شناسه خبر : 105385
شنبه 20 آبان 1402 , 08:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رئیس قوه قضائیه:

مبارزه دستگاه قضا با فساد تعطیل‌ناپذیر است

فاش نیوز - رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: مقامات قضائی در سراسر کشور همواره باید اصل مقابله بدون اغماض و مدبرانه با فساد و مفسد را در زمره اولویت‌های کاری خود تعریف کنند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، نشست شورای عالی قوه قضائیه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها در شرایطی برگزار شد که به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها، دو همایش دیگر نیز در قالب و اثناء این نشست برگزار شد؛ «بیست و یکمین سالروز تشکیل شورا‌های حل اختلاف» و «نشست رئیس دیوان عالی با رؤسای کل دادگستری‌ها» همایش‌هایی بودند که در ضمن نشست برگزار شدند تا اصل صرفه‌جویی در هزینه‌ها در عدلیه مراعات شود.
رئیس قوه قضائیه که در نشست شورای عالی قوه قضائیه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استانها، ۱۵ دستور مهم صادر کرده بود، در پایان این نشست، چند دستور مهم دیگر نیز خطاب به کلیه مقامات قضائی صادر کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، خطاب به مقامات قضائی تاکید کرد: امور و وظایف محوله را مبتنی بر قانون و شرع و به‌صورت متقن و مستدل، با قدرت به پیش ببرید و اطمینان داشته باشید که ما در رأس قوه قضائیه از اقدامات صحیح و بر مدار قانون شما حمایت همه‌جانبه به عمل می‌آوریم.
محسنی اژه‌ای افزود: مقامات قضائی با دستگاه‌های نظارتی درون عدلیه برای صیانت از مجموعه و فردفرد کارکنان همکاری مستمر داشته باشند و دستگاه‌های نظارتی قوه قضائیه نیز بر پیشگیری و صیانت از مجموعه متمرکز شوند؛ بعضاً در مواردی یک پرونده از ناحیه یکی از مراجع نظارتی عدلیه اخذ می‌شود و تا ۵ ماه به مرجع قضائی ذی‌صلاح مسترد نمی‌شود و همین امر به نوعی در روند رسیدگی اخلال ایجاد می‌کند؛ بخش نظارتی چنانچه در قبال موضوعی از یک پرونده، نیازمند بسط تحقیقات است صرفاً باید همان موضوعِ بخصوص را طلب کند، نه کل پرونده را.
وی بیان داشت: مقامات قضائی ذی‌صلاح، در راستای صیانت از بیت‌المال و اموال عمومی و خصوصی، نهضتی را که در قضیه ساماندهی جامع اموال تملیکی و توقیفی آغاز شده، با قدرت ادامه دهند.
رئیس دستگاه قضا گفت: در موضوعات ناظر بر پرونده‌های کثیرالشاکی، اولاً با اتخاذ جهات پیشگیرانه، از شکل‌گیری این قبیل پرونده‌ها جلوگیری به عمل‌آورید؛ ثانیاً در این قبیل پرونده‌ها و موضوعات به گونه‌ای تدبیر کنید که هرچه زودتر برای مال‌باختگان احقاق حق صورت گیرد. محسنی اژه‌ای ادامه داد: مقامات قضائی ذی‌ربط در مواردی که قانون اجازه داده و شرایط ایجاب می‌کند، از کیفرخواست شفاهی استفاده کنند؛ همچنین تجویز پابند الکترونیک را برای محکومان واجد شرایط مدنظر قرار دهند.
 وی اظهار داشت: اتقان‌آراء در همه مراحل رسیدگی به پرونده‌ها باید مدنظر مقامات قضائی باشد و ضرورت دارد این اهتمام در محاکم تجدیدنظر به‌صورت مضاعف مطمح‌نظر باشد.
 رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: به‌کارگیری فناوری‌های نوین، هوشمندسازی فرآیند‌های قضائی و توسعه دادرسی الکترونیک، در راستای تسهیل و تسریع خدمت‌رسانی به مردم، از امور اولویت‌دار و پراهمیت است که مقامات قضائی باید تمامی تدابیر و تمهیدات مرتبط با این اصل را اتخاذ نمایند.
 اژه‌ای بیان داشت: با عنایت به اینکه امسال آخرین سال اجرائی شدن سند تحول فعلی است، ضرورت دارد کلیه مقامات قضائی در سراسر کشور به امر روزآمدسازی سند تحول و ارتقاء و رفع نواقص آن یاری رسانند و نقطه نظرات خود را به ستاد مربوطه ارائه دهند.
 وی تصریح کرد: مبارزه با کلیه مظاهر فساد در همه عرصه‌ها اعم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، جزء امور تعطیل‌ناپذیر و همیشگی در دستگاه قضائی است و مقامات قضائی در سراسر کشور همواره باید اصل مقابله بدون اغماض و مدبرانه با فساد و مفسد را در زمره اولویت‌های کاری خود تعریف کنند.
 رئیس عدلیه خاطرنشان کرد: با عنایت به قرار داشتن در سال انتخابات، مقامات قضائی ذی‌صلاح تدابیر و تمهیدات مربوطه را درخصوص برگزاری هر چه سالم‌تر انتخابات اتخاذ نمایند و نسبت به برگزاری جلسات ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی اهتمام داشته باشند.
در بخش دوم این جلسه، «مصری» نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، ضمن قدردانی از تحول ایجاد شده در دستگاه قضا طی مدت اخیر، گفت: ‍ اعتماد مردم به قوه قضائیه روز به روز در حال افزایش است.
«پیشوایی» رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز در این جلسه گفت: گواهینامه ملی بهره‌وری از سوی سازمان ملی بهره‌وری ایران برای شورا‌های حل اختلاف صادر شد و امروز این گواهینامه به رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه تقدیم گردید.
در ادامه این جلسه، ۲۷ نفر از حاضرین در نشست شامل ۱۴ عضو شورای عالی قوه قضائیه، ۷ نفر از رؤسای کل دادگستری استان‌ها و ۶ نفر از دادستان‌های مراکز استان‌ها به ایراد سخن پرداختند.
اینستاگرام
کاش به فساد در دادگاه ها هم رسیدگی می شد .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi