شناسه خبر : 107359
سه شنبه 19 دي 1402 , 09:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیش‌بینی مراجع آماری بین‌المللی از کاهش نرخ تورم ایران در ۲۰۲۴

فاش نیوز - صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل پیش‌بینی کردند که نرخ تورم ایران در سال 2024 کاهشی خواهد بود و به 28 تا 32 درصد خواهد رسید و داده‌های مرکز آمار ایران از روند تورم امسال، این پیش‌بینی‌ها را تأیید می‌کند.
به گزارش کیهان، اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های دورنما و وضعیت اقتصادی جهان که هر سال منتشر می‌کند نرخ تورم ایران در سال 2023 را 42 و یک دهم درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است در سال جاری میلادی با کاهش قابل توجه نسبت به سال قبل به 28 و شش دهم درصد برسد.
همچنین بر اساس این گزارش، ایران در سال 2023 در میان 180 کشور، از 99 کشور رشد اقتصادی بیشتری داشته است. ایران در این سال رتبه 81 جهان از نظر این شاخص را کسب کرده است. سازمان ملل رشد اقتصادی ایران در سال میلادی گذشته را سه درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران در سال 2024 نیز رشد دو و چهار دهم درصدی را تجربه کند.
نرخ رشد اقتصادی اعلام شده در 2023 برای کشورهای پیشرفته، ناامیدکننده است. رشد اقتصادی آمریکا دو و نیم، ژاپن یک و هفت دهم، فرانسه 9 دهم و انگلیس نیم درصد بوده است. آلمان که در بین کشورهای غربی، بیشترین خسارت را از جنگ روسیه و ناتو در اوکراین متحمل شده، رشد اقتصادی منفی یک دهم درصد داشته است. 
ایران در رتبه دوم خاورمیانه
آمار سازمان ملل نشان می‌دهد متوسط رشد اقتصادی 12 کشور خاورمیانه در سال 2023 کمتر از یک درصد بوده است. به عبارت دیگر اقتصاد ایران با رشد سه درصدی، سه برابر متوسط منطقه در این سال رشد کرده است.
همچنین ایران رتبه دوم منطقه را از نظر رشد اقتصادی در سال 2023 به خود اختصاص داده و پس از بحرین با رشد سه و یک دهم قرار گرفته است. چهار کشور کویت، عراق، یمن و لبنان در این سال رشد منفی داشته‌اند که درباره کویت عجیب است. کویت با داشتن یکی از قوی‌ترین پول‌های دنیا، واردات بالا و تولید پایینی دارد که دلیل رشد اقتصادی منفی این کشور است.
رشد اقتصادی عمان یک و دو دهم، قطر دو و سه دهم، امارات دو و هفت دهم، اردن دو و یک دهم و عربستان صفر درصد بوده است. سوریه که سال‌ها درگیر جنگ با داعش و دیگر گروه‌های تحت حمایت آمریکا بوده، رشد اقتصادی یک و سه دهم درصدی داشته است.
 پیش‌بینی IMF
صندوق بین‌المللی پول هم در گزارشی به بررسی چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال جدید میلادی پرداخته و رشد و بهبود هشت شاخص کلان اقتصاد ایران در 2024 را پیش‌بینی کرده است.
مهم‌ترین بخش از این آمارها به مربوط به تورم است که همچون سازمان ملل، رشد تورم در اقتصاد ایران در سال آینده میلادی را با کاهش قابل توجهی پیش‌بینی کرده است. بر اساس داده‌های این مرجع آمار بین‌المللی، نرخ تورم ایران از 47 درصد در سال 2023 به 32 درصد در 2024 خواهد رسید که کاهش 15 واحد درصدی خواهد داشت. به عبارت دیگر حدود یک‌سوم تورم امسال در سال آینده ذوب خواهد شد.
همچنین براساس این پیش‌بینی، ارزش تولید ناخالص داخلی 2024 ایران بر اساس شاخص قدرت خرید، با افزایش 83 میلیارد دلاری، 1808 میلیارد دلار خواهد شد. ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری نیز 20 میلیارد دلار نسبت به سال 2023 افزایش خواهد یافت و از 366 میلیارد دلار به 386 میلیارد دلار در 2024 خواهد رسید. به همین ترتیب تولید ناخالص داخلی سرانه ایران بر اساس شاخص قدرت خرید به 16 هزار و 529 دلار می‌رسد که این رقم نسبت به سال قبل 240 دلار؛ معادل یک و نیم درصد رشد خواهد داشت. 
صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در 2024 را دو و نیم درصد پیش‌بینی کرده ‌اما این رقم در 2023 به میزان سه درصد برآورد شده است. 
بهبود تراز تجاری
در حالی که صادرات کالا و خدمات ایران در سال 2023 براساس برآورد صندوق بین‌المللی پول افت دو درصدی داشته این نهاد انتظار دارد صادرات کالا و خدمات ایران در سال 2024 با رشد هفت درصدی مواجه شود. از سوی دیگر واردات کالا و خدمات ایران که در سال قبل 15 درصد کاهش یافته بود در سال جدید نیز هشت درصد کاهش خواهد 
یافت.
تراز حساب‌های جاری ایران نیز در سال 2024 به میزان یک میلیارد و 600 میلیون دلار بیشتر از 2023 خواهد بود و به 14 میلیارد و 100 میلیون دلار خواهد رسید. در سال گذشته این رقم 12 میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد شده است. 
کاهش نرخ تورم در آذرماه
داده‌های مرکز آمار ایران درباره تغییرات نرخ تورم کشورمان در سال جاری، پیش‌بینی سازمان ملل و صندوق بین‌المللی پول درباره این شاخص را تایید می‌کند. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به 44 و چهار دهم درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، نیم واحد درصد کاهش یافته است.
شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در آذرماه ۱۴۰۲ به عدد ٢١٧ رسیده که نسبت به ماه قبل، دو و 9 دهم درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل 40 و دو دهم درصد و در 12 ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 44 و چهار دهم درصد افزایش داشته است.
سیاست‌های ضدتورمی دولت
دولت مجموعه‌ای از سیاست‌های پولی و مالی را برای کنترل تورم به کار بسته که نتیجه آن را می‌توان در کاهشی 16 و سه دهم درصدی نرخ تورم ماهانه از فروردین تا آذرماه سال جاری مشاهده کرد.
اینکه پیش‌بینی می‌شود تورم در مسیر بلند مدت کاهشی بماند و برخی اختلال‌های مقطعی به روند بلند مدت آسیب نزند بر اساس شواهدی است که شاخص‌ها نشان می‌دهد؛ دولت در سال جاری با کنترل نرخ ارز و همچنین سایر عوامل اثرگذار بر هزینه‌های تولیدکنندگان توانست روند کاهش تورم تولیدکننده را تثبیت کند به نحوی که تورم تولیدکننده که در اردیبهشت ۱۴۰۰ رقم ۱۰۳ درصد را ثبت کرده بود، بنا به گزارش بانک مرکزی در پایان آبان‌ماه امسال به ۳۴ و چهار دهم درصد کاهش یافت؛ حتی در بعضی بخش‌ها مانند صنعت، تورم ماهانه تولیدکننده در آبان‌ماه به صفر رسید.
در خصوص کنترل طرف تقاضا نیز دولت با مهار رشد نقدینگی، توانست روند انحرافی این متغیر اصلی را در ماه‌های گذشته کنترل کند و بر همین اساس شاهد کاهش نرخ رشد نقدینگی در آبان به ۲۶ و دو دهم درصد و نرخ رشد پایه پولی هم به ۳۸ و نیم درصد بودیم که به هدف‌گذاری سال جاری در کاهش رشد نقدینگی به سطح کمتر از ۲۵ درصد و رشد پایه پولی به کمتر از ۳۰ درصد بسیار نزدیک 
است.
با توجه به جمیع این متغیرها، به نظر می‌رسد همانطور که سازمان ملل و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده‌اند، نرخ تورم ایران در سال 2024 کاهشی خواهد بود و به 28 تا 32 درصد خواهد رسید و کم‌کم اقتصاد ایران از تورم‌های سنگین دهه 90 فاصله خواهد گرفت.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi