شناسه خبر : 106923
سه شنبه 05 دي 1402 , 09:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با امضای یک توافقنامه رخ داد

خیز ایران و اوراسیا به سوی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری در ۵ سال آینده

فاش نیوز - توافق تجارت آزاد ایران و اوراسیا دیروز امضا شد و با اجرائی شدن آن تجارت کشورمان با کشور‌های عضو این اتحادیه تا پنج سال آینده می‌تواند به 18 تا 20 میلیارد دلار برسد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا (پنج کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) که دیروز با حضور وزیر صمت امضا شد، ادامه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی قبلی است که به مدت بیش از چهار سال اجرا شده و اثرات مثبتی به بار آورده است. موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا، حاصل مذاکرات شش ساله بین دو طرف است.
تغییر سبد صادراتی ایران به اوراسیا
بررسی‌های آماری از گزارش‌های وزارت صمت نشان می‌دهد حتی یک مورد نارضایتی صنعت داخلی در خلال چهار سال دوره اجرای موافقت‌نامه قبلی وجود نداشته است. موافقت‌نامه قبلی باعث افزایش صادرات ایران به این اتحادیه شده و ترکیب کالاهای صادراتی را از کالاهای کشاورزی به سمت کالاهای صنعتی تغییر داده است. این موافقتنامه دسترسی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما را به بازار بزرگ اوراسیا بهبود می‌دهد و می‌تواند باعث رشد تجارت آنها با این اتحادیه شود.
بخش عمده‌ای از نیازهای وارداتی محصولات غذایی ایران نظیر گندم، جو، دانه‌های روغنی و محصولات خوراک دام از کشورهای عضو اوراسیا قابل تامین است و این موافقتنامه می‌تواند تاثیر مثبتی بر تضمین امنیت غذایی کشورمان داشته باشد. هم اکنون هم سهم عمده واردات ما از اتحادیه اقتصادی اوراسیا را این اقلام تشکیل می‌دهند. از طرفی، توان تولیدی و فن‌آوری شرکت‌های ایرانی و ظرفیت آنها در مقایسه با کشورهای طرف توافق ما در این موافقتنامه از وضعیت مطلوبی برخوردار است که می‌توان صادرات خدمات فنی مهندسی را برای ایران مهیا کند.
تولیدات داخلی ما، مادامی که در معرض چالش‌های ناشی از رقابت با کالاهای خارجی قرار نگیرند رشد و ارتقای لازم را پیدا نمی‌کنند و امثال این موافقتنامه در سطح مدیریت شده‌ای این چالش مثبت را برای شرکت‌های تولیدی و صادراتی ما فراهم می‌آورند. 
صفر شدن تعرفه 87 درصد کالاها
البته صفر شدن تعرفه بر کالاهای دو طرف از مزیت‌های این موافقت‌نامه است. سید محمدصادق قنادزاده؛ معاون ارتقای کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از گذشت بیش از سه سال و انجام بیش از 30 دور مذاکره، سند نهائی توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا دیروز در حاشیه اجلاس سران این اتحادیه در سن پطرزبورگ روسیه به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و وزرای تجارت پنج کشور عضو این اتحادیه رسید.
او افزود: توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا بعد از تصویب در مجالس کشور‌های امضا‌کننده قابل اجرا خواهد بود. با اجرائی شدن این توافقنامه تعرفه 87 درصد کالا‌های تجاری بین ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صفر خواهد شد.
معاون ارتقای کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت گفت: این نخستین توافقنامه چندجانبه تجارت آزاد ایران بوده که پیش‌بینی می‌شود با اجرائی شدن آن، تجارت کشورمان با کشور‌های عضو اوراسیا تا پنج سال آینده به 18 تا 20 میلیارد دلار برسد.
قنادزاده با اشاره به اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، افزود: قبل از امضای توافقنامه تجارت آزاد، از سال 98 توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و کشور‌های اوراسیا در حال اجرا بوده و در دو تا سه سال اخیر با اجرایی شدن توافقنامه تجارت ترجیحی حجم تجارتمان با کشور‌های عضو این اتحادیه دو برابر شده است.
گفتنی است، بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد موافقتنامه‌های تجاری در جهان طی 30 سال اخیر 10 برابر شده است. این موضوع نشان‌دهنده کارکرد مثبت این توافق‌ها در حوزه تولید و تجارت جهانی است. ایران تاکنون توافق‌های تجاری کمی با برخی کشورها داشته که سطح پوشش کالایی این توافق‌ها بسیار کم و تاثیر آنها ناچیز بوده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi