شناسه خبر : 107068
یکشنبه 10 دي 1402 , 09:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نثار گل به مزار «جانی بت اوشانا» شهید آشوری که پدرومادرش از دنیا رفته‌اند

فاش نیوز - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز به اسلامشهر رفت تا در گرامی‌داشت شهید آشوری «جانی بت اوشانا» شرکت کند؛ شهیدی که وقتی پیکرش به کشور بازگشت، هیچ یک از اعضای خانواده‌اش زنده نبودند.

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در مراسم گرامی‌داشت شهید آشوری «جانی بت اوشانا» حضور یافت و نسبت به این شهید ادای احترام کرد.

در این مراسم که یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر را همراهی می‌کرد، اسقف مار نسای بنیامین اسقف اعظم آشوریان ایران، خوری اسقف سرگیز اسقف کلیسای آشوری کلدانی ایران، کشیش مقدس‌نیا از روحانیون جامعه آشوری ایران، شارلی انویه تکیه نماینده آشوریان و آرا شاوردیان نماینده ارامنه از مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم گفت: ایران عزیز مانند یک چتر فراگیر است که همه ما را ذیل خود قرار می‌دهد؛ ‌امروز بر سر مزار شهید والا مقامی ایستاده‌ایم که جان شیرین خود را برای حفظ و حفاطت از سرزمین آب و اجدادی خود فدا کرد. وقتی بقایای پیکر این شهید والامقام به کشور ما بازگشت که خانواده‌اش در قید حیات نیستند. سال‌ها پدر و مادرش چشم انتظار بودند؛ اما با افتخار این گل را تقدیم ایران کردند.

اسماعیلی افزود: این شهدا محل و مکانی برای انسجام وحدت ملی ما ایرانیان هستند. هیچ جا و مکانی پاک‌تر و مقدس‌تر از برادری و وحدت ملی نیست. این شهیدان عزیزترین وجود خودشان و جان شیرین خود را برای اثبات این ادعا تقدیم کردند. بنابراین روح شهدا زنده است و در پیشگاه الهی وجود دارند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: در قرآن مجید بارها خوانده‌ایم که نپندارید کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند، بلکه آنها زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند. روح این شهید امروز ناظر بر ماست و از وجود این شهید پیشرفت، آبادانی، صلاح و سعادت همه ایرانی‌ها را مسالت می‌کنیم.

وی گفت: با افتخار برای افزایش برادری‌ها و محبت‌ها کنار هم هستیم و از کسانی که به دنبال برهم زدن این آرامش هستند، برائت و بیزاری می‌جوییم.

اسماعیلی ادامه داد: امروز نمونه بارز این خشونت وحشیانه صهیونیست‌های جنایتکار هستند. فلسطین سرزمین مورد احترام همه ادیان و محل تولد عیسی مسیح و محل رشد و تعالی این پیامبر بزرگ است و همه ما پیرو این ادیان الهی هستیم.

وی تاکید کرد: یک راه حل مهم برای فلسطین این است همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان، مسیحی و... همه باهم در یک قالب، یک دولت را تشکیل دهند و سوال این‌جاست که باید از رژیم جنایت‌کار پرسید مگر بسیاری از خون‌ها را برای شعارهای تو خالی خود نریختید؟ ما نمی‌گوییم این کار دست چه کسی باشد، می‌گوییم این کار دست کسی باشد که فلسطینی‌ها انتخاب کنند.

اسماعیلی گفت: امروز خدا را شاکریم که یهودیان و مسیحی‌ها از این جنایات وحشیانه اعلام برائت می‌کنند. من به روح همه شهدای انقلاب عزیزمان، دفاع مقدس و امنیت که در آستانه شهادت حاج قاسم هستیم درود می‌فرستم.

وزیر ارشاد تاکید کرد: حاج قاسم نماد یک شخصیت آزاده و یک قهرمان ملی است. این فرد مردم عزیز ایزدی را در عراق از چنگال کسانی که ناحق نام مسلمانی را یدک می‌کشیدند از دست داعشی‌های جنایتکار  نجات داد. هرجا به انسانی ظلم می‌شد این شهید از جا برخاست. ما به روح این شهید و دیگر شهیدان عرض سلام و درود می‌فرستیم و برای همه ایرانیان از همه ادیان آرزوی سلامتی داریم.

در ابتدای این مراسم شارلین آنویه تکیه نماینده آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی گفت: شهدای دفاع مقدس اعم از آشوری، کلدانی، یهودی، مسیحی، زرتشی و مسلمان همه نمونه بارز شجاعت هستند و این شهدا با کار دلیرانه‌ای که کردند، درس آزادگی به ما دادند. ما باید از آنان پاسداری کنیم و به یاد داشته باشیم که همیشه اسم شهید با احترام خاصی همراه است و این عزیزان بدانند نام این شهیدان همیشه در ذهن ما باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: شهیدان کسانی هستند که در نهایت جان خودشان را تقدیم میهن کردند و به همین دلیل باید نگذاریم که نام و خاطره شهیدان  از یادها برود. امروز در کشورمان از هر قومیتی با اتحاد و همدلی خوب و با وحدت واقعی که با مدیریت رهبر انقلاب است، گرد هم آمده‌ایم تا یاد این شهید والا مقام را در میلاد مسیح گرامی بداریم.

وی در ادامه از جنایات رژیم صهیونیستی در قالب اشغال فلسطین، پست فطرتی، کودک‌کشی و شیطان صفتی یاد کرد‌ و این رژیم را با جنایات انجام شده که سخیف‌ترین رفتار انسانی علیه مردم فلسطین را انجام داده و بیش از ۲۱ هزار نفر را به شهادت رسانده محکوم کرد.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: افتخار می‌کنیم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همه هموطنانمان برای پاسداشت این جامعه و حفظ از این وطن از جانشان می‌گذرند‌. این ارزش همه ایرانی‌هاست که وطن را بیشتر از جانشان دوست دارند و برای حفظ وطن از جانشان می‌گذرند.

وی ادامه داد: امیدوارم این وطن همیشه در آرامش باشد و شاهد هجمه ظلم و ستم نباشیم؛ وگرنه همه مردم برای کشورمان آماده هستند. امیدواریم این روزها ظلم‌هایی که به مظلومان وارد می‌شود از بین برود و به برکات این ایام رژیم غاصب که دشمن کودکان است از بین برود.

«جانی بت اوشانا فقی بگلو» سال ۱۳۴۰ هجری شمسی در خانواده‌ای آشوری و متدین به دین مسیحیت در محله کمالی تهران دیده به جهان گشود. او دارای مدرک دیپلم ادبیات و از نظر ایمان، اخلاق، درس و دانش، زبانزد دوست و آشنا بود.

جانی روز ۲۳ اسفند سال ۱۳۶۳ دو ماه قبل از اتمام سربازی‌اش در تیپ ۵۵ هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات بدر و در شرق دجله به‌ شهادت رسید، اما پیکر مطهرش در منطقه دشمن بر جای ماند و مفقودالاثر شد.

نیروهای تفحص، پیکر شهید اوشانا بگلو را اواسط اسفند سال ۱۴۰۱ شناسایی کردند و به‌ سرعت از طریق آزمایش DNA هویت او مشخص شد، اما فرق این شهید با دیگر شهدای مثل خودش این بود که کسی از اعضای خانواده‌اش در دسترس نبود.

برای پیدا کردن نام و نشانی از خانواده این شهید، انجمن آشوریان ایران پوستری با تصویر شهید منتشر و اعلام کرد: «نام این شهید «جانی بت اوشانا بگلو» است و پس از ۳۹ سال پیکر وی از طریق DNA شناسایی شده، اما ستاد تفحص هیچ نام و نشانی از خانواده‌اش پیدا نکرده است. در صورت شناسایی این شهید با دبیرخانه انجمن تماس بگیرید.» آن‌ها از این طریق توانستند زن عموی او را پیدا کنند؛ در حالی که هیچ یک از اقوام درجه یک او زنده نبودند.

در این مراسم که با آئین دعا و نیایش به رسم و سیاق آشوریان همراه بود، دسته نظامی حاضر با نواختن مارش مخصوص، شرکت‌کنندگان را هنگام اهدای گل به مزار شهید جانی بت اوشانا همراهی کردند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi