شناسه خبر : 105386
شنبه 20 آبان 1402 , 08:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ناتو خسته از جنگ اوکراین اسلواکی هم کنار کشید

فاش نیوز - روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته است که امتناع اسلواکی از کمک به «کیف» اولین نشانه ملموس از خستگی روزافزون ناتو است.
شکست اوکراین در ضد حمله اخیر و ناامیدی از پیروزی کیف در جنگ، شروع جنگ غزه و ضرورت کمک به رژیم صهیونیستی، خالی شدن انبارهای تسلیحاتی و مشکلات مالی کشورهای عضو ناتو باعث شده است که کشورهای عضو ناتو از جنگ اوکراین خسته شوند. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در گزارشی با اشاره به تصمیم کابینه جدید اسلواکی برای جلوگیری از ارسال مهمات به ارزش بیش از ۴۰ میلیون یورو به اوکراین، این مسئله را نشانه ملموس از خستگی روزافزون حامیان کیف در ناتو خواند. این گزارش می‌افزاید رسانه‌های محلی روز چهارشنبه گزارش دادند که دولت جدید اسلواکی از تصویب بسته کمک نظامی به اوکراین خودداری کرد. بسته ۴۰.۳ میلیون یورویی (۴۳ میلیون دلار) توسط دولت مستعفی تهیه شده و شامل ۴ میلیون گلوله برای تفنگ، ۵۱۷۲ گلوله توپ، ۱۴۰ موشک پدافند هوایی، ۸ خمپاره و ۱۲۰۰ مین بود. «رابرت فیکو» نخست‌وزیر جدید اسلواکی در ۲۶ اکتبر(4 آبان) گفته بود که دولت وی کمک‌های نظامی به اوکراین را متوقف خواهد کرد. حزب چپ‌گرای «رابرت فیکو» با وعده پایان دادن به کمک نظامی به اوکراین، توقف مهاجرت و دفاع از حاکمیت اسلواکی در انتخابات سپتامبر(شهریور) پیروز شد. به گزارش آناتولی، از زمان آغاز جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اسلواکی ۱۳ بسته کمک نظامی به ارزش ۶۷۱ میلیون یورو (۷۱۶ میلیون دلار) به اوکراین ارائه کرد.
پیش از این نیز، روبرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی پس از اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل، به‌طور مشخص تخصیص ۵۰ میلیارد یورو برای اوکراین در بودجه پیشنهادی اتحادیه اروپا را زیر سؤال برده و در ادامه نیز اوکراین را فاسدترین کشور جهان توصیف کرده بود. وی با طرح پرسشی طعنه‌آمیز گفته بود: «آیا تامین بودجه برای اوکراین نتیجه این جنگ را تغییر می‌دهد؟ پس بیایید ۵۰ میلیارد دیگر سرمایه‌گذاری کنیم و اصلاً هم مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد؟» نخست‌وزیر اسلواکی همچنین با افزایش کمک این کشور به اتحادیه اروپا به اندازه حدود ۴۰۰ میلیون یورو در بازه‌ای چهار ساله، موافقت کرد به شرط آنکه این بلوک قول بدهد که نگذارد «کیف این پول را بدزدد.» بر اساس این گزارش نخست‌وزیر اسلواکی تنها رهبر اتحادیه اروپایی نیست که از تداوم تلاش‌ها در راستای تقویت مالی کیف به شدت انتقاد کرده است. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در نشست اخیر اتحادیه اروپا گفته است که راهبرد هزینه میلیاردی برای کمک به اوکراین به شکست انجامیده است. او با تعهد به عدم تایید تخصیص بودجه ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین گفت: «اوکراینی‌ها در میدان جنگ پیروز نخواهند شد.»
پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا یعنی گسترش جنگ
وزیر خارجه مجارستان نیز صراحتاً اعلام کرد، شرایط برای پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا فراهم نیست و ورود این کشور به این اتحادیه به معنای «گسترش جنگ» است. به گزارش ایسنا، این اظهارات «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان در واکنش به صحبت‌های رئیس کمیسیون اروپا در لیسبون مبنی بر «آغاز مذاکرات الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا» انجام شد.«اورسلا فون در لاین» چهارشنبه (هشتم نوامبر، ۱۷ آبان) گفت اتحادیه اروپا باید مذاکرات الحاق را با اوکراین و مولداوی آغاز و در عین حال به جمهوری شوروی سابق، گرجستان وضعیت نامزدی اعطا کند. طبق گزارش راشا تودی، «سیارتو» در این خصوص بیان داشت: با پذیرش اوکراین، اتحادیه اروپا هم وارد جنگ خواهد شد که عملاً هیچ‌کس چنین چیزی نمی‌خواهد. گسترش این بلوک باید موجب گسترش صلح شود نه اینکه با خود جنگ به همراه داشته باشد.وی افزود: با توجه به جنگ اوکراین، پذیرش این کشور در اتحادیه اروپا اقدامی پوچ و غیرمنطقی برای بروکسل تلقی می‌شود. ما شاهد این هستیم که در اوکراین، به عنوان کشور جنگ‌زده حتی انتخابات برگزار نمی‌شود. آغاز روند مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا به موافقت تمامی ۲۷ عضو کنونی این اتحادیه بستگی دارد و این در حالی است که مجارستان مکرراً نسبت به عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا ابراز مخالفت کرده است. بوداپست می‌گوید تا وقتی کیف رفتار مناسبی با مجارهای ساکن غرب اوکراین نداشته باشد، با عضویت این کشور در اتحادیه اروپا موافقت نخواهد کرد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi