شناسه خبر : 107450
شنبه 23 دي 1402 , 11:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روایت‌ مادران شهدا تا آسیب‌های جنگ در جشنواره تئاتر «سودای عشق»

فاش نیوز - چهاردهمین جشنواره تئاتر «سودای عشق» در میانه راه خود میزبان گروه‌های نمایشی از اقصی نقاط مختلف ایران و با اجرا‌هایی با مضامین متفاوت از دفاع مقدس، گروهک‌ منافقین و زندگی سخت خانواده شهدا شده است.

کد خبر: ۶۴۴۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۴ - 13January 2024
 

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، چهاردهمین جشنواره تئاتر «سودای عشق» میزبان نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زیادی با حضور داوران، گروه‌های نمایشی و مخاطبان تئاتر در سالن‌های نمایش شهر مشهد شد.

مخاطبین با وجود سرمای زیاد هوا از اجرا‌های سالن‌های مختلف تئاتر برای حضور در جشنواره استقبال کردند. از تئاتر شهر گرفته تا حوزه هنری، تئاتر مستقل و دیگر تالار‌ها مملو از جمعیت بود.

سه نمایش شب گذشته در جشنواره به اجرا در آمد. نمایش اول «پیکار کنار پل» به کارگردانی کیانوش احمدی از شهر تهران در سالن مستقل به اجرا در آمد. موضوع این نمایش درباره داستان سه رزمنده در کنار رودخانه بهمن شیر است که قصد منفجر کردن پل را دارند تا نیرو‌های بعث نتوانند از آن عبور کنند.

روایت‌هایی از زندگی مادران شهدا تا آسیب‌های جنگ در جشنواره تئاتر «سودای عشق»

نمایش دوم «گلزخم کاری» از محدثه مهرپویان از زاهدان بود که در سالن بهار تئاتر شهر به اجرا درآمد. مهرپویان که در این نمایش هم بازیگر و هم کارگردان بود به روایتی دردآلود از مادر شهیدی که سه فرزندش را در دفاع مقدس از دست داده و پیکرشان هم مفقود شده، پرداخت.

اما نمایش آخر شب گذشته، «بدریه» به کارگردانی مجید اقبالی از شهر اهواز بود که در حوزه هنری اجرا شد. این نمایش نیز داستانی عاشقانه از شکست و گسست در عشق تا اسارت و دربندی مردم مناطق جنوب کشور توسط بعثی‌ها را روایت کرد.

اما سومین روز جشنواره با نمایشی از شهر قدس به کارگردانی سید امیر حسینی با عنوان ۱۴۱۷ به صحنه رفت. این نمایش روایتی از یک نمایشنامه نویس و همسرش است که داستانی از حضور در گروهک‌های منافقین و زندگی آن‌ها را روایت می‌کنند و در نهایت نمایش «ایستاده در خط استوای جنگ» به کارگردانی سعید خیراللهی از ایلام بود که در حوزه هنری اجرا شد و موضوع آن نیز سه روایت از سه دوره مختلف جنگی از جنایات توده در کردستان تا بازگشت آزاده‌ای به خانه معشوقه شهیدش و برزخ سربازی که مرک را نپذیرفته است.

روایت‌هایی از زندگی مادران شهدا تا آسیب‌های جنگ در جشنواره تئاتر «سودای عشق»

برخی از اجرا‌های خیابانی جشنواره از شب گذشته به دلیل برودت زیاد هوا در فضا‌های بسته، چون لابی تئاتر شهر مشهد به اجرا در آمدند.

ادای دینی به شهدای ترور
براساس این گزارش؛ نخستین اجرای جشنواره با عنوان «مراسم» به کارگردانی محمدعلی صباغی از شهر مشهد و در تالار اردیبهشت برگزار شد. این نمایش به گفته کارگردان ادای دینی به شهدای ترور از دوران جنگ تحمیلی، پس از جنگ تا اکنون بود که به نوعی هر یک از کاراکتر‌های نمایش به این طریق به شهادت رسیده بودند.

وقتی رسومات دست و پای خوشبختی را می‌بندد
نمایش دوم «ثمرگل» به کارگردانی عبدالحکیم مشورتی از شهر خواف در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد و به نوعی به رسم و رسومات نادرست و آسیب‌های ناشی از آن در زمینه ازدواج در شهر‌ها می‌پرداخت؛ و نمایش انتهایی شب گذشته «وطن و تن‌ها» به کارگردانی محمدالهی از شهر مشهد در سالن نوری حوزه هنری برگزار شد که در واقع تفاوت نگاه نسل جوان و جدید با جوانان دوران جنگ و جانبازان و شهدا را نشان می‌داد و آسیب‌های جنگ را بررسی می‌کرد.

روایت‌هایی از زندگی مادران شهدا تا آسیب‌های جنگ در جشنواره تئاتر «سودای عشق»

نخستین نمایش صبح امروز، «عروس کارون» به کارگردانی رضا یاوری از زنجان در تالار مستقل مشهد برگزار شد که محتوایش به دوران جنگ تحمیلی در جنوب کشور و علاقه مردم به شهرهایشان می‌پرداخت.

نمایش «آ» عاشقانه‌های دوبازمانده از جنگ تحمیلی به کارگردانی داوود نجفی از خرم دره زنجان نیز در سالن حوزه هنری برگزار و بین علاقه‌مندان پرمخاطب شد. اما تنها اجرای خیابانی برگزار شده تاکنون نیز با وجود شرایط ویژه حضور مردم در دریاچه چالی دره در داخل آب اجرا شد و مردم را به سر صحنه تئاتر محیطی کشاند.

چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر سودای عشق با دبیری سعید نجفیان از ۲۰ تا ۲۴ دی ماه در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi