شناسه خبر : 106759
دوشنبه 27 آذر 1402 , 09:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بی‌بی‌سی: آمریکا از عملیات انتقام‌جویانه یمن می‌ترسد

فاش نیوز - شبکه دولتی انگلیس تاکید کرد حملات ترکیبی نیروهای مقاومت یمن به کشتی‌هایی که مبدا یا مقصدشان اسرائیل است، به معضلی جدی برای آمریکا است اما آمریکا به خاطر ترس از اقدام تلافی‌جویانه یمن، حاضر نیست سامانه‌های موشکی و پهپادی یمنی‌ها را هدف قرار دهد.
فرانک گاردنر خبرنگار امور امنیتی بی‌بی‌سی در گزارشی از بیت‌المقدس که آمیخته با خشم و عقده‌گشایی علیه مقاومت مشروع ملت یمن است، نوشت: منظره ستونی از دود سیاه که از یک نفتکش در دریای سرخ به هوا برخاسته، صنعت کشتیرانی را به لرزه در می‌آورد. تنگه باریک باب‌المندب؛‌ تنگه‌ای است که آفریقا را از شبه جزیره عربستان جدا می‌کند. حملات پهپادی و موشک‌های دوربرد ضدکشتی توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران، از سواحل یمن شلیک می‌شود.
حملات اخیر به دنبال چندین حمله قبلی در جنوب دریای سرخ صورت می‌گیرد که حق بیمه دریایی را افزایش می‌دهد و به طور بالقوه باعث می‌شود که برخی از کشتی‌ها برای اجتناب از دریای سرخ، تمام مسیر «دماغه امید نیک» را طی کنند؛ شبه جزیره صخره‌ای که در جنوبی‌ترین قسمت قاره آفریقا واقع است.
آمریکا می‌گوید دو کشتی باری در دریای سرخ مورد حمله موشکی قرار گرفته‌اند. یک مقام دفاعی آمریکا گفته که به یک کشتی با پهپاد و به دیگری با موشک حمله شده و هر دوی این حملات از بخشی از یمن صورت گرفته است. این کشتی‌ها در باب‌المندب که تنگه باریک آبی مهم برای تجارت جهانی است، هدف حمله قرار گرفته‌اند. این تازه‌ترین حمله به کشتی‌های خارجی در این منطقه از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس است. حوثی‌ها قبیله‌ای که 9 سال پیش به‌طور غیرقانونی قدرت را به دست گرفتند‌، حمایت خود را از حماس اعلام کرده‌اند و می‌گویند کشتی‌هایی را که به اسرائیل سفر می‌کنند، هدف قرار می‌دهند.
براساس گزارش‌ها یکی از کشتی‌های هدف قرار گرفته الجسره نام دارد و متعلق به شرکت حمل‌ونقل آلمانی‌هاپاگ- لوید است و با پرچم لیبریا در غرب آفریقا در حال حرکت بوده است. همچنین یک موشک بالستیک هم به دومین کشتی که آن هم با پرچم لیبریا در حرکت بود در باب‌المندب اصابت کرد و باعث آتش‌سوزی در این کشتی شد. آمریکا تحت فشار اسرائیل قرار دارد تا کاری در مورد این حملات انجام دهد، اما واشنگتن «به دلیل ترس از گسترش درگیری اسرائیل و حماس و برانگیختن عملیات انتقام‌جویانه از سوی ایران» تمایلی به هدف قرار دادن سایت‌های موشکی حوثی‌ها ندارد. در عوض، به احتمال زیاد یک ائتلاف دریایی چندملیتی برای محافظت از کشتی‌ها و برای سرنگون کردن موشک‌ها و پهپادهایی که از یمن می‌آید، تشکیل می‌شود.
فرانک گاردنر، می‌گوید: حملات اخیر که به دنبال چندین حمله قبلی در جنوب دریای سرخ صورت می‌گیرد، احتمالا باعث خواهد شد حق بیمه کشتی‌ها و محموله‌هایشان بالا برود و به طور بالقوه باعث می‌شود که برخی کشتی‌ها تمام مسیر دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی را طی کنند تا از دریای سرخ اجتناب کنند.
حوثی‌های یمن که با دولت مورد حمایت عربستان سعودی در این کشور می‌جنگند، خود را بخشی از «محور مقاومت» گروه‌های وابسته به ایران در مخالفت با اسرائیل، آمریکا و غرب اعلام کرده‌اند. آنها پیش از این در ماه میلادی جاری چندین کشتی تجاری را مورد حمله قرار دادند که باعث شد یک ناوشکن آمریکایی مداخله کند و در ماه نوامبر آنها با موفقیت یک کشتی باری را توقیف کردند. تنگه باب‌المندب کانالی به عرض ۳۲ کیلومتر است که اریتره و جیبوتی را در سمت آفریقا از یمن در شبه جزیره عربستان جدا می‌کند. سالانه حدود ۱۷ هزار کشتی و ۱۰ درصد تجارت جهانی از این تنگه عبور می‌کند. هر کشتی که از کانال سوئز به اقیانوس هند یا از اقیانوس هند عبور می‌کند، باید از این مسیر بیاید.
یادآور می‌شود بر اساس گزارش هفته‌نامه اکونومیست؛ «در اثر حملات و تهدید‌های یمنی‌ها، چهار شرکت بزرگ که 53 درصد از تجارت جهانی کانتینری را تشکیل می‌دهند، فعالیت‌های خود را در دریای سرخ به تعلیق درآورده‌اند».
گاردنر در تحلیل جنگ غزه هم می‌نویسد: حماس که در حال حاضر نزدیک به ۱۲۹ گروگان در غزه دارد گفته است تا زمانی که تهاجم اسرائیل به مردمش متوقف نشود، نمی‌توان درباره گروگان‌ها مذاکره کرد. معضل دولت اسرائیل این است که آنها نمی‌خواهند آتش‌بس برقرار کنند. آن هم در شرایطی که گمان می‌کنند حماس هنوز در حدی توان تهاجمی دارد که نه تنها قادر است موشک پرتاب کند، بلکه می‌تواند مانند هفتم اکتبر به حمله‌ فرامرزی دست بزند. در اغلب نقاط جهان تلاش‌هایی جریان دارد تا اسرائیل را وادارند عملیات نظامی‌اش را توقف یا حداقل محدود کند. دولت اسرائیل بر سر آنچه که بعد از آتش‌بس باید اتفاق بیفتد، به سوی تنشی دیپلماتیک با آمریکا، مهم‌ترین متحد خود حرکت می‌کند. جو بایدن، از آنچه «بمباران کور» اسرائیل در غزه خوانده،‌ خشمگین است. اما حتی با چنین توصیفی هم آمریکا همچنان از اسرائیل حمایت می‌کند، همان طور که از ابتدای جنگ با استقرار ناوهای هواپیمابر، ارسال هواپیماهای حاوی تسلیحات و وتو کردن قطعنامه آتش‌بس این کار را کرده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi