شناسه خبر : 105318
چهارشنبه 17 آبان 1402 , 09:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افزایش تسهیلات مسکن ایثارگران چقدر می‌تواند رؤیای خرید خانه را محقق کند؟

افزایش تسهیلات مسکن ایثارگران چقدر می تواند رویای خرید خانه را محقق کند؟

فاش نیوز - تسهیلات خرید مسکن فی‌نفسه خوب است اما سؤال مهم اینجاست؛ در شهری مثل تهران یک ایثارگر با ۶۰۰میلیون تومان وام چقدر می‌تواند رؤیای خرید خانه را برای خود تحقق ببخشد؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از مواردی که در زندگی هر خانواده‌ای نقش بسیار مهم و اساسی دارد، تأمین مسکن است. اگر کسی به‌علت نداشتن منزل مسکونی مجبور به اجاره کردن خانه باشد، خصوصاً در شهرهای بزرگ، باید حجم زیادی از درآمد خود را هر ماه برای اجاره کنار بگذارد، این علاوه بر استرسی است که باید برای افزایش این هزینه در موعد سال قرارداد خود داشته باشد.

حال فرض کنید این سرپرست خانواده از خانواده ایثارگران، خصوصاً جانبازانی باشد که باید کنار همه مخارج زندگی مبلغ بالایی را هم خرج داروهایی بکنند که بدون آنها زندگی برایشان میسر نیست، چه فشار روحی و روانی به یک خانواده تحمیل می‌شود.

پیشتر در خبرها آوردیم که مدیرکل بنیاد شهید تهران بزرگ هر هفته با تعدادی از خانواده‌های ایثارگر دیدار می‌کند، پرسیدیم؛ "بیشترین مشکل و درخواستی که در این دیدارها مطرح می‌شود مربوط به چه موضوعی است؟"، مسکن؛ بیشتر دغدغه فکری این جامعه هدف را تشکیل داده است.

بیشتر بخوانید

البته بنیاد شهید و امور ایثارگران طی این سال‌ها تسهیلاتی را برای این قشر عزیز در نظر گرفته است، اما آنچه مسلم است هنوز تا رسیدن به یک نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد،
این درحالی است که قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مهر سال 1401 اعلام کرد: «870 هزار نفر ایثارگر در کشور تحت پوشش این نهاد انقلابی قرار دارند که 80 هزار نفر از این افراد تاکنون هیچ‌گونه خدماتی در حوزه دریافت خانه، زمین و یا تسهیلات مسکن دریافت نکرده‌اند.» 

در اسفند سال 1401 یعنی چند ماه بعد از این صحبت قاضی‌زاده، وی بار دیگر در جمع خبرنگاران در خصوص موضوع مسکن جامعه هدف صحبت کرد و  از تبدیل املاک بنیاد شهید به شهرک‌های مسکونی ایثارگران خبر داد و گفت: «در برخی استان‌ مانند تهران، البرز، خراسان رضوی، مرکزی و اصفهان ساماندهی املاک بنیاد شهید برای ساخت مسکن ایثارگری آغاز شده و در تلاشیم در تمامی استان‌ها این مهم انجام شود. 140 هزار مسکن برای ایثارگران در حال ساخت است که 70 هزار مسکن از محل املاک بنیاد شهید ساخته می‌شود و 70 هزار مسکن دیگر بر اساس تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن و راه و شهرسازی کارسازی خواهد شد.»

وام مسکن , ایثارگران , بنیاد شهید و امور ایثارگران ,

این صحبت‌های قاضی‌زاده نور امیدی در دل ایثارگران روشن کرد و آنها همچنان منتظرند ببینند این وعده رییس بنیاد شهید در چه مرحله‌ای از اجرا قرار دارد و کی به بهره‌برداری می‌رسد، وعده‌ای که هنوز خبر جدیدی از آن منتشر نشده است.

یک جانباز در این خصوص می‌گوید: خرداد سال جاری فرصتی پیش آمد تا از رییس بنیاد شهید در خصوص تأمین مسکن پیگیری کنم، وی به من گفت: «ما در پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی حضور داریم و بنیاد شهید در برنامه‌های زیادی مشارکت داشته به همین خاطر با مشکل کمبود اعتبار مواجه هستیم.»

میثم اروز مدیرکل تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید در تازه‌ترین صحبت خود از جزئیات طرح تسهیلات مسکن ایثارگران و  اختصاص 5 هزار سهمیه به وام‌مجددی‌ها گفته است.

وی می‌گوید: تسهیلات مسکن در قانون بودجه سال 1402 لحاظ نشده بود اما با پیگیری‌های قاضی‌زاده هاشمی از بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و دفتر دولت نهایتاً این طرح توسط دولت به تصویب رسید.

اروز ادامه می‌دهد: در راستای اقدام مؤثر دولت به‌منظور مسکن‌دار کردن مردم، این مهم نیز از ابتدای سال در دستور کار بنیاد شهید قرار گرفت، لذا ارقام پیشنهادی این طرح توسط بنیاد در اختیار هیئت دولت قرار گرفت و در نهایت با بررسی کمیسیون‌های مربوطه و حمایت و مساعدت‌های دولت، طرح در تاریخ 1400/07/30 تصویب و در تاریخ 15 آبان صادر شد.

وام مسکن , ایثارگران , بنیاد شهید و امور ایثارگران ,

وی می‌گوید: براساس این طرح، نرخ تسهیلات مسکن برای شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر 600 میلیون، مراکز استان‌ها 500 میلیون، شهرستان‌ها 400 میلیون و روستاها 300 میلیون تومان با کارمزد 4 درصد و اقساط 20ساله در نظر گرفته شده است.

مدیرکل تسهیلات بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان داشت: تمام جامعه هدف از جمله جانبازان با هر درصدی از جانبازی، همسران، فرزندان و والدین شهدا می‌توانند از این امتیاز بهره‌مند شوند، از این تعداد 5 هزار سهمیه شامل موارد خاص و افراد وام‌مجددی می‌شود.

به‌گفته اروز، افرادی که پیشتر از تسهیلات مسکن استفاده و تا پایان سال 1401 مبلغ را تسویه کرده‌اند اما اکنون فاقد مسکن و یا دارای مسکن نامناسب هستند با در نظر گرفتن دهک پایین درآمدی می‌توانند مجدداً از این تسهیلات استفاده کنند.

همچنین  تشخیص معیار و سنجش مسکن نامناسب و نامتعارف در چهارچوب دستورالعمل‌های بنیاد شهید و بانک مرکزی تعیین می‌شود و این تسهیلات قرار است در قالب وام خرید و ساخت مسکن به ایثارگران پس از تأیید شورای پول و اعتبار بانک مرکزی و تعیین سهمیه بانک‌های عامل اختصاص یابد.

اگرچه اختصاص وام برای خرید مسکن آن هم با این شرایط فی‌نفسه خوب است اما سؤال مهم و نکته اساسی اینجاست؛ یک فردی که در شهری مثل تهران زندگی می‌کند، 600 میلیون تومان وام چقدر می‌تواند رؤیای خرید خانه را برای او تحقق ببخشد؟

اروز در پاسخ به این سؤال گفت: افزایش بیشتر وام مسکن می‌توانست بر افزایش قیمت خانه تأثیر بگذارد که این به‌مراتب بار منفی بیشتری بر دوش جامعه هدف می‌گذاشت.

وی همچنین با اعلام افزایش 200 میلیون تومانی وام مسکن نسبت به سال گذشته گفت: این مساعدت دولت موجب می‌شود پروژه‌های مسکوت‌مانده بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز فعال شود، زیرا وام به این ساختمان‌ها نیز تعلق خواهد گرفت.

مدیرکل تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران، این افزایش کمک‌هزینه مسکن را دستاورد بزرگ و مهم بنیاد شهید دانست و گفت: دستاورد دیگر ما تأمین خودرو برای جانبازان بود که بعد از 11 سال اجرایی شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi