شناسه خبر : 104955
شنبه 06 آبان 1402 , 09:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در ۷ ماهه امسال

۶۵ هزار میلیارد تومان دیگر از بدهی‌های دولت روحانی تسویه شد

فاش نیوز - طبق اعلام خزانه‌داری کل کشور، دولت از ابتدای امسال تاکنون مبلغ ۱۲۷ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان از اوراق بدهی فروخته شده در سال‌های قبل را تسویه کرده و رقم تسویه بدهی‌ها ۶۵ هزار میلیارد تومان بیش از فروش اوراق نقدی، بوده است.
خزانه‌داری کل کشور جزئیات فروش اوراق مالی در آخرین حراج و همچنین مجموع فروش اوراق مالی از ابتدای سال جاری تاکنون را منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، به تازگی سیزدهمین هفته عرضه اوراق بدهی پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین ‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران برگزار شد. در این عرضه مجموعاً مبلغ ۱۳ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان به صورت نقدی از محل فروش اوراق تأمین شد.
با احتساب این مبلغ در هفته قبل، تاکنون مجموعاً ۶۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی شده که حدود ۲۵ درصد از طریق بازار پول و ۷۵ درصد از طریق بازار سرمایه بوده است. همچنین مجموع تأمین مالی دولت از ابتدای سال تا تاریخ دوم آبان ماه هم 62 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است.
در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال جاری یعنی مبلغ 62 هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، تاکنون مبلغ ۱۲۷ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و فرع اوراق در سال جاری پرداخت شده است. 
بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی، منفی ۶۵ هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان بوده است. به بیان دیگر، رقم تسویه اوراق دولتی معادل ۶۵ هزار و ۱۶۸ هزار میلیارد تومان فراتر از عایدی دولت از محل انتشار اوراق بوده است.
گفتنی است پیش از این مسعود میرکاظمی، رئیس‌سابق برنامه و بودجه گفته بود: «تا سال ۱۴۰۵ دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند، دولت سیزدهم بیشتر از آنکه اوراق بفروشد، اوراق تسویه کرده است. نگاهی به نمودار بارمالی فروش اوراق دولتی نشان می‌دهد که بیشترین فشار در سال‌جاری تا سال ۱۴۰۲ است که البته تا سال ۱۴۰۵ این فشار ادامه دارد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi