شناسه خبر : 107247
شنبه 16 دي 1402 , 11:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فیلم حماسه ۳۰۰ زن در دفاع مقدس را به جشنواره فجر می‌رسانم

فاش نیوز - کارگردان فیلم سینمایی «دست ناپیدا» با بیان اینکه موضوع این فیلم نزدیک به کتاب «حوض خون» است، گفت: این فیلم مربوط به حماسه ۳۰۰ زن در دوران دفاع مقدس است که به جشنواره فجر می‌رسد.

کد خبر: ۶۴۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۸ - 06January 2024
 

حماسه ۳۰۰ زن در دفاع مقدس را به جشنواره فجر می‌رسانم/ تشییع‌کنندگان حاج قاسم مخاطب «دست ناپیدا» می‌شوند«انسیه شاه‌حسینی» کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به جدیدترین فیلم سینمایی خود که این روزها در مراحل پایانی تولید به‌سر می‌برد، اظهار داشت: فیلم جدید من با موضوع کتاب «حوض خون» است؛ البته من در این اثر سینمایی بیشتر متمرکز بر خاطرات خودم بوده‌ام.

وی با بیان اینکه در اصل این فیلم «شب بخیر فرمانده ۲» است، تصریح کرد: یک‌زمانی در فیلم شب بخیر فرمانده به سراغ نقاط مرزی رفتم و امروز با دوربین سراغ زنانی آمدم که لباس می‌شورند. من شخصا در دوران دفاع مقدس جز لباس‌شوران نبودم اما از کسانی بودم که لباس‌ها را می‌سوزاندم. قصه از این قرار بود که لباس‌هایی که خیلی کهنه و پاره بود و نمی‌شد کاری برایش کرد را می‌سوزاندم.

این کارگردان سینما با تاکید براینکه در این فیلم جدید سینمایی تماما به خاطرات شخصی از دوران دفاع مقدس می‌پردازم، گفت: نکته جالب این خاطرات شیشه‌های عطری بود که از شهدا در این لباس‌ها جا می‌ماند و وقتی لباس‌ها را می‌سوزاندیم؛ بوی خون و عطر آمیخته می‌شد که یک عطر غریب بود که هنوز من آن را احساس می‌کنم و زمان فیلمبرداری چند شیشه از همین عطرها را داخل آتش انداختم تا عوامل متوجه این عطر شوند. آن‌ها نمی‌فهمیدند منظور من از این کار چیست درحالی که من می‌خاستم فضای متفاوتی را برای عوامل ایجاد کنم هرچند این در فیلم فهمیده نمی‌شود، چون بویی در فیلم قرار نیست حس شود.

شاه‌حسینی با بیان اینکه اسم این فیلم «دست ناپیدا» است، گفت: امیدوارم به‌حرمت خون شهدا در این فیلم همت و غیرت رزمنده‌ها و شهدا به مخاطب منتقل شود. اسم فیلم براساس این شعر مولاناست که می‌گوید، «دست ناپیدا گریبان می‌کشد»؛ مولانا می‌گوید، «من پی دست و گریبان می‌روم» و من در فیلم می‌گویم «دست ناپیدا گریبان می‌کشد؛ عاشق خود را به میدان می‌کشد».

وی درباره لوکیشن فیلم و علت انتخاب آن عنوان کرد: تمام فیلمبرداری ما در حاشیه کارون و روستاهای اهواز صورت گرفته است. علت این انتخاب وجود کارون بود چراکه حدود ۳۰۰ زن قرار است در کارون لباس بشورند و ما نیازمند چنین فضایی بودیم که تنها در اهواز موجود بود.

این کارگردان از ارائه فیلم «دست ناپیدا» به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر خبرداد و عنوان کرد: شخصا برای اولین‌بار طراح صحنه و طراح لباس فیلم شدم چراکه شخصا تصاویری در ذهن داشتم که به‌دنبال اجرای آن‌ها بودم و من تمام لباس‌هایی که در آن دوران به‌تن داشتم را برای لباس قهرمانان فیلم تدارک دیدم.

شاه‌حسینی درباره انتخاب چهره‌های شاخص در این فیلم عنوان کرد: در این فیلم مخصوصا نخواستیم از چهره‌های مطرح بازیگری استفاده کنیم بخاطر همین معصومه بافنده به‌دلیل اینکه هنوز چهره‌ی مطرحی نیست و سلبریتی‌ نشده است، انتخاب شد. تجریه همکاری با خانم بافنده خوشبختانه خوب بود و جواب داد و فیلم زن‌محور است و اصلا بازیگر مرد ندارد.

وی درباره تاثیرگذار فیلم جدید خود گفت: با اینکه نویسنده و کارگردان فیلم خودم هستیم اما واقعا هرگاه فیلم را می‌بینیم، گریه می‌کنم و همیشه می‌گویم، ای‌خدا می‌شود این حس را بتوانم به تماشاگر منتقل کنم؟! لذا سعی کردم حسینیه‌ای به سینما بیاورم چون کسانی که به حسینیه نمی‌روند به سینما می‌روند.

این فیلمساز در پاسخ اینکه آیا یک فیلم غم‌انگیز ساخته است، تصریح کرد: فیلم من در دلش حماسه دارد؛ حماسه غم‌انگیز نیست بلکه در دلش شادی دارد. نمونه آن عملیات کربلای ۴ است؛ عملیاتی که با وجود تلخی‌ها، بخاطر اینکه سرشار از حماسه و شهادت بود؛ شادی‌آور است و حماسه همیشه به‌نفع مردم است.

شاه‌حسینی در ادامه در پاسخ به‌سوال دیگری درخصوص مخاطب‌پسند بود فیلم گفت: حتمأ در فیلم به مخاطب فکر کرده‌ام و فکر می‌کنم یک اثر مخاطب‌پسند است. عوامل فیلم با دلسوزی به من گفتند، آیا این فیلم مخاطب‌پسند است و می‌فروشد و من گفتم، تشیع پیکر حاج قاسم را یادتان است؟ همان آدم‌هایی که به استقبال پیکر حاج قاسم رفتند به استقبال فیلم من خواهند آمد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi