شناسه خبر : 106512
دوشنبه 20 آذر 1402 , 08:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تلاش فرزندان شهدا برای تصویب قوانین ایثارگران در برنامه هفتم توسعه چه نتایجی داشت؟

تلاش فرزندان شهدا برای تصویب قوانین ایثارگران در برنامه هفتم توسعه چه نتایجی داشت؟

فاش نیوز - مدیر عامل کانون همبستگی فرزندان شاهد کشور گفت: به همت تشکل‌های فرزندان شهدا و پیگیری فعالین و دلسوزان در این عرصه، اتفاقات خوبی رقم خورد و قوانین مورد نیاز ایثارگران وارد برنامه هفتم توسعه شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش بود که از توافقات و تلاش‌های صورت گرفته توسط بیش از 32 تشکل فرزندان شاهد در سراسر کشور برای تصویب قوانین ایثارگران و خانواده شهدا در برنامه هفتم توسعه گفتیم. توافقاتی که اعضای کانون همبستگی فرزندان شاهد با بیش از 8 ماه رایزنی فشرده با نمایندگان مجلس تلاش کردند تا آن را به نتیجه برسانند. تلاش‌هایی که با کارشکنی برخی مسئولین هم همراه بود. اما اتفاقات خوبی که با تصویب قوانین مهم مربوط به خانواده شهدا در برنامه هفتم توسعه افتاد نشان داد تلاش‌های تشکل‌ها نتیجه بخش بوده و این موفقیت چشمگیر همیشه جزو نتایج درخشان تلاش دسته جمعی اقشار مردمی و گروه‌های ایثارگری برای تحقق مطالباتشان خواهد بود.

با حسین عامریان مدیر عامل کانون همبستگی فرزندان شاهد کشور درباره نتایج تلاش‌های کانون در تحقق مطالبات خانواده شهدا و قوانینی که در برنامه هفتم به تصویب رسید گفتگو کرده‌ایم. کانون همبستگی فرزندان شاهد کشور اتحادیه‌ای از تشکل‌های فرزندان شهدا در سراسر کشور است. اکنون 32 تشکل از استان‌های مختلف کشور عضو آن هستند.

بیشتر بخوانید

حسین عامریان فرزند شهید محمد علی عامریان مدیر عامل کانون در گفتگو با تسنیم سخن را از کمکاری نهادهای متولی ایثارگران در زمینه پیگیری قوانین آغاز کرد و گفت: متاسفانه بنیاد شهید در ارائه‌ برنامه‌ هفتم توسعه کلاً خانواده شهدا و ایثارگران را ندید و این جای تعجب داشت. متولی این کار بنیاد شهید بود و شاید بخش‌های دیگر دولت به این موضوع تخصصی ورود نداشته است.

وی افزود: بهانه غیرقابل قبول بنیاد شهید این بود که می‌خواهیم قانون جدیدی بیاوریم و به تصویب برسانیم و به این بهانه می‌خواستند که قوانین و مقرراتی که مربوط به خانواده شهدا دربرنامه ششم آوره شده و جزو حقوق مکتسبه آنها بود، حذف کنند. همه می‌دانند فرایند ارائه لایحه که هنوز تدوین آن شروع نشده، تصویب آن در مجلس و تایید شورای نگهبان دو سه سال طول می‌کشد و در صورت توجه به تصویب جداگانه قوانین، معلوم نبود چه کسی جوابگوی مسائل و مشکلات مربوط به خانواده شهدا می‌شد که در برنامه ششم پیش بینی شده اما در برنامه هفتم نبوده است.

او در ادامه از تلاش کانون همبستگی گفت: بعد از اینکه این کوتاهی صورت گرفت از زمانی که لایحه دولت ارائه شد، کانون همبستگی فرزندان شاهد با تشکل‌هایی که در سراسر کشور عضو آن هستند و همچنین فعالین و دلسوزان فرزندان شهدا شروع کردند به رایزنی با نمایندگان مجلس و آنها را در خصوص اتفاق رخ داده، آگاه کردند. می‌بایست یک اطلاع رسانی گسترده صورت می‌گرفت. متاسفانه بنیاد شهید برعکس این جریان آگاه سازی که فرزندان شهدا و ایثارگران آن را هدایت می‌کردند، اقدام کرد. مسئولین بنیاد تبلیغ، گفتگو و تلاش می‌کردند تا با پافشاری بر موضع اشتباه، کوتاهی خود در این زمینه را توجیه کنند.

عامریان نتیجه این پیگیری‌ها را امیدبخش دانست و از مصوبات برنامه هفتم توسعه درمورد خانواده شهدا گفت: پس از هشت ماه رایزنی فشرده مسئولین کانون همبستگی فرزندان شاهد با نمایندگان مجلس و اطلاع رسانی گروه‌های ایثارگری، تمام قوانین و مقرراتی که در برنامه ششم پیش بینی شده بود، در برنامه هفتم توسعه به تصویب مجلس رسید. خوشبختانه مشکلات روزمره و مهم مربوط به خانواده شهدا که خلأ آن در برنامه هفتم حس می‌شد به تصویب رسید.  موضوعاتی مثل درمان و معیشت خانواده شهدا و ایثارگران، فرزندان شهدایی که مشکلات صعب العلاج دارند، تبدیل وضعیت ایثارگران، بحث ایثارگران جبهه مقاومت، خانواده شهدای خارجی، اشتغال ایثارگران، بیمه و مالیات مربوط به خانواده شهدا و موضوعات مختلفی که مربوط به امور درمانی و معیشتی می‌شد، در برنامه ششم دیده شده بود که همه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به برنامه هفتم توسعه هم اضافه شد.

خانواده شهدا , برنامه هفتم توسعه , ایثارگران ,

البته تمام موارد پیشنهادی تصویب نشد. مدیر عامل کانون همبستگی فرزندان شاهد در این باره گفت: موضوعات دیگری هم جزو نواقص برنامه ششم بود که می بایست به برنامه هفتم اضافه شود. مسائلی همچون درمان والدین و همسران شهدا که نواقص جدی داشت و خانواده شهدا و فرزندان شهدا را با مشکلات جدی روبرو کرده بود یا معیشت بخشی از جانبازان که در برنامه هفتم در نظر گرفته شد. یکسری از قوانین و مقررات هم بود که مدنظر ما بود و پیشنهاد آن را مطرح کردیم. در کمیسیون تلفیق هم تصویب شد. ولی با لابی‌گری برخی جریان‌های منتسب به بنیاد شهید و نگاه‌های محدود برخی به تصویب نرسید. مثل بحث فرزندان شهدای از کارافتاده و فاقد پوشش درمانی و چند مورد مربوط به ایثارگران. البته با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و تدابیر اندیشیده شده و صحبتی که با نماینده‌های دلسوز داشتیم قرار است به این موضوعات حداقل در لایحه بودجه سال 1403 پرداخته شود.

عامریان در ادامه تصریح کرد: در مجموع باید گفت که الحمدالله اتفاق خیلی خوبی رقم خورد. علیرغم کوتاهی و کارشکنی و ترک فعلی که مسئولین متولی ایثارگران در بنیاد داشتند، غالب قوانین و مقررات مربوط به خانواده شهدا با پیگیری تشکل‌های ایثارگری و خانواده شهدا در برنامه هفتم به تصویب رسید. لازم است از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که تمام قد از ایثارگران حمایت و به تصویب قوانین کمک کردند تشکر کنم. معدود نمایندگانی بودند که تمام قد بر این موضوع ایستادند تا این اتفاق بیفتد.

او معتقد است همه فعالین در کانون همبستگی فرزندان شاهد تا تحقق کامل مقررات در صحنه هستند و از این قوانین حمایت می کنند. عامریان گفت: تلاش نمایندگان، همت کانون همبستگی فرزندان شاهد و تشکلهای عضو این کانون و پیگیری فعالین و دلسوزان خانواده شهدا در این عرصه باعث شد که این اتفاق رقم خورد و قوانین مورد نیاز ایثارگران وارد برنامه هفتم توسعه شد. ما هم برای باقی قوانینی که مربوط به فرزندان شهدا و ایثارگران است، همچنان پیگیر و در صحنه هستیم و ان شاء الله سعی خواهیم کرد که موضوعات هم به زودی در برنامه بودجه سال 1403 بررسی شود. امیدواریم موضوعی نماند که باعث شود معیشت و مشکلات درمانی خانواده شهدا را تحت الشعاع قرار بدهد.

اینستاگرام
باسلام ای کاش فرزندان جانبازان وآزادگان به رحمت خدا رفته هم کانونی داشتند واز آنها حمایت می‌کردند که اکنون مورد هیچگونه حمایتی نیستند و هیچ نهادی به آنها اعتنا نمیکند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi