شناسه خبر : 107433
شنبه 23 دي 1402 , 10:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رسانه‌های غربی خبر دادند

پیش‌بینی نفت ۱۱۰ دلاری با تشدید جنگ یمن

فاش نیوز - در حالی که قیمت نفت برای هفته‌ها تلاش می‌کرد تا به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه برسد، برخی از معامله‌گران روی قیمت نفت تا ۱۱۰ دلار در هر بشکه در اوایل بهار گمانه‌زنی کرده‌اند.
به گزارش کیهان، به دنبال تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن و واکنش قاطع یمنی‌ها، قیمت‌ها در بازارهای جهانی افزایشی شد و اهداف قیمتی جدیدی در بازارها به گوش می‌رسد.
بازار طلا تحت تأثیر این تجاوز افزایشی شد به طوری که روز جمعه هر انس طلا با جهش 35 دلاری (معادل یک و هفت دهم درصد) از دو هزار و 50 دلار عبور کرد.
قیمت هر بشکه نفت برنت هم روز جمعه و تا لحظه تنظیم این گزارش با رشد بیش از سه درصدی مرز 80 دلار در هر بشکه را پشت سر گذاشت. نفت غرب تگزاس WTI هم جهش دو و63 صدم درصدی را تجربه کرد و به 75 دلار نزدیک شد.
پایگاه خبری تحلیلی اویل پرایس در این زمینه گزارش داد: «در حالی که قیمت نفت برای هفته‌ها تلاش می‌کرد تا به بالای 80 دلار در هر بشکه برسد، برخی از معامله‌گران روی قیمت نفت تا 110 دلار در هر بشکه در اوایل بهار گمانه‌زنی کرده‌اند».
 قیمت نفت 3 رقمی در 2024
نشانه‌های افزایش قیمت جهانی نفت از ماه‌ها قبل در گزارش‌های بین‌المللی پیدا شده بود. در واپسین روزهای تابستان بود که بانک گلدمن ساکس اعلام کرد، رشد تقاضا برای نفت و کاهش تولید تمدید شده به اوپک این امکان را می‌دهد تا قیمت نفت در سال آینده حداقل 100 دلار در هر بشکه شود.
به گفته تحلیلگران این بانک، دلیل اصلی این افزایش قیمت، کاهش چشمگیر عرضه اوپک و تقاضای بالا است که عرضه بالاتر آمریکا را به میزان چشمگیری خنثی کرده است. به‌خصوص تقاضا از سوی چین همچنان رشد خواهد داشت.
این بانک پیش‌بینی کرد، در سال آینده که تقاضا برای نفت یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت هم قیمت نفت برنت کمتر از 100 دلار در هر بشکه نخواهد بود.
 کاهش ذخایر و انتخابات آمریکا
البته برای افزایش قیمت نفت دلایل دیگری هم وجود دارد. آمریکایی‌های دموکرات که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، به هر ابزاری برای کنترل افزایش قیمت نفت متوسل می‌شوند، در هفته‌های گذشته ذخایر خود را راهی بازار کردند.
بر اساس گزارش آمریکن پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 5 ژانویه (15 دی) پنج میلیون و 200 هزار بشکه کاهش یافته است درحالی‌که تحلیلگران انتظار کاهش 700 هزار بشکه‌ای در روز را داشتند.
اما به اعتقاد کارشناسان این سیاست برای همیشه دوام ندارد. چهارشنبه هفته قبل رویترز گزارش داد: پس از اینکه گزارش‌ها نشان داد که ذخایر نفت آمریکا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، کاهش یافته است، قیمت نفت برای دومین روز متوالی افزایش یافت.
نکته دیگری که برخی کارشناسان به آن اشاره دارند این است که کاهش دو میلیون بشکه‌ای اوپک پلاس و بعد از آن فرارسیدن زمستان و سرد شدن هوا قطعا تقاضا برای نفت را افزایش داده و قیمت‌ها افزایشی 
می‌شود.
همچنین در تابستان و با شروع فصل سفرها و به‌طور معمول ذخیره‌سازی‌ها در کشورهای بزرگ مصرف‌کننده در بهار، که تعادلی را در بخش تقاضا و ثباتی نسبی را در قیمتها ایجاد خواهد کرد، قیمت‌ها رو به افزایش خواهد بود.
 جایگاه ایران در تأمین امنیت انرژی
به اعتقاد رسانه‌های تخصصی حوزه انرژی، در شرایطی که هرگونه جنگ در غرب آسیا تهدید جدی برای امنیت عرضه نفت دنیاست، تولیدکننده‌ای با‌ اندازه ایران می‌تواند مشارکت عمیق‌تری در بازارهای جهانی نفت داشته باشد.
مهرماه امسال بود که اویل پرایس با ‌اشاره به عواقب جبران‌ناپذیر تهدیدات و گزافه‌گویی برخی نمایندگان آمریکایی علیه ایران نوشت: لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و جنگ‌طلب آمریکا هنوز هم خواستار بمباران پالایشگاه‌های ایران توسط آمریکاست. این اقدام و اقدامات مشابه می‌تواند قیمت نفت را به راحتی به بیش از 100 دلار در هر بشکه برساند.
این گزارش می‌افزاید: تنگه هرمز در آب‌های ایران یکی از بزرگ‌ترین گذرگاه‌های دنیاست. حجم نفتی که روزانه از این گذرگاه عبور می‌کند به حدود 17 میلیون بشکه می‌رسد یعنی برابر با حدود 17 درصد از تقاضای جهانی نفت طبق پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال جاری میلادی. همچنین حدود 90 درصد از نفت خاورمیانه از طریق تنگه هرمز منتقل می‌شود.
به گزارش این رسانه تخصصی حوزه انرژی، در صورت گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه این احتمال وجود دارد که تنگه هرمز بسته شود.
قیمت نفت بلافاصله پس از اعلام حمله حماس به رژیم صهیونیستی و پاسخ‌ این رژیم افزایش یافت. اما گزارش مؤسسه نفت آمریکا مبنی بر افزایش ذخایر نفتی این کشور شاخص‌های نفتی را پایین آورد.
آژانس بین‌المللی انرژی در سال گذشته میلادی به همراه آمریکا حجم عظیمی از ذخایر نفت خود را آزاد کردند تا مانع افزایش قیمت نفت شوند.
این رسانه در پایان با ‌اشاره به احتمال گسترش میدان جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس تأکید کرد که این موضوع می‌تواند تاثیر بزرگی بر امنیت عرضه جهانی نفت داشته باشد. به همین دلیل است که بسیاری تلاش می‌کنند از طریق دیپلماتیک آتش این جنگ را قبل از برافروخته‌تر شدن خاموش کنند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi