شناسه خبر : 105775
دوشنبه 29 آبان 1402 , 13:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برتری ژئوپلتیکی محور مقاومت در دریای سُرخ

فاش نیوز - پس از تسلط انصارالله یمن در سال ۲۰۱۴ بر صنعا، معادلات ژئوپلیتیکی دنیا تغییر کرد و محور مقاومت بر یک تنگه راهبردی دنیا اشراف عملیاتی پیدا کرد.

حمله ائتلاف سعودی به یمن در سال ۲۰۱۵ با حمایت امریکا و اسرائیل برای برهم زدن این معادله بود که البته به نتیجه نرسید.

حال انصارالله یمن به عنوان متحد راهبردی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده آبراه استراتژیک دریای سرخ را به روی کشتی های اسرائیلی  و یا مرتبط با این رژیم می بندد و در اولین اقدامش یک کشتی تجاری "کلکسی لیدر" با مالکیت یک صهیونیست را با ۵۲ سرنشین توقیف کرده است.

در این خصوص چند نکته باید ذکر شود.

 آیت الله خامنه ای امروز اعلام کرد کشورهای اسلامی باید شریان های حیاتی اسرائیل را قطع کنند و این دستور امروز توسط یمنی ها اجرا شد.

قبلا نیز محمد عبدالسلام سخنگو و نماینده ویژه رهبر انصارالله یمن اعلام کرده بود، این جنبش ولایت آیت الله خامنه ای را امتداد ولایت امیرالمونین علی (ع) می داند‌.

 اقدام امروز یمنی ها برتری ژئوپلیتیکی محور مقاومت را بر طرف مقابل به اثبات رسانید و نشان داد سیاست های منطقه ای ایران و حمایت از متحدانش در منطقه ،تا چه میزان می تواند بر معادلات جهانی و منطقه ای اثرگذار باشد.

 نگارنده از چند ماه پیش به صراحت اعلام کرد در جنگ آینده انصارالله یمن دریای سرخ را به روی کشتی های اسرائیلی می بندد و این اتفاق در راستای محاصره نظامی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

 عملیات امروز یمنی ها روشن کرد محور مقاومت برگ برنده های زیادی دارد که می تواند در زمان و مکان مناسب رو کرده و دشمنانش را غافلگیر سازد.

دریای سرخ مسیر اصلی تجاری میان شرق آسیا و اروپاست و تسلط انصارالله یمن بر آن تا دهه ها برتری استراتژیکی به محور مقاومت در راستای اِعمال خواسته های این محور برطرف های جهانی می دهد.

 اقدام امروز نیروی دریایی انصارالله، ابطال کننده نظرات و پیش بینی های امثال محمود سریع القلم (در خصوص معامله تهران با ریاض بر سر یمن) است که با مشاوره های غلط و نظریات بی پایه خود در دولت سابق، ایران را به چاه برجام انداختند.

 توقیف کشتی تجاری فرد اسرائیلی ضربه سهمگینی به این رژیم است زیرا بیش از ۹۵ درصد تجارت آن از دریا انجام می گیرد و رخداد امروز یعنی محور مقاومت بر اقتصاد این رژیم احاطه دارد.

از سویی لبنان نیز در موقع لزوم می تواند مراودات تجاری اسرائیل را دچار اختلال و حتی انقطاع می کند.

ضربه امروز یمنی ها به اسرائیل، بسیار راهبردی بود و این رژیم باید در برابر آن واکنش نشان دهد؛ اگر نتواند کشتی را آزاد کند ، عملا دچار یک بحران بزرگ خواهد شد زیرا فاصله پایگاه های اسرائیلی تا یمن بیش از۱۵۰۰ کیلومتر است و از لحاظ نظامی این قابلیت را ندارد که مانع از توقیف شناورهای تجاری خود شود.

نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ حضور پررنگی دارد اما نتواست و نمی تواند مانع از اختلال در تجارت متحدانش شود و همین امر به جایگاه ابرقدرتی و پرستیژ بین المللی ایالات متحده که خود را یگانه ناظم امنیت جهان می پندارد، لطمه جدی خواهد زد.

در پایان باید گفت نبرد طوفان الاقصی از امروز وارد مرحله جدیدی شد و به نظر می رسد با ادامه جنایات اسرائیل درغزه، برگ برنده های جدیدی از سوی متحدان حماس و جهاد اسلامی روی میز گذاشته شود که معادلات جنگ را تغییر دهد.
این نکته نیز باید ذکر شود که یمنی ها ترس از واکنش ندارند زیرا ۹ سال زیر تحریم های کمرشکن زندگی کرده و همزمان یک جنگ بزرگ را با موفقیت از سر گذارنده اند.

|| برگرفته از فضای مجازی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi