شناسه خبر : 106883
یکشنبه 03 دي 1402 , 10:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ضربه‌ای که دولت‌های همسو با کارگزاران به طبقه متوسط زدند، هیچ دولتی نزد

فاش نیوز - «رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از آینده طبقه متوسط که به گفته او آیت‌الله هاشمی بنیانگذار این طبقه بورژوازی ایرانی بود، ابراز نگرانی کرد».
روزنامه سازندگی، این خبر را ذیل تیتر «آینده طبقه متوسط» و با تصویری از مرحوم هاشمی منتشر کرد و نوشت: «همزمان با جشن آغاز چهارمین سال انتشار مجله آگاهی‌نو، مراسم رونمایی از جلد پایانی مجموعه کتاب پنج‌جلدی «نقد الهیات سیاسی» در کتاب‌فروشی نشر ثالث در هدیش‌مال برگزار شد. در این مراسم مهندس محسن هاشمی، دکتر محمد نهاوندیان، عمادالدین باقی، محمد عطریانفر و چهره‌های دیگر حضور داشتند. در بخش ابتدایی این مراسم محسن هاشمی از دلایل خواندنی بودن کتاب «بحران بورژوازی اسلامی» گفت و معتقد بود نویسنده کتاب با دقت تمامی خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را خوانده و به آنها استناد کرده است.»
محسن هاشمی گفت: «برخلاف کسانی که به دنبال توزیع فقر هستند، مرحوم هاشمی از طریق توزیع ثروت، اهدافش را دنبال می‌کرد و از آغاز تا پایان چنین نگاهی در کارش دیده می‌شد.» تاکید محسن هاشمی بر آگاهی پدر بر اهمیت ثروت در جامعه و تمکن مالی بود و تلاش‌های او را در این راه برشمرد و گفت: «آیت‌الله هاشمی، بانی بورژوازی در کشور بودند. تا حدی هم موفق بودند، البته روشن نیست در آینده با میراث ایشان چه خواهد شد.»
اولاً؛ اظهارات محسن هاشمی و تیتر روزنامه سازندگی درباره بنیانگذاری طبقه متوسط، در ذات خود نوعی غلوّ و اغراق است. 
ثانیاً؛ تعبیر «بورژوازی اسلامی»، تعبیری التقاطی و نادرست است. هم از جهت تلفیق واژه اسلامی و غربی، و هم از جهت یکی پنداشتن بورژوازی طبقه متوسط. بورژوازی در اصطلاح غربی، به معنای طبقه بالا و مرفه و سرمایه‌دار و غیر از طبقه متوسط است.
ثالثاً؛ دولت کارگزاران (هاشمی) برنامه توزیع ثروت به برخی بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها را پایه‌گذاری کرد و ضمناً تورم 49/6درصدی را در سال 1374 به ثبت رساند که تا قبل از رکورد تورمی دولت روحانی، بالاترین رکورد تورمی چند دهه اخیر بود. البته مرحوم هاشمی و حزب کارگزاران در روی کار آوردن آقای روحانی نیز نقش‌آفرین بودند؛ دولتی که نرخ تورم نزدیک 60درصد را در چند ماهه ابتدایی سال 1400 به ثبت رساند و بدین ترتیب بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به طبقات پایین و متوسط جامعه زد. همچنین افزایش شکاف طبقاتی در قالب ضریب‌جینی از ویژگی‌های مشترک دولت‌های هاشمی، خاتمی و روحانی بوده است.
همچنین در موضوع خصوصی‌سازی به عنوان مقدمه افزایش سرمایه‌گذاری و اصطلاحا میدان‌دادن به بورژوازی هم انحرافات بزرگی در این ادوار رخ داده که قطعاً در آسیب زدن به زندگی طبقات غیرمرفه موثر بوده است.

 

اینستاگرام
چرا نظام با دشمنان داخلی مماشات می‌کند؟!
پس مردم چی؟!!!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi