شناسه خبر : 106220
یکشنبه 12 آذر 1402 , 09:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ترس از شهادت، علت ننوشتن خاطرات روزانه فرماندهان دفاع مقدس

فاش نیوز - خاطره‌نگاری در دوران دفاع مقدس توسط فرماندهان یکی از راه‌های روایت وقایع جنگ تحمیلی برای نسل‌های آینده بود. با این حال تعداد کمی از آن‌ها این کار را انجام می‌دادند. یکی از فرماندهان دفاع مقدس دلیل آن را توضیح می‌دهد.

ترس از شهادت، علت ننوشتن خاطرات روزانه فرماندهان دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، برخی از فرماندهان دفاع مقدس از وقایع جنگ یادداشت روزانه می‌نوشتند. آن‌ها با وجود اینکه آن زمان فرهنگ یادداشت‌برداری از وقایع جنگ جا نیفتاده بود و خیلی از فرماندهان به نوشتن خاطرات عادت نداشتند، شرح وقایع و اتفاقاتی را که در جریان آن بودند، می‌نوشتند. شاید بعضی از آن‌ها تنها برای دل و نظم دادن به ذهن خود این کار را می‌کردند. برخی دیگر هم آگاهانه برای نسل‌های آینده وقایع‌نگاری می‌کردند.

یکی از افرادی که وقایع روزانه عملیاتی را یادداشت می‌کرد، شهید حسن باقری بود. به گفته حسین علایی، فرمانده قرارگاه دریایی نوح در دوران دفاع مقدس، شهید باقری پیش از آن که به جنگ بیاید، خبرنگار بود و به عنوان فردی اطلاعاتی به جبهه رفت و کارش ثبت و ضبط دقیق وقایع بود. به همین دلیل به نوشتن عادت داشت. 


یکی از یادداشت‌های حسن باقری در دفاع مقدس

علایی در کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس، دلیل خودداری برخی فرماندهان از یادداشت‌نگاری فرماندهان جنگ تحمیلی را این طور توضیح می‌دهد: «دلیل کم‌تر نوشتن فرماندهان این بود که وقت و فرهنگ این کار وجود نداشت. بعضی‌ها نیز نگران چگونگی استفاده از یادداشت‌هایشان در صورت شهادت بودند.

از طرف دیگر فرصت هم نبود؛ چرا که برای نوشتن باید وقت می‌گذاشتیم. باید تمرکز می‌‌داشتیم تا بتوانیم بنویسیم. نوشتن مطالب روزانه حداقل یک ساعت وقت می‌برد.» 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi