شناسه خبر : 105082
چهارشنبه 10 آبان 1402 , 17:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شرایط و چگونگی برقراری حقوق نامادری شهید

بنابراین علی رغم متن صریح قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه که برقراری حقوق نامادری شهید را منوط به هیچ شرطی نکرده است، دستورالعمل اصلاحی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، برقراری حقوق نامادری شهید را مشروط به دو شرط کرده که به طور واضح از حدود صلاحیت رییس بنیاد شهید خارج است...

فاش نیوز - بر اساس قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشورمصوب 1395 دولت مکلف است حداقل حقوق کارکنان دولت را به بازماندگان شهدا از جمله نامادری شهید پرداخت کند.

بر اساس این گزارش و مطابق با مصوبات ایثارگری برنامه ششم توسعه کشور حقوق نامادری شهید به میزان آخرین حقوقی خواهد بود که پیش از شهادت به خود شهید پرداخت شده است و در صورت تعدد افراد واجد صلاحیت حقوق نامادری شهید مساوی با سایر افراد مانند همسر شهید می باشد.

هر چند که بر اساس دستورالعمل اجرایی بنیاد شهید و امور ایثارگران برقراری حقوق نامادری شهید منوط به شرط نگهداری 10ساله از شهید توسط نامادری وی شده است.

از سوی دیگر طبق رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، برقراری حقوق نامادری شهید منوط به هیچ شرطی نبوده است و نامادری شهید در هر حال از حقوق وی بهره مند می شود.

بنابراین علی رغم متن صریح قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه که برقراری حقوق نامادری شهید را منوط به هیچ شرطی نکرده است، دستورالعمل اصلاحی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، برقراری حقوق نامادری شهید را مشروط به دو شرط کرده که به طور واضح از حدود صلاحیت رییس بنیاد شهید خارج است؛ چرا که دستورالعمل نمی تواند مخالف قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که مهم‌ترین رکن قوه مقننه بوده، باشد بنابر این دستورالعمل مزبور به دلیل مخالفت با قانون از سوی دیوان عدالت اداری ابطال گردید.

بر این اساس طبق رأی شماره 1374 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، از آنجا که طبق بند (ب) ماده 88 قا نون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1395، دولت موظف است که حداقل معیشت اشخاص نامبرده در این بند را مشروط بر اینکه فاقد درآمد یا شغل باشند را پیش بینی نموده و حداقل حقوق کارکنان دولت را به آنان پرداخت نماید که مطابق جزء 4 همان بند، یکی از اشخاصی که بعد از شهادت شهید از حقوق وی برخوردار می شده، نامادری شهید می باشد؛

در حالی که جزء 1 بند (ب) ماده 1 دستورالعمل اجرایی رییس بنیاد شهید، برقراری حداقل حقوق نامادری شهید را مقید به ایـن امر کرده اسـت که وی 10 سال در تربیت و نگهـداری شهیـد نقش داشته باشد،، بنابراین دستورالعمل مزبور به این دلیل که قیدی بر حکم قانونگذار اضافه کرده و حکم مقنن را محدود نموده است مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می گردد.

در پاسخ به این سوال که شرایط برقراری حق نامادر شهید شهید طبق رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری چپیست، باید گفت که طبق رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، برقراری حقوق نامادری شهید منوط به هیچ شرط و شروطی نبوده و نامادری شهید در هر حال از حقوق شهید بهره مند می شود؛ مگر اینکه مطابق قوانین دارای شغل و درآمد جداگانه ای باشد.

|| برگرفته از کانال فضای مجازی

اینستاگرام
اگر آقای قاضی زاده خیلی مایل به نوشتن قانون هستند!
بروند مجلس...
گرچه قبلأ هم در مجلس بوده اند و خدمات خاصی انجام نداده اند!
خدا به پروردگار رحم کرد که این رئیس جمهور نشد!!!!!
واقعأ واقعأ واقعأ که دلسوزان نظام و پیرو خط ولایت، خانه نشین شده اند!!!!!!!!!!
و گمنام!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi