104849
سه شنبه 02 آبان 1402 , 11:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایران در رسانه های جهان

تام کاتن: فصل شکار آمریکایی‌ها در خاورمیانه فرا رسیده است

فاش نیوز - شبکه خبری فاکس نیوز در گفت‌و‌گویی با تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس در روز 20 اکتبر 28 مهرماه به بررسی جنگ حماس و رژیم صهیونیستی و مسائل غرب آسیا پرداخته است.

در این گفت‌وگو مجری برنامه سؤال خود را به این‌گونه مطرح می‌کند. می‌دانیم که سه کشتی آمریکایی در مدیترانه برای محافظت وجود دارند و می‌دانیم که چند موشک از یمن را رهگیری کردند، همچنین نیروهایی که در عراق و سوریه مستقر هستند با حملات پهپادی رو‌به‌رو هستند از این اوضاع چه می‌توانید بگویید؟
سناتور تام کاتن در جواب به این سؤال عنوان می‌دارد: مهم‌تر این است که نباید اینها را جدا از هم ببینیم‌، فقط در 2 روز گذشته دست‌کم 7 بار به نیروهای آمریکا در منطقه اضافه بر این که موشک‌های کروز از یمن شلیک شده حمله شده است.
وی مدعی شد:تمامی این سازمان‌ها یعنی حزب‌الله، حماس‌، حوثی‌ها در یمن‌، شبه نظامیان عراقی دست‌های پنهان ایران هستند، ایران آنها را هدایت می‌کند، ایران به آنها گفته است: حالا شما آزادید، فصل شکار آمریکایی‌ها فرارسیده است. 
او همچنین ادعا کرد: مثلا از یمن بگوییم این عادی (متداول) که یمن موشک کروز داشته باشد، آنها تنها این موشک‌ها را در بیابان‌ها یا گذرگاه‌های کوهستانی تولید نمی‌کنند آنها فناوری‌اش را نیز از ایران دریافت کرده‌اند.
نیویورک تایمز: وضعیت فعلی خاورمیانه در تضاد کامل با روند عادی‌سازی است
روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی از کالین پی کلارک مدیر تحقیقات گروه سوفان ((TSG)که یک شرکت مشاور اطلاعاتی و امنیتی است) در روز 23 اکتبر 1 آبان به بررسی جنگ حماس و رژیم صهیونیستی و موضوع ایران پرداخته است. 
این روزنامه عنوان می‌دارد: خاورمیانه (غرب آسیا) ممکن است در آستانه یک آتش‌سوزی منطقه‌ای باشد. این در تضاد کامل با فضای چند هفته پیش است، زمانی که دولت بایدن در حال کار بر روی امضای توافقی تاریخی بین عربستان سعودی و اسرائیل بود که امیدوار بود منطقه‌ای را که مدت‌ها توسط جنگ و فرقه‌گرایی متلاطم شده بود، باثبات کند.
نیویورک تایمز می‌افزاید: اکنون، در پی حمله حماس در 7 اکتبر، به نظر می‌رسد که اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به غزه است. نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله در مرز لبنان به سوی یکدیگر شلیک می‌کنند. اعتراضات در شهرهای سراسر منطقه به راه افتاده است. ایالات متحده دو گروه ناو هواپیمابر را به شرق مدیترانه منتقل کرده است و روز پنج‌شنبه یک کشتی جنگی نیروی دریایی، موشک‌ها و پهپادهایی را از یمن که ارتش می‌گوید احتمالاً به سمت اسرائیل حرکت کرده بود، سرنگون کرد. در نشانه‌ای از اینکه پنتاگون انتظار حملات مشابهی را در روزهای آینده دارد، ارتش ایالات متحده روز شنبه گفت که توانایی دفاع موشکی خود را در منطقه برای کمک به حفاظت از نیروهای آمریکایی افزایش خواهد داد.
این رسانه آمریکایی اظهار می‌دارد: در مرکز این تنش‌های فزاینده، ایران قرار دارد که سال‌ها درگیر جنگ سایه‌ای با رقیب اصلی منطقه‌ای خود، اسرائیل است. در 10 اکتبر، رهبر عالی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای، حمله حماس را که بخشی از شبکه آزاد گروه‌های مسلح غیردولتی است که ایران برای تقویت نفوذ خود در منطقه استفاده می‌کند، تحسین کرد. تهران هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده است و مقامات اسرائیلی و آمریکایی اذعان دارند که هیچ «شواهد مستقیمی» وجود ندارد که خلاف آن را ثابت کند. اما در حالی که ایران از تلفات روزافزون در غزه و آنچه به عنوان مداخله آمریکا می‌پندارد، خشمگین است، این نگرانی افزایش می‌یابد که این جنگ نیابتی بارها و بارها که از طریق حماس در جنوب و حزب‌الله در شمال به راه افتاده است، افزایش می‌یابد. به یک درگیری پایدار، به طور بالقوه حتی در ایالات متحده کشیده شود.
نیویورک تایمز اذعان می‌دارد: ایران دستور حمله حماس را صادر نکرده است، اما مقامات دولتی در واشنگتن معتقدند که تهران مسئولیت دارد تا حماس توانایی و تخصص نظامی را برای انجام این حمله پیچیده که منجر به کشته شدن حداقل 1400 اسرائیلی و اسیر شدن حدود 200 گروگان شد، به عهده بگیرد. 
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: ایران برای دهه‌ها از نیروهای نیابتی خود به عنوان بخشی از «محور مقاومت» حمایت کرده است، مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌ها را توسعه داده اند، از سیستم‌های هوایی بدون سرنشین گرفته تا زرادخانه‌های موشک‌های بالستیک پیشرفته که مورد غبطه بسیاری از نظامیان ملی گرا قرار می‌گیرد. 
این روزنامه چاپ نیویورک می‌افزاید: آموزش و تجهیز (مبارزان)، شبه نظامیان عنصر اصلی سیاست خارجی و امنیتی ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) است. پیشتاز این تلاش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- نیروی قدس است، یک واحد نخبه که مسئول انجام فعالیت‌های مخفی، از جمله حمایت از گروه‌هایی مانند حماس است. مربیان و مشاوران نیروی قدس به مبارزان در مورد نحوه طراحی کمین، بهبود امنیت عملیاتی و کسب مهارت در فن‌آوری‌های نوظهور و سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته آموزش عملی ارائه می‌دهند. موفقیت این آموزش در نحوه استفاده حماس از پهپادها برای کوبیدن برج‌های مخابراتی و مراقبت سلولی نیروی دفاعی اسرائیل در امتداد مرز با غزه در حمله اخیر خود مشهود بود.
نیویورک تایمز مدعی است: ایران از نیروهای نیابتی برای پیشبرد اهداف امنیت ملی خود استفاده می‌کند: بیرون راندن دشمنانی مانند ایالات متحده که بیش از 30000 نیرو در تأسیسات مختلف در خاورمیانه (غرب آسیا) مستقر دارند، به خارج از منطقه و گسترش حوزه نفوذ خود بدون ایجاد پاسخ نظامی مستقیم. از رقبا نیروهای نیابتی به تهران اجازه می‌دهند تا در درگیری‌های جاری در پس‌زمینه مداخله کند و... همچنین به تهران اهرمی می‌دهد که گروه‌های نیابتی‌اش بال‌های سیاسی ایجاد کنند و به ایران کمک می‌کند در سیاست‌های ملی و دولتی در عراق، لبنان، یمن و جاهای دیگر نقش‌آفرینی کند.
این روزنامه همچنین می‌افزاید: این تاکتیک‌های جنگ نیابتی موفقیت‌آمیز بوده است. حماس و حزب‌الله بدون اینکه جنگ را به ایران بازگردانند، آسیب‌های جدی به اسرائیل وارد کرده‌اند و پیام روشنی به اورشلیم فرستاده‌اند که تهران، اگر بخواهد، می‌تواند جنگی نامتقارن را که ترکیبی از قابلیت‌های نظامی متعارف و غیرمتعارف است، به راه بیندازد.
نیویورک تایمز مدعی است: بسیاری از ناظران قدیمی خاورمیانه (غرب آسیا) بر این باورند که نیروی محرکه حمله حماس یک امر ضروری- هم از سوی رهبری حماس و هم از طرف تهران- برای برهم زدن شتاب توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و دیگر دشمن دیرینه ایران در منطقه، یعنی عربستان سعودی بود در حال حاضر، هرگونه مذاکرات عادی ‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل به حالت تعلیق درآمده است.
در ادامه این یادداشت عنوان شده: اما تهران بسیار فراتر از اخلال در مذاکرات پیش رفته است. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ژنرال اسماعیل قاآنی، به نظر می‌رسد که نیروهای مختلف نیابتی ایران را بیشتر هماهنگ می‌کند، حتی طبق گزارش‌ها از اوت، جلسات منظمی را بین سران حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، یکی دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی که در غزه فعال است، ترتیب داده است. بر این اساس، جنگ از 7 اکتبر به غزه محدود نشده است. اسرائیل در پاسخ به موشک‌های حزب‌الله که به خاک لبنان شلیک شده است، حملاتی را به لبنان انجام داده است. این مبادله تاکنون از الگوی طولانی‌مدت تلافی‌جویانه پیروی کرده است. با این حال، اسرائیل نگران این است که جنگجویان حزب‌الله ممکن است در پاسخ به تهاجم زمینی اسرائیل به غزه آماده شوند تا حملات خود را افزایش دهند و حملاتی را آغاز کنند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi