شناسه خبر : 105019
یکشنبه 07 آبان 1402 , 11:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آسمانی

فاش نیوزمی‌خواستم از تو بنویسم اما دیدم خودت آسمانی بودی، همیشه در حال حرکت و جنب و جوش، از همان لحظه‌ای که به دنیا آمدی. و تنها می‌نویسم محمد؛ در بیست و سوم تیرماه 1327 در شهر تهران به دنیا آمد و دوران کودکی، تحصیلات ابتدائی و متوسطه را تا اخذ دیپلم در تهران سپری نمود.
پس از اخذ دیپلم در سال 1345 به استخدام نیروی هوایی درآمد و آموزش‌های نظامی و مقدماتی زمینی پرواز با هواپیمای پاپ را در ایران گذرانیده و برای ادامه تحصیل به آمریکا اعزام شد. تحصیلاتش در آمریکا را با آموزش زبان انگلیسی تا اخذ دیپلم و پرواز با هواپیماهای تی 6، تی 41، تی 37، تی 38 با گذراندن 350 ساعت پرواز به پایان رسانیده و با اخذ وینگ خلبانی و ارتقاء به درجه ستوان دومی به ایران بازگشت.
پس از بازگشت به ایران، خلبان هواپیمای اف 5 شد و به عنوان یک خلبان شکاری تاکتیکی با آن پرواز می‌کرد. 
حق‌شناس، در گردان‌های پروازی ضمن انجام پروازهای تاکتیکی، مسئولیت‌های مختلف را تجربه می‌کرد تا آمادگی پذیرش مسئولیت‌های بزرگ‌تر را کسب نماید و سرانجام به عنوان معلم خلبان و با سمت افسر عملیات گردان 41 شکاری دزفول انجام وظیفه نمود.
با شروع جنگ تحمیلی، اولین نفری بود که در دسته‌های پروازی عملیات جنگی حضور می‌یافت.
جدیت او در انجام مسئولیت‌های محوله چندین مورد تشویقی، 24 ماه ارشدیت و اعطای نشان درجه 2 فتح را برای او به ثبت رسانیده که نشانگر فعالیت شایان توجه او در دفاع مقدس می‌باشد.
از جمله مسئولیت‌های مختلف این شهید می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
– خلبان شکاری تاکتیکی گردان 33 با درجه ستوان دومی
– فرمانده گروه سوم گردان 42 شکاری تاکتیکی با درجه سروانی (پایگاه چهارم شکاری)
- معلم خلبان گروه یکم گردان 42 شکاری تاکتیکی معاونت عملیاتی پایگاه چهارم شکاری با درجه سروانی
- رئیس‌ قسمت ارزیابی و یکنواختی معاونت عملیات پایگاه چهارم شکاری
- افسر عملیات گردان 41 شکاری با درجه سرگردی
- رئیس‌ دایره موشک‌های مدیریت نظارت معاونت طرح و برنامه نهاجا با درجه سرهنگ دومی رئیس ‌ستاد عملیات جنوب
مدیریت عملیات معاونت ستاد نهاجا با درجه سرهنگی و سرانجام در تاریخ 16/12/1362 در حین انجام عملیاتی در جزیره مجنون از آسمان به اوج آسمان پرواز کرد. زمینی نبود، اما آسمان هم برایش کم بود و شهادت، موجب بقایش شد و به عرش رسید.
و خاطره‌هایی از او نقل محفل دیگر خلبانان این مرز و بوم شد؛ عملیات فتح‌المبین را که مرور می‌کنم می‌بینم محمد حق‌شناس در سال 1360 در زمانی که مسئولیت ستاد عملیات جنوب را داشته، وقتی می‌بیند فرمانده سپاه پاسداران باید به تهران برود و شرایط جبهه را حضورا به عرض فرمانده کل قوا برساند واز امام خمینی(ره) کسب تکلیف نماید او انجام این کار به عهده می‌گیرد و از دشت خوزستان تا تهران، ظرف دو ساعت این ماموریت را امکان‌پذیر نموده و با انتقال فرمانده سپاه در کابین عقب هواپیمای شکاری به تهران و بالعکس، ماموریت را انجام می‌دهد و با درایت و فداکاری او قبل از آغاز عملیات با رفت و برگشت به تهران، فرمانده سپاه از محضر امام کسب تکلیف می‌کند و عملیات بزرگ و پیروز فتح‌المبین آغاز می‌گردد. 
مگر می‌شود آن روز را فراموش کرد؟ مگر می‌شود ستاره‌های فروزان این سرزمین را که محمد هم یکی از آنهاست را از یاد برد؟ با این ستاره‌ها می‌شود راه را روشن کرد و به مقصد رسید.
موضوع: شهید محمد حق‌شناس 
مدیر عملیات ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi