شناسه خبر : 105192
شنبه 13 آبان 1402 , 10:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کابوسی دیگر برای اسرائیل تعبیر شد

حملات گسترده و همزمان موشکی و پهپادی جبهه مقاومت از لبنان، فلسطین، یمن و عراق به عمق سرزمین‌های اشغالی

فاش نیوز - همه گروه‌های «محور مقاومت» هماهنگی خود را برای فعالیت میدانی و جنگ در یک جبهه متحد علیه رژیم اسرائیل، به ویژه پس از عملیات موفق طوفان الاقصی افزایش داده‌اند و روز پنجشنبه و جمعه نیروهای صهیونیستی هدف حملات راکتی، پهپادی و موشکی از مبدأ یمن، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین شدند.

با ادامه جنگ اسرائیل علیه حماس طی هفته‌های گذشته، نام «محور مقاومت» بیش از گذشته شنیده می‌شود. محوری تعیین‌کننده با حضور گروه‌هایی در عراق، لبنان، سوریه، یمن و در خود فلسطین که آرمان مشترک همگی آزادی کامل قدس و نابودی رژیم صهیونیستی است. انصارالله در یمن، جنبش نجبا و گروه‌های همسو در عراق و سوریه و حزب‌الله در لبنان همزمان با درگیری‌ها در فلسطین، خواب را از چشمان اشغالگران ربوده‌اند و باعث نگرانی‌ تل‌آویو و کشورهای غربی و آمریکا در مورد سرریز شدن دامنه تحولات فلسطین به دیگر مناطق غرب آسیا شده‌اند.
چگونگی واکنش و فعالیت گروه‌های مقاومت در غرب آسیا، مسیر آینده تحولات منطقه را تعیین می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که همه گروه‌های «محور مقاومت» هماهنگی خود را برای فعالیت میدانی و جنگ در یک جبهه متحد علیه رژیم اسرائیل، به ویژه پس از عملیات موفق طوفان الاقصی افزایش داده‌اند.
خبرها حاکی از آن است که رهبران حماس و حزب‌الله طی روزهای گذشته درباره ادامه جنگ علیه اشغالگران صهیونیستی گفت‌وگوهایی را دنبال کرده‌اند و برگزاری دیدارهای مشترک در بیروت گواهی بر این مدعاست. رادیو ملی آمریکا با استناد به نقل قولی از کارشناسان آمریکایی بر این عقیده است که حتی پیش از آن که صحبت از «وحدت جبهه‌ها» در میان گروه‌های مقاومت شود، اتاق عملیات مشترک این گروه‌ها با هدف عملیات ائتلافی نظامی علیه تل‌آویو تشکیل شده بود. در واقع می‌توان گفت که «وحدت جبهه‌ها»ی گروه‌های مقاومت نوعی ناتوی ضدصهیونیستی توسط بازیگران مسلح مقاومت در منطقه است که آینده ژئوپولیتیک منطقه را تعیین می‌کنند. این ناتوی ضداسرائیلی تاکنون توانسته از سازش بیشتر رهبران عربی و اشغالگران قدس جلوگیری کند و در حال حاضر نیز خود را برای قدم بعدی نبرد یعنی جنگ نهایی آزادی قدس آماده می‌‎کند. در واقع در چند سال گذشته، ائتلاف مشترک گروه‌های مقاومت با موفقیت توانسته‌اند که رژیم اسرائیل را در همه جبهه‌ها احاطه کرده و اکنون این محاصره منطقه‌ای در حال ثمر دادن علیه اشغالگران است.
تنش بزرگ در جنوب لبنان
یک روز پس از عملیات طوفان الاقصی، وضعیت امنیتی به سرعت در مرز رژیم صهیونیستی و لبنان وخیم و درگیری‌ها شدیدتر شد. دو عنصر قابل توجه در جبهه لبنان ظهور کرده‌اند. برای اولین بار پس از پایان جنگ داخلی، شاهد ظهور «نیروهای الفجر»، شاخه نظامی جماعت اسلامیه بودیم. این گروه اسلامگرای سنی لبنان که در سال 1990 منحل شده بود، بازگشت خود را باردیگر به صحنه تحولات فلسطین اعلام و تاکید کرد که در جنگ فراتر از مرزهای لبنان در دفاع از آزادی مسجدالاقصی و در همبستگی با غزه و فلسطین شرکت می‌کند. در 29 اکتبر یعنی 6 روز پیش، این گروه، موشک‌هایی را از لبنان به سمت «کریات شمونا» در شمال فلسطین اشغالی پرتاب کرد. نیروهای الفجر به عنوان شاخه نظامی جماعت اسلامیه لبنان اگرچه مستقل از حزب‌الله می‌جنگد، اما هماهنگی نظامی کامل بین دو سازمان وجود دارد. علاوه‌بر این، گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی در جنوب لبنان بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند که مسئولیت کامل چندین حمله علیه صهیونیست‌ها را از خاک لبنان برعهده گرفتند. حضور نیروهای فلسطینی در جنوب لبنان یادآور هماهنگی کامل میان گروه‌های مقاومت لبنانی و فلسطینی است و نشان می‌دهد که این هماهنگی‌ها تا حد زیادی معنای مرز میان فلسطین و لبنان را کمرنگ کرده و درگیری‌ها در جغرافیای فرامرزی بنام محور مقاومت جریان دارد.
بازیگری انصارالله یمن
انصارالله یمن بخش دیگری از محور مقاومت در منطقه است. ظهور آنها به عنوان یک بازیگر سیاسی و نظامی یمنی باعث تغییر تحولات جنوب شبه جزیره عربستان طی چند سال گذشته شده است. در حال حاضر همزمان با جنگ علیه غزه، انصارالله اعلام کرده‌ است که آماده ملحق شدن به محور دفاع از غزه و مسجدالاقصی در جنگی همه‌جانبه علیه اسرائیل و در کنار حماس است. انصارالله و ارتش یمن همچنین در 19 اکتبر یعنی حدود دو هفته پیش، سه موشک کروز و پهپادهای پیشرفته به سوی رژیم صهیونیستی پرتاب کرد که اگرچه این پرتاب‌ها توسط یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ رهگیری شدند،‌ اما به گفته آمریکا این موشک‌ها به طور بالقوه اسرائیل را هدف قرار داده بودند. این حمله به خودی خود یک پیام نظامی قوی ارسال می‌کند و نشان‌دهنده اولویت راهبردی پیوند یمن با محور مقاومت در فلسطین است. حملات نیروهای انصارالله همچنین حکایت از آن دارد که این نیروها آمادگی لازم برای ایفای نقش در درگیری نظامی در جنگ‌ها یا تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را دارد. نیروهای یمنی دارای زرادخانه بزرگی از موشک‌های دوربرد هستند که می‌توانند عمق رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهند. این تجهیزات پیشرفته نظامی یا در سال 2014 از دولت وابسته به عربستان ضبط شدند یا طی سال‌های گذشته به‌دست نیروهای یمنی رسیده‌اند.
ورود هماهنگ نیروهای مقاومت
جدیدترین ورود گسترده گروه‌های مقاومت علیه اشغالگران در شامگاه پنجشنبه رخ داد و گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس)، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن به صورت هماهنگ مناطق مختلف فلسطین اشغالی از جمله تل‌آویو را هدف حملات راکتی و موشکی خود قرار دادند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز روز گذشته اعلام کردند که «نیروهای مسلح یمن تعداد زیادی پهپاد به سمت چند هدف در عمق رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی شلیک کردند که به لطف خداوند به اهداف رسیدند.» رسانه‌های عبری زبان هم اعلام کردند که رژیم صهیونیستی هم اکنون در 7 جبهه مختلف مشغول جنگ است: «نخست جبهه غزه، دومی جبهه ملتهب کرانه باختری، سوم جبهه شمالی با حزب‌الله، چهارم یمن، پنجم قضیه مبادله اسرا با حماس و ششم اقتصاد اسرائیل که در حال فروپاشی است و جبهه هفتم هم سازمان ملل و افکار عمومی جهانیان است.» همچنین پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه بامداد جمعه هدف حملات پهپادی قرار گرفتند. به گفته مقاومت اسلامی عراق عملیات مقاومت در حمایت از غزه و فلسطین وارد مرحله جدیدى خواهد شد که شدیدترین و گستردترین حملات علیه پایگاه‌هاى دشمنان در منطقه خواهد بود. «عبدالعزیز المحمداوی» رئیس ستاد فرماندهی نیروهای حشدالشعبی عراق و ملقب به «ابوفدک» نیز آماده‌باش نیروهای خود را با هدف رویارویی با هرگونه تحولی طی روزهای آتی اعلام کرده است.
افزایش آمار تلفات صهیونیست‌ها
تلفات نیروهای صهیونیستی در مواجه به جبهه هماهنگ مقاومت همچنان در حال گسترش است و اشغالگران در شمال و جنوب فلسطین از سوی گروه‌های مقاومت حماس و حزب‌الله متحمل تلفات می‌شوند. رسانه‌های عبری زبان از جمله روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نیز تعداد نظامیان اسرائیلی کشته‌شده در نبرد زمینی را فقط طی چند روز گذشته ۲۴ نفر ذکر کرده‌اند. گفته شده این تلفات شامل یک فرمانده تیپ زرهی و ۴ افسر ارشد هم می‌شود. با این حال منابع خبری گزارش می‌دهند که تعداد واقعی کشته‌ها و تلفات این رژیم به مراتب بیشتر از آمارهای اعلامی است. با وجود این منابع رسمی صهیونیستی هنوز آمار تلفات کلی خود را با وجود افزایش روزانه فقط 1400 نفر عنوان کرده‌اند. رسانه‌های صهیونیستی نیز عصر جمعه تایید کردند که «شلومی حبکه»، فرمانده گردان ۵۳لشکر باراک که یکی از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود در حمله زمینی در شمال نوار غزه کشته شده است.حزب‌الله نیز دو روز پیش اعلام کرد که تاکنون 125 نظامی صهیونیست در جنگ در جبهه شمال کشته شده‌اند و روز جمعه نیز ۱۹ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرز لبنان به طور همزمان هدف قرار داده است. براساس آمار سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، تا کنون 338 نظامی ارتش در جنگ در غزه کشته شده‌اند.
حقارت صهیونیست‌ها در جنگ
از سوی دیگر «هرتزی‌ هالیوی»، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی با اعتراف به دشواری جنگ علیه فلسطینی‌ها گفته است که این جنگ بهای سنگین و دردناکی دارد و ما تعدادی از بهترین نظامیان خود را در نبردهای غزه از دست دادیم. روزنامه تایمز اسرائیل نیز در گزارشی گفت: «باید بدانیم احساس شکست و حقارتی که عملیات روز هفتم اکتبر(عملیات طوفان الاقصی) داشتیم، طی روزها و هفته‌های پیش رو باز هم تکرار خواهد شد!» «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرده که متأسفانه در میان نیروهایمان تلفات زیادی داریم. «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی تندرو کابینه نتانیاهو گفته است که با خسارت اقتصادی و بحران مالی بی‌سابقه‌‎ای مواجه هستیم. کارشناسان اقتصادی در غرب با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری، ارزش پول، افت بورس و تعطیلی صنعت، کشاورزی و کسب‌وکارها، آینده اقتصادی رژیم صهیونیستی را تاریک می‌دانند.
نتانیاهو رفتنی شد
ادامه جنگ باعث شده تا موقعیت سیاسی نتانیاهو هم با خطر رو‌به‌رو باشد. براساس گزارش پولیتیکو، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و دستیاران ارشد او، درباره این احتمال که روزهای حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در قدرت به شمارش افتاده، بحث کرده‌اند.
احتمال باز شدن جبهه‌های جدید
واکنش به تجاوزات رژیم صهیونیستی در حال گسترش به سایر کشورهای عربی فراتر از گروه‌های مقاومت است. پارلمان الجزایر پنجشنبه شب در جلسه‌ خود در جهت اعلام همبستگی با مردم غزه با تصویب طرحی به «عبدالمجید تبون»، رئیس‌جمهور و ارتش این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم با اسرائیل اعلان جنگ نماید. همزمان دولت بحرین نیز خبر داده است که در حمایت از فلسطین، سفیر خود را از تل‌آویو بازمی‌گرداند و روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی را نیز قطع می‌کند.
قتل عامی دیگر
در اواخر روز جمعه نیز ارتش صهیونیستی پیش با بمباران ورودی مجتمع پزشکی الشفا غزه و کشته و زخمی کردن دهها نفر جنایت جنگی دیگری را مرتکب شد. دکتر «محمد زقوت»، مدیرکل بیمارستان‌های غزه به شبکه الجزیره گفت که این بمباران مجروحانی را که در حال اعزام به گذرگاه ر‌فح بودند، هدف قرار داده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi