شناسه خبر : 107316
دوشنبه 18 دي 1402 , 09:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رستگاری عظیم برای شهید صالح العاروری

فاش نیوز - صالح محمد سلیمان العاروری معاون اسماعیل‌ هنیه و نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در سال ۱۹۶۶ در روستای عاروره در نزدیکی رام‌الله در کرانه باختری رود اردن به دنیا آمد. از دانشگاه الخلیل در کرانه باختری در رشته معارف اسلامی مدرک کارشناسی دریافت کرد و در جوانی به گروه اخوان المسلمین پیوست و از سال ۱۹۸۵ فعالیت‌های دانشجویی اسلام گرایانه در دانشگاه الخلیل را رهبری نمود.
پس از تأسیس جنبش حماس در سال ۱۹۸۷، به این جنبش پیوست. العاروری از جمله مؤسسان گردان های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس به شمار می آید که در فاصله سال‌های ۱۹۹۱-۱۹۹۲ اقدام به تأسیس هسته اولین شاخه نظامی این جنبش در کرانه باختری نمود.
در فاصله سال های ۱۹۹۲-۱۹۹۰ ارتش رژیم صهیونیستی العاروری را به دلیل فعالیت‌هایش در جنبش حماس، بدون محاکمه بازداشت کرد.
در سال ۱۹۹۲ ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر العاروری را بازداشت و به اتهام تشکیل هسته اولیه گردانهای القسام در کرانه باختری به ۱۵ سال زندان محکوم کرد. العاروری در سال ۲۰۰۷ از زندان آزاد شد اما رژیم صهیونیستی پس از سه ماه بار دیگر وی را بازداشت کرد. العاروری به مدت سه سال دیگر در زندان‌های رژیم اشغالگر قدس باقی ماند تا اینکه در سال ۲۰۱۰ دادگاه عالی این رژیم، حکم آزادی و تبعیدش از فلسطین را صادر کرد.
این فرمانده ارشد حماس آخرین بار در سال ۲۰۱۰ از زندان آزاد و به سوریه تبعید شد و سه سال در این کشور ماند. سپس چندین سال در ترکیه اقامت کرد و بعد از آن به کشورهای مختلفی مانند قطر و مالزی رفت و در نهایت در ضاحیه جنوبی بیروت مستقر شد.
العاروری در سال ۲۰۱۰ به عنوان یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس انتخاب شد و در سال ۲۰۱۷ به عنوان معاون اسماعیل هنیه برگزیده شد. جنبش حماس در نهم اکتبر ۲۰۱۷ اعلام کرد صالح العاروری را به عنوان نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب کرده است.
وی یکی از اعضای تیم مذاکره کننده جنبش حماس برای انجام مذاکرات درباره تبادل اسرای فلسطینی با اسرائیل در سال ۲۰۱۱ با میانجی گری مصر بود که در جریان آن گلعاد شالیت نظامی اسیر اسرائیلی در مقابل آزادی ۱۰۲۷ فلسطینی زندانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد.
در سال ۲۰۱۴ سه شهرک نشین صهیونیست در کرانه باختری ربوده شدند و رژیم صهیونیستی پس از متهم کردن العاروری به دست داشتن در این عملیات، خانه وی در رام‌الله را تخریب کرد. در یکم نوامبر ۲۰۲۳ و در جریان نبرد طوفان‌الاقصی نیز رژیم تروریست و کودک کشِ صهیونیستی بار دیگر منزل خالی از سکنه وی در رام‌الله را تخریب کرد.
از رهبران برجسته و مخلصِ مردم فلسطین
شهید صالح العاروری از فرماندهان‌ برجسته فلسطینی بود و یکی از مؤسسان گردانهای عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس و مغز مدبر در زمینه تسلیحات این گردان به شمار می‌رفت.
زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین عنوان داشت: العاروری یکی از رهبران برجسته و مخلص مردم فلسطین بود. او رهبری بود که حس اعتماد و اطمینان را در هرکس که اطرافش بود و با او تعامل داشت، ایجاد می‌کرد.
شخص دوم حماس
روزنامه یدیعوت آحارونوت در سال ۲۰۱۸ در خصوص العاروری می‌نویسد: العاروری برنامه‌ریز عملیات‌های مسلحانه حماس و شخص دوم حماس شده و انتخاب وی برای این جایگاه تکمیل تغییر ساختار رهبری حماس پس از انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس حماس در غزه به شمار می‌رود. العاروری در کرانه باختری متولد شده و در آنجا رشد کرد و ۱۸ سال از عمر خود را در زندان‌های اسرائیلی به سر برد.
وی به راحتی به زبان عبری سخن می‌گوید و با سرعت پله‌های پیشرفت در رهبری حماس را پیمود و پس از آنکه در سوریه، ترکیه و قطر مسئول دفتر حماس بود، هم اکنون در لبنان عهده‌دار این مسئولیت است. در حالی که وی حمله‌های حماس را از لبنان برنامه‌ریزی می‌کند، انتخاب این شخص برای این جایگاه موجب نگرانی اسرائیل شده است.
اما آنچه اهمیت و جایگاه العاروری را بیش از دیگر شخصیت‌های فلسطینی برای صهیونیست‌ها پررنگ می‌کند، سابقه وی در اقدامات نظامی در کنار رابطه حسنه وی با ایران، حزب الله و گروه‌های فلسطینی است. العاروری مسئول نظامی حماس در کرانه باختری بوده است. وی مسئولیت ربایش ۳ صهیونیست در سال ۲۰۱۴ (که بهانه تل‌آویو برای آغاز جنگ ۵۱ روزه شد) را بر عهده گرفته بود. به همین دلیل العاروری به ادعای روزنامه هاآرتص و شبکه ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، فرد شماره یک تحت تعقیب رژیم صهیونیستی بود. 
شهادت پس از یک عمر مبارزه 
با رژیم اشغالگر صهیونیستی
صالح العاروری سرانجام پس از یک عمر مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی مستقیماً توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسید. این مبارز و مجاهد فلسطینی، دوازدهم دی‌ماه 1402 در جریان حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت به شهادت رسید.
رژیم اشغالگر قدس که طعم شکست درمیدان جنگ غزه را چشیده و روزبه روز بیشتر در برابر جبهه مقاومت احساس استیصال می کند، در جنایتی کور و تروریستی، صالح العاروری را در جنوب بیروت به شهادت رساند. 
پهپاد صهیونیستی یک دفتر متعلق به حماس را در المشرفیه هدف قرار داد که درپی آن 3 نفر شهید و 11 نفر زخمی شدند. در پی این حمله تروریستی، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با انتشار بیانیه ای رسماً شهادت صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش و دو نفر از فرماندهان القسام را در جریان حمله پهپادی صهیونیست ها به جنوب لبنان تأیید نمود.
شهادت در راه خدا رستگاری عظیمی است
مجاهد شهید صالح العاروری بسیار شهادت طلب بود و در مقطعی که صهیونیست‌های تروریست و جنایتکار و کودک‌کش وی را برای بار چندم به ترور تهدید کرده بودند، این طور واکنش نشان داده بود: ترور رهبران حماس اتفاق غریبی نیست؛ ما وقتی وارد این راه شدیم از همه خطراتش آگاه بودیم. این تهدیدات، در ادامه این راه، اثری بر من ندارد. عمر دست خداست و کسی نمی‌تواند تغییری در آن ایجاد کند. من اصلاً انتظار نداشتم به این سن برسم. شهادت و مرگ در راه خدا رستگاری عظیمی است و از خدا می‌خواهم که پایان عمر‌ ما به این رستگاری ختم شود.»
مادر شهید صالح العاروری در واکنش به خبر شهادت پسرش گفت: بگویید صالح شهید شده، خداوند او را رحمت کند. ناراحت و غمگین نباشید، شهادت را به او تبریک بگویید. او هم کسی مثل مردم غزه بود؛ می‌گفت همه دوستانم شهید شدند، فقط من مانده‌ام، شهادت را بسیار دوست داشت و سپاس برای خدا که به آن رسید.
مقاومت تا پیروزی ادامه دارد
عزت الرشق، از رهبران حماس در پی شهادت صالح العاروری تصریح کرد: عملیات ترور که توسط اشغالگر صهیونیستی علیه رهبران و چهره های مردم فلسطین در داخل فلسطین و خارج آن صورت می گیرد، باعث نخواهد شد که اراده و پایداری مردم ما در هم شکسته شود یا به ادامه مقاومت آنها خدشه ای وارد شود.
عزت الرشق عنوان داشت: این ترورها مجدداً شکست این دشمن در تحقق هر یک از اهداف خصمانه خود در نوار غزه را ثابت می کند.
علیرضا تقوی نیا کارشناس مسائل سیاسی نوشت: 
«دلایل ترور صالح العاروری از سوی اسرائیل:
1. صالح العاروری بلندپایه‌ترین مسئول حماس بود که برای ترور در دسترس قرار داشت.
2. او رابط اصلی حماس با ایران و حزب الله بود.
3. وی مسئول سازماندهی مقاومت در کرانه باختری رود اردن بود.
4. اسرائیل سعی دارد برای جبران شکست‌هایش در غزه دستاوردسازی کند.»
علیرضا تقوی نیا در پیامی دیگر نوشت:
«مگر ترور فتحی شقاقی، یحیی عیاش، صلاح شهاده، شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی، احمد الجعبری، محمود المبحوح و... مقاومت فلسطین علیه اشغالگری را تضعیف کرد؟
شک نکنید شهادت صالح العاروری هم موجب تطور و تحول مثبت مقاومت خواهد شد.»
آری، مقاومت همچنان و با قدرت هر چه تمام تر ادامه خواهد داشت و ان شاء الله هر چه زودتر بشارت‌های امام خامنه‌ای مبنی بر پیروزی ملت فلسطین و نابودی اسرائیل و نماز خواندن در قدس شریف تحقق خواهد یافت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها و به ویژه بعد از شروع طوفان الاقصی، وعده پیروزی ملت فلسطین را فرموده اند؛ جدیدترین بشارت رهبر انقلاب مبنی بر پیروزی ملت فلسطین چنین است:
«بنده عرض بکنم تردیدی نداشته باشید که پیروزی با جبهۀ حق است. تردیدی نداشته باشید که رژیم غاصب صهیونیستی یک روز از روی زمین ریشه‌کن خواهد شد و این ان‌شاءالله جزو آینده‌های حتمی است؛ بعون الله و قوّته و باذن الله و عزّته این کار خواهد شد.» 02/10/1402

* کامران پورعباس

منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi