شناسه خبر : 105119
چهارشنبه 10 آبان 1402 , 09:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شـهدای نخبه‌ای که کمر آمـریکا را شکستند

فاش نیوز - تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران به دست دانشجویان پیرو خط امام در 13 آبان 1358، حماسه عظیمی بود که به انقلاب دوم شهرت یافت. این حماسه از یک‌سو باعث شکست ابهت پوشالیِ شیطان بزرگ و ذلتش گردید و از سوی دیگر با افشا و انتشار اسناد لانه جاسوسی، آبروریزی و فضاحتِ بی‌سابقه‌ای در جهان برای آمریکای جهانخوار و جنایتکار رقم زد. حدود 400 دانشجوی دختر و پسر با عنوان «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی و وقایع بعد از آن مانند حفاظت از لانه جاسوسی و گروگان‌ها، ترجمه اسناد به‌دست آمده و... مشارکت داشتند که بعدها بالغ بر 30 نفر از آنان در جریان هشت سال دفاع مقدس و حوادث دیگر به شهادت رسیدند.
در آستانه سالگرد یوم الله 13 آبان یادی می‌نماییم از این شهدای نخبه که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی کمر آمریکا را شکستند.
پیشتازان شهادت در میان فاتحان لانه جاسوسی
شهید فضل‌الله میرعابدینی دانشجوی دانشگاه تهران بود که به همراه شهید چمران در دفاع از سوسنگرد حضور یافت و در 21 آبان 1359 به شهادت رسید. او به عنوان نخستین شهید از میان دانشجویان پیرو خط امام بود که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی نقش‌آفرینی کردند.
شهید حسین میرسلطانی جوان‌ترین دانشجوی فاتح لانه جاسوسی آمریکا، دومین شهید از میان دانشجویان پیرو خط امام، اولین شهید دانشگاه صنعتی شریف در دفاع مقدس و اولین فرمانده آموزشگاه سیدالشهدا(ع) تبریز (خاصبان) است. حسین در 20 آبان 1359 به جبهه رفت و در 27 آبان 1359 مصادف با روز تاسوعای حسینی در سوسنگرد به شهادت رسید. 
شهدای مفقودالاثر
شهید حبیب برادران توکلی در سال ۱۳۵۶ درکنکور سراسری با رتبه عالی در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد. گاهی به مناطق محروم می‌رفت و طبابت می‌کرد. بعد از حضور در جبهه، سه روز قبل از عاشورای حسینی در 25 آبان 1359 در منطقه سوسنگرد هنگام عبور از کانال با اصابت خمپاره به شهادت رسید و شهید مفقودالاثر و میهمان ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) شد. 
شهید محمدحسین بهادری‌فر در رشته فیزیک در دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کرد و پس از حضور در جبهه در فروردین‌ماه ۱۳۶۱ در عملیات فتح‌المبین به شهادت رسید و شهید مفقودالاثر و میهمان ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) گردید.
شهدای هویزه
پنج شهید از دانشجویان پیرو خط امام از شهدای هویزه هستند. شهید سید محمدحسین علم‌الهدی پرچمدار شهدای هویزه است. سید محمدحسین در دوران طاغوت در شهرهای مختلف مبارزات گسترده و جانانه‌ای علیه رژیم ستمشاهی انجام داد. در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی برای استقبال از امام خمینی(ره) به تهران آمد و یکی از محافظان مسلح مخصوص امام شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در کمیته انقلاب اسلامی که در اهواز تشکیل شد، نقش اساسی داشت و برای مدتی هم مسئولیت کمیته انقلاب مستقر در کاخ استانداری خوزستان را به عهده داشت؛ همچنین عضو اولین شورای تشکیل‌دهنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خوزستان بود.
بعد از شروع جنگ تحمیلی، سید محمدحسین به‌عنوان فرمانده سپاه هویزه در دفاع مقدس شرکت کرد و در ۲۲ سالگی در عملیات نصر به شهادت رسید. 
شهید علم‌الهدی در روز اربعین فرماندهی۶۰ تن از برادران پاسدار را برعهده داشت. این گروه به‌عنوان گروه پیشتاز به جنگ با دشمن می‌پردازند که در محاصره۴۰‌تانک دشمن قرار می‌گیرند و پس از ساعاتی مبارزه با دشمن، بر اثر اتمام مهمات و تشنگی و گرسنگی، یکی‌یکی به شهادت می‌‌رسند؛ آخرین نفر شهید سید حسین علم‌الهدی بود که با آر.پی.جی خود ۳‌تانک را منهدم کرد و با فریاد «الله اکبر» در حالی که قرآن در دست داشت در ۱۶ دی‌ ۱۳۵۹ حسین‌وار در کربلای‌ هویزه‌ به‌ شهادت‌ رسید.
پیکر شهدای هویزه چند سال بعد کشف گردید و در یادمان شهدای هویزه در 45 کیلومتری اهواز به خاک سپرده شدند. این یادمان یکی از پرشورترین و معنوی‌ترین و نورانی‌ترین و پربازدیدترین یادمانهای دفاع مقدس است که هر سال پذیرای خیل عظیم زائران و عاشقان سرزمین نور است. 
شهید فرخزاد سلحشور در رشته شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه تحصیل نمود و از جمله دانشجویان پیرو خط امام است که هم در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا حضور داشت و هم در عملیات نصر به همراه شهید علم‌الهدی به شهادت رسید و مزارش در یادمان شهدای هویزه است. 
شهید علی حاتمی نیز از فاتحان لانه جاسوسی و شهدای هویزه است. وی در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران تحصیل نمود. شهید حاتمی از مهم‌ترین افرادی بود که در راه طرح باز‌سازی و راه‌اندازی مجدد وزارت فرهنگ و هنر سابق در قالبی جدید و مطابق با ارزش‌های جامعه اسلامی کوشید، وزارت خانه‌ای که امروز آن را با عنوان «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» می‌شناسیم. بعد از شروع جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعث عراق به ایران اسلامی، وی به نیرو‌های شهید علم‌الهدی در سپاه هویزه پیوست و در عملیات نصر به شهادت رسید و مزارش در یادمان شهدای هویزه است.
شهید دیگر از فاتحان لانه جاسوسی و یاران علم‌الهدی، شهید محمد فاضل است که در رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف تحصیل نمود.
شهید دیگر از این جرگه، شهید جمال دهشور است که در سال 1356 با رتبه دو رقمی به دانشگاه تهران راه یافت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد. پس از پیروزی انقلاب از رشته شیمی به رشته دارو‌سازی تغییر رشته داد.
شهدای دانشگاه تهران
شهید مهدی رجب‌بیگی دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته مهندسی راه و ساختمان بود. رجب‌بیگی مسئولیت‌های حساس و بزرگی را همچون مسئولیت برگزاری و انجام گردهمایی جنبش‌های آزادیبخش جهان در تهران و نمایند‌گی دانشجویان خط امام در گردهمایی جنبش‌های آزادیبخش را به عهده داشت. وی در روز 5 مهر 1360 که اعضای سازمان منافقین  با اسلحه در تهران با مردم و مدافعین انقلاب درگیر شدند، با سلاح گرم به مقابله با آنان شتافت و به شهادت رسید.
شهید حسین شوریده در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تهران تحصیل نمود. وی وارد جهاد سازندگی‌ شد و بازویی‌ برای‌ شورای‌ مرکزی‌ جهاد بود و به‌ کمک‌ چندتن‌ از برادران‌، بخش‌ امور استان‌های‌ جهاد سازندگی‌ را پی‌ریزی‌ کرد. وی مسئول گردان مهندسی رزمی جهاد سازندگی بود و در اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس در منطقه شلمچه به شهادت رسید.
شهید هوشنگ ترکاشوند‌ ورودی سال ۱۳۵۴ در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است که در ۸ اسفند ۱۳۶۲ در جریان عملیات خیبر در جزیره مجنون به شهادت رسید. در بیست‌ودومین مراسم سالگرد شهادتش که در سال 84 و با عنوان یادواره شهدای دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، جمعی از دوستان شهید و استادان این دانشکده مقرر کردند هرساله روز هشتم اسفند، سالروز این شهید بزرگوار به نام شهدای دانشکده ادبیات نام‌گذاری شود.
شهید مهدی قلی جوزی نجف‌آبادی در رشته کارشناسی اقتصاد دانشگاه تهران تحصیل نمود. وی تابستان 59 به صدای جمهوری اسلامی وارد شد و با قلم ساده و گویا و صریح خود برای برنامه‌های کارگر و آینده‌سازان و پاسداران انقلاب مطلب می‌نوشت. پس از مدتی به سردبیری برنامه نقد و بررسی مطبوعات انتخاب شد. وی به سپاه پاسداران پیوست و به جبهه رفت و در دی ماه 1360 به شهادت رسید.
شهدای دانشگاه شهید بهشتی
حسن سیف دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شهید بهشتی بود. مدها در جبهه حضور داشت و سرانجام برای آخرین بار در عملیات خیبر عازم جبهه شد و در اسفندماه 1362 به شهادت رسید.
شهید اسدالله شیران در رشته برنامه‌ریزی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد. وی عضویت در جهاد دانشگاهی اصفهان، مسئولیت در واحد کامپیوتر اداره برق اصفهان، عضویت در سپاه سیستان و بلوچستان، عضویت سپاه تهران را در کارنامه دارد. اسدالله شیران در 31 تیر 1361 در شلمچه و در عملیات رمضان به شهادت رسید.
شهید کمیل میرزازاده در رشته زیست‌شناسی بیولوژی در دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید بهشتی تحصیل نمود. پس از انجام چند مأموریت در جبهه‌های غرب و جنوب کشور، به عنوان فرمانده شهر بوکان در کردستان آشوب‌زده آن روز مشغول خدمت گردید و بالاخره در فروردین ماه 1362 در جریان آزاد‌سازی جاده بوکان- مهاباد به شهادت رسید.
شهید محمد جعفر ذاکر در رشته کارشناسی اقتصاد در دانشگاه شهید بهشتی تهران تحصیل نمود. مدتی به عنوان معلم در محله‌های جنوب شهر تدریس نمود. از ابتدای ورودش به سپاه در هر فرصت مناسب به جبهه شتافت. آخرین بار که قرار بود برای جبهه، تدارکات، پشتیبانی و نیرو عازم نماید، در 22 مهر 1365 با سمت معاون قرارگاه بر اثر سانحه رانندگی در جاده اراک به شهادت رسید.
شهید سید احمد رحیمی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل نمود. فرماندهی سپاه پاسداران بیرجند، عضویت در شورای سپاه منطقه 4 خراسان و سرپرستی واحد اطلاعات از جمله سوابق وی است. سید احمد رحیمی در فروردین 1362 در عملیات والفجر چندین‌تانک دشمن را منهدم نمود و در حال انتقال مجروحان بود که مورد اصابت گلوله ‌تانک قرار گرفت و به شهادت رسید. 
شهدای دانشگاه امیرکبیر
شهیدغلامحسین احمدی ورودی سال ۱۳۵۵ در رشته مهندسی‌ الکترونیک در دانشگاه امیرکبیر است که در جنگ تحمیلی در منطقه عین‌خوش در عملیات محرم در آبان ماه 1361 به شهادت رسید. 
شهید سید احمد کدخدازاده در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر تحصیل نمود. در جبهه در گردان بلال دزفول بود و در خردادماه 1361 در منطقه شلمچه به شهادت رسید.
شهید جلیل شرفی دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه امیرکبیر تهران بود. در سال چهارم دانشگاه درس می خواند که از طریق سپاه پاسداران به جبهه اعزام شد. حدود دو ماه در جبهه خدمت نمود تا اینکه مردادماه 1362 در عملیات والفجر3 در منطقه مهران به شهادت رسید.
شهید عبدالرحمان یاعلی مدد با نمره ۲۰ به‌عنوان شاگرداول استان بوشهر مدرک دیپلم گرفت. پس از اخذ دیپلم، برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی عمران بدون کنکور وارد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران شد و بعدها مدرک گرفت. بعد از گذشت  شش‌ماه، استادیار دانشگاه گردید. عبدالرحمان یاعلی مدد در شهریورماه 1360 در سوسنگرد به شهادت رسید.
شهید علیرضا‌ هادی‌پور در رشته مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحصیل نمود و در 25 بهمن 1361 در جبهه به شهادت رسید.
شهید علی صبوری قمی در رشته مهندسی معدن دانشگاه امیرکبیر تحصیل نمود. وی از اعضای جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر بود که علاوه ‌بر خدمات فرهنگی و نقش‌آفرینی در ماجرای لانه جاسوسی، در هنگام شهادت مسئولیت مهندسی رزمی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) را بر عهده داشت. کتابخانه فنی و مهندسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نام این شهید گرانقدر مزین شده است. علی صبوری در اسفندماه 1362 در طلاییه و در عملیات خیبر به شهادت رسید.
شهید غلامحسین بسطامی در رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه امیرکبیر تحصیل نمود. فرماندهی سپاه سوسنگرد و مسئولیت مهندسی رزمی تیپ سیدالشهدا(ع) از جمله سوابق وی است. غلامحسین بسطامی در 7 اردیبهشت 1362 مصادف با 13رجب و سالروز تولد امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب(ع) در فکه در عملیات والفجر1 به شهادت رسید.
شهدای دانشگاه علامه طباطبائی 
شهیدحاج عباس ورامینی دانشجوی رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبائی بود. ورامینی مسئولیت آموزش تاکتیک کمیته انقلاب اسلامی را برعهده گرفت. سپس به جمع جهادگران پیوست و فی‌سبیل‌الله برای کشاورزان در سیستان و بلوچستان کار کرد. در تسخیر لانه جاسوسی به عنوان اولین نفر وارد سفارت شد. وی مسئول آموزش نظامی لانه بود و بعد از واقعه طبس و لزوم آموزش نظامی دانشجویان، با هماهنگیِ آیت‌الله خامنه‌ای تجهیزات نظامی آموزشی دریافت می‌نمود و به آموزش دانشجویان پیرو خط امام مبادرت می‌ورزید. در سال 1358 به عضویت سپاه درآمد. در جبهه در عملیات‌های بسیاری شرکت نمود. در سال ۱۳۶۱ به دستور شهید حاج محمد ابراهیم همت و حاج احمد متوسلیان به فرماندهی ستاد لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) منصوب شد. بعدها مسئول ستاد سپاه ۱۱ قدر و قرارگاه نجف اشرف شد و در عملیات والفجر۴ در منطقه پنجوین ارتفاعات کانی‌مانگا در آبان ماه 1362 به شهادت رسید.
شهدای دانشگاه صنعتی شریف
شهیدمحسن وزوایی دانشجوی رشته شیمی در دانشگاه صنعتی شریف بود. وی مدتی در سپاه فرماندهی مخابرات و مدتی سرپرستی واحد اطلاعات- عملیات را به عهده گرفت. با شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌های حق علیه باطل شتافت و در عملیات‌های متعدد با مسئولیت‌های گوناگون حضور داشت که فرماندهی گردان حبیب‌بن‌مظاهر در تیپ محمّد رسول‌‌الله(ص) و فرماندهی تیپ ۱۰ سیدالشهدا از جملۀ آنهاست. محسن وزوایی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسید. 
شهید مجید مؤذن صفایی در رشته مهندسی صنایع دانشگاه شریف تحصیل نمود و در مراکزی از جمله سپاه، جهاد دانشگاهی، ستاد انقلاب فرهنگی همکاری می‌نمود و در زمان نخست‌وزیری شهید رجایی در نخست‌وزیری به کار مشغول شد و پست مهم و حساسی هم در وزارت خارجه به وی محول گردید. مجید مؤذن صفایی در اردیبهشت ماه 1361 در عملیات بیت‌المقدس در دارخوین به شهادت رسید. 
شهید محسن ماندگار ورودی سال 1355 مهندس متالورژی دانشگاه صنعتی شریف است. وی در اواخر تابستان سال 13۵۹ به قسمت فنی جهاد رفت و کار بر روی ماشین‌های نساجی کوچک را آغاز کرد و سپس در جهاد دانشگاهی فعالیت‌های صنعتی را ادامه داد و با طرح قالب‌های شیشه و ساخت قطعاتی که مورد نیاز شدید کارخانه شیشه و گاز بود، توان علمی و تخصصی خویش را در سنگر مبارزه اقتصادی با آمریکا به کار گرفت و این فعالیت‌ها با عضویت در هیئت‌مدیره شرکت تأمین ماسه ریخته‌گری ایران ادامه یافت و آخرین کار در این زمینه، فعالیت برای ریخته‌گری پوسته خمپاره و ساخت مدل آن بود. محسن ماندگار در شامگاه ۲۸ آبان سال 13۶۲ در ارتفاعات کانی‌مانگا به شهادت رسید. مهندس شهید محسن ماندگار از سوی سازمان بسیج مهندسین صنعتی به‌ عنوان شهید شاخص سال 1395 معرفی شد.
شهید سید جمال میرامیرخانی در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف تحصیل نمود و در اردیبهشت‌ماه 1361 در عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسید.
شهید محمد بهبهانی ورودی سال ۱۳۵۸ به دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی عمران است که در 13 آبان 1362 در عملیات والفجر4 در منطقه پنجوین عراق به شهادت رسید. 
شهید ناصر فولادی در رشته مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شریف تحصیل نمود. در صف پاسداران انقلاب راهی کردستان شد. بعدها بخشدار جبال بارز استان کرمان و مسئول تربیت بدنی سپاه منطقه6 کشور گردید. ناصر فولادی در روز آخر عملیات بیت المقدس یعنی سوم خرداد 1361 به شهادت رسید.
شهید بهروز سلطانی در رشته مهندسی صنایع دانشگاه صعتی شریف تحصیل نمود و در 4 خرداد 1361 در خرمشهر و عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسید. شهید محمد بولوردی در رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تحصیل نمود و در فروردین ماه 1362 در منطقه فکه در عملیات کربلای1 به شهادت رسید.
سایر شهدا
شهید افریدون صدری فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی دانشگاه شیراز است که در آبان ماه 1360 در تپه‌های الله اکبر در سوسنگرد به شهادت رسید. 
شهید حسین اقدامیان در رشته مهندسی عمران در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تحصیل نمود. بعد از تعطیلی دانشگاه‌ها به عنوان یک فرد انقلابی در دفتر فنی استانداری تهران شروع به‌کار کرد و زحمات زیادی در مورد ساختن چندین دبستان و حمام در جنوب شهر تهران و حومه اطراف تهران کشید. پس از مدتی کار و کوشش در استانداری، مدتی در دفتر بررسی نیروی انسانی آموزش و پرورش فعالیت نمود. بیش از یک سال هم درس طلبگی خواند. سرانجام حسین اقدامیان در مهرماه 1361 در جبهه سومار و عملیات مسلم ابن عقیل به شهادت رسید.
شهید دکتر رحمان دادمان کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران از دانشگاه تهران و مدرک دکترا در رشته راه و ساختمان از دانشگاه منچستر در انگلستان داشت. با شروع جنگ تحمیلی مشارکت فعالی در همه عرصه‌های دفاع مقدس داشت. دکتر دادمان در جنگ و بعد از جنگ در سمت‌های مختلفی در سپاه و جهاد سازندگی به انجام وظیفه در نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداخته است. مدتی نیز به عنوان مدیرعامل شرکت شیلات جمهوری اسلامی ایران فعالیت نموده است. آخرین سمت وی وزیر راه و شهر‌سازی در دولت هفتم بود. دکتر دادمان در 27 اردیبهشت سال 1380 در حالی که برای انجام مأموریت اداری و بازدید از پروژه‌های وزارت راه و ترابری دراستان گلستان عازم این استان بود، در سانحه سقوط هواپیمای یاک 40 همراه تعدادی دیگر از همراهان خویش به شهادت رسید. مراسم‌ تشییع‌ پیکرهای شهید دکتر رحمان دادمان وزیر راه‌ و ترابری و جمعی از مسئولان‌ این‌ وزارتخانه‌ و هفت‌ تن‌ از نمایندگان‌ استان‌ گلستان‌ و دیگر همراهان‌ از مقابل‌ مجلس‌ شورای اسلامی و با حضور حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی برگزار شد.
* کامران پورعباس
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi