شناسه خبر : 105269
دوشنبه 15 آبان 1402 , 14:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تلاش بنیاد شهید برای ارتقاء خدمات‌دهی به ایثارگران به کمک برنامه هفتم توسعه

فاش نیوز - مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران با استفاده از ظرفیت‌های برنامه هفتم توسعه برای ارتقاء خدمات‌رسانی به جامعه ایثارگری تلاش می‌کند.

تلاش بنیاد شهید برای ارتقاء خدمات‌دهی به ایثارگران به کمک برنامه هفتم توسعه

به گزارش خبرگزاری فارس، علی گودرزی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: فرآیند تدوین و پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه از ابتدای سال ۱۴۰۱ در بنیاد شروع شد. سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، دستوری به ستاد تدوین برنامه داد و این ستاد به ریاست او و نایب رئیسی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد تشکیل و قریب ۱۲ جلسه برگزار شد. موضوعاتی که در تدوین پیش‌نویس احکام مورد نیاز ایثارگران در برنامه مورد تأکید قرار گرفت، بر اساس اسناد بالادستی بنیاد و متأثر از سیاست‌های کلی نظام در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ساماندهی امور ایثارگران ابلاغی سال ۱۳۸۷ مقام معظم رهبری در مورد فرهنگ ایثار و شهادت، قانون اساسنامه بنیاد، اسناد بالادستی نظیر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و همچنین توجه به سند تحول دولت مردمی از مبانی اصلی شروع و تدوین احکام برنامه هفتم توسعه در حوزه ایثارگران بود.

وی افزود: بر این اساس جلسات متعددی برگزار شد و همه معاونان بنیاد، ۳ نفر نماینده از مدیران کل استانی و جامعه ایثارگری و همچنین با بهره‌مندی از نقطه نظرات تشکل‌های ایثارگری، پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه تهیه شد. در این پیش‌نویس در قدم اول با هدف آسیب‌شناسی برنامه، مواد ۸۶ تا ۹۱ برنامه ششم توسعه در حوزه ایثارگران توسط معاونت‌های بنیاد و ستاد تدوین برنامه هفتم توسعه بنیاد مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت گزارشی در قالب لایحه برنامه هفتم توسعه آماده شد و پیشنهاد بنیاد در این راستا شامل اصلاح، ادغام و ابقاء احکام برنامه ششم در افق برنامه هفتم به همراه پیشنهادات جدیدی که لازم بود براساس نیازهای نوظهور و نوپدید ایثارگری وجود داشته باشد، در قالب مستنداتی مشتمل بر اصلاح احکام برنامه ششم توسعه و پیشنهادات جدید، در آذرماه سال ۱۴۰۱ به سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس شد.

گودرزی عنوان کرد: بعد از ارسال احکام در آذرماه سال ۱۴۰۱، گزارشی به سازمان مدیریت شامل احکام قانون  برنامه ششم توسعه برای انتقال یا درج آن در لایحه برنامه هفتم توسعه و احکام جدید دادیم و اگر حکمی نیاز به  اصلاح داشت به سبب اصلاح، سهولت یا تسریع خدمات‌رسانی به ایثارگران گزارشی  تهیه و به سازمان برنامه و بودجه کل کشور ارسال شد.

وی افزود: متعاقب ارسال احکام پیشنهادی بنیاد جلسات متعدد و در سطوح مختلف با حضور معاونان بنیاد و معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد در سازمان برنامه و بودجه کشور برای دفاع از احکام پیشنهادی بنیاد تشکیل شد. همچنین جلسات مختلف و متعددی با حضور قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونان بنیاد در سازمان برنامه و بودجه کشور برای دفاع از احکام پیشنهادی بنیاد تشکیل شد.

گودرزی خاطرنشان کرد: برخی از احکام فوق که به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد در سازمان برنامه و بودجه مورد تأیید قرار گرفته و برخی از احکام به جلسات دولت احاله شد. در دولت ۴ یا ۵ جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور برای برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده بود که مجدداً قاضی‌زاده هاشمی در دفاع از احکام پیشنهادی و پیشنهادات جدید در برنامه هفتم توسعه در جلسات حاضر شدند و در چندین جلسه تقاضا داشتیم و مطرح کردیم که احکام برنامه ششم توسعه و اصلاحات آن در برنامه هفتم توسعه منعکس شود؛ ولی بیشتر احکام در فرایند تصویب و تأیید در ارکان و فرایندی که دولت پیش‌بینی کرده بود تغییراتی ایجاد شد. 

گودرزی گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در طول سنوات مختلف و به‌ویژه با حضور قاضی‌زاده هاشمی به جد پیگیر مطالبات ایثارگران بوده و خواهد بود. این را هم از حیث قانونی به عنوان یک تکلیف و یک فرض  برای خود می‌داند و همچنین از بعد ماهیت بنیاد شهید و امور ایثارگران و هم فلسفه وجودی بنیاد و وظایف و فرمان ۱۰ ماده‌ای امام خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری که همواره و همیشه مسائل جامعه ایثارگری مورد تأکید بوده است. بنیاد لحظه‌ای از این فرآیند کوتاه نخواهد آمد و در همه ارکان نظام پیگیر مطالبات به حق جامعه ایثارگری خواهد بود تا ایثارگران به آن درجه توانمندی، عزت و کرامت برسند که شاهد حضور هر چه بیشتر ایثارگران در عرصه‌های مختلف جامعه باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از ارسال احکام، دفاعیات توسط بنیاد انجام شد. من در ابتدای فرآیند تدوین پیش‌نویس احکام برنامه هفتم توسعه حوزه ایثارگران به عنوان دبیر مجموعه حضور داشتم تمام تلاش بنیاد این بود که بتواند از ظرفیت برنامه هفتم توسعه برای ارتقاء خدمات‌رسانی به ایثارگری استفاده کند. خوشبختانه با انتقال نگرانی‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان خادم جامعه معزز ایثارگری به رئیس جمهور، ایشان ضمن تأکید بر احقاق حقوق مکتسبه، دستورات لازم را به سازمان برنامه و بودجه صادر کردند.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi