شناسه خبر : 107901
دوشنبه 09 بهمن 1402 , 08:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کامیون‌داران به سمت تگزاس راه افتادند

حرکت «ارتش خدا» به سمت مرزهای تگزاس با شعار «مرزها را پس می‌گیریم»

فاش نیوز - همزمان با تشدید تنش‌ها در مرزهای تگزاس بین دولت بایدن و دولت ایالتی گروهی از کامیون‌داران که لشکر خدا بر خود نام نهاده‌اند نیز با شعار مرزها را پس می‌گیریم، راهی تگزاس شده‌اند.

اوضاع در ایالت تگزاس آمریکا روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود و تشدید تنش‌ها بین دولت فدرال و فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس و حمایت دست‌کم 25 ایالت دیگر از اقدامات تگزاس در بستن مرزها و استفاده از گارد ملی ایالت برای ممانعت از ورود مهاجران وضعیت خطرناکی را ایجاد کرده است که به گفته کارشناسان اگر مدیریت نشود، می‌تواند به جنگ داخلی و حتی تجزیه آمریکا منجر شود. بسیاری از دموکرات‌ها از بایدن خواسته‌اند به سرعت کل گارد ملی را فدرال اعلام کرده و اختیار گارد ملی در تگزاس و سایر ایالت‌های متمرد را در دست بگیرد. 
برخی دیگر نیز از بایدن خواسته‌اند ارتش آمریکا را فراخوانده و در مناطق مناقشه‌برانگیز نیروی زمینی ارتش آمریکا را مستقر کند. اما در جبهه مقابل هم پیشنهاد و تهدیدات فراوانی وجود دارد: برخی به «گرک ابوت»‌، فرماندار تگزاس پیشنهاد داده‌اند در اسرع وقت نسبت به تشکیل گارد نظامی ایالت تگزاس اقدام کند تا قدرت مقابله با تحرکات فدرال را داشته باشد. پیشنهاد بعدی، فعال کردن روند اعلام استقلال تگزاس است که ریشه‌های قوی در قانون تگزاس هم دارد. 
اما جالب‌تر اینکه تعداد زیادی پیشنهاد وجود دارد که خواستار اتحاد ایالت‌های حامی تگزاس با یکدیگر و ایجاد یک کنفدراسیون فراگیر شده‌اند‌، یک ایالات‌متحده در دل ایالات متحده آمریکا! «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق نیز از «گرگ ابوت» فرماندار تگزاس در مقابل دولت بایدن حمایت کرد و از ایالت‌ها خواست که گارد ملی خود را به مرز اعزام کنند. 
لشکر خدا در راه تگزاس!
اما در جدیدترین تحولات و در گرماگرم تنش‌ها میان ماموران و سربازان گارد مرزی ایالتی و نیروهای فدرال، یک کاروان از کامیون‌‌داران که خود را «ارتش خدا» می‌نامند، قصد دارند از امروز(دوشنبه) به سمت مرز جنوبی در تگزاس، آریزونا و کالیفرنیا حرکت کنند. این کاروان با شعار «مرز خود را پس می‌گیریم»، می‌خواهد با مجریان قانون برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی همکاری کند. کارشناسان هشدار می‌دهند که لفاظی‌های ناسیونالیستی، ابعاد خطرناکی به بن‌بست میان تگزاس و دولت فدرال می‌بخشد.
به گزارش ایسنا به نقل از رسانه‌های آمریکایی در این میان اتحادیه رسمی مرزبانی حمایت خود را از تگزاس اعلام کرده است‌، آن هم در شرایطی که گرگ ابوت علیه سیاست‌های مرزی «فاجعه‌بار» جو بایدن اقدام می‌کند. 
شورای ملی گشت مرزی (NBPC) بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که مأموران مرزی «از اقدامات تگزاس قدردانی می‌کنند و به اقداماتی که ابوت برای جلوگیری از سرازیر شدن تعداد تاریخی مهاجران غیرقانونی به ایالات‌متحده تحت دولت بایدن انجام می‌دهد، احترام می‌گذارند.» این اتحادیه ۱۸هزار عضوی، خبرهایی مبنی بر اینکه نیروهای گارد ملی تگزاس را به دلیل پیروی از دستورات قانونی آنها دستگیر خواهند کرد، رد کرد. 
در بیانیه این نهاد آمریکایی آمده است: «عوامل گارد مرزی از نیروهای تگزاسی در دفاع از ایالت‌شان در بحبوحه این فاجعه‌ای که دولت بایدن بر آمریکا روا داشته، حمایت کرده و به آنها احترام می‌گذارند. کاملا واضح اعلام می‌کنیم که هیچ دعوایی بین عوامل گشت مرزی و گارد ارتش ملی تگزاس، فرماندار تگزاس یا عوامل اداره امنیت عمومی تگزاس وجود ندارد. شاید چنین چیزهایی تیتر شده باشند، اما صحت ندارند.» در همین حال یک مقام ارشد اداره حفاظت مرزی و گمرک آمریکا اعلام کرد، این نهاد هیچ برنامه‌ای برای جمع‌آوری سیم‌خاردارهایی که به دستور گرگ ابوت در مرز جنوبی با مکزیک برپا شده‌اند، ندارند.
گارد ملی اوکلاهاما در راه تگزاس
در نشانه‌ای دیگر از تشدید تنش‌ها بین دولت فدرال و ایالت‌های جمهوری‌خواه «کوین استیت»، فرماندار اوکلاهاما، نیروهای گارد ملی را به تگزاس فرستاده است تا به این ایالت کمک کنند تا بر مشکلات کنترل مرزی در مرز آمریکا و مکزیک غلبه کند؛ آن‌هم در بحبوحه تهدید جنگ داخلی و اینکه ۲۵ فرماندار حمایت خود را از فرماندار تگزاس علیه دولت بایدن اعلام کرده‌اند.
فرماندار اوکلاهاما در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت:‌ «این بر مبنای عقل سلیم است. در تگزاس، ۲۸ مبادی ورودی وجود دارد و در حال حاضر یک قانون فدرال برقرار است که ورود به هر جایی غیر از آن نقاط ورودی را غیرقانونی می‌داند.» این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز پنج‌شنبه از ایالت‌های تحت رهبری جمهوری‌خواهان خواست تا برای مبارزه با مشکل مهاجرت غیرقانونی در امتداد مرز جنوبی متحد شوند، موضوعی که جمهوری‌خواهان گفته‌اند که جو بایدن به درستی از عهده آن برنمی‌آید.
هشدار عوامل سابق اف‌بی‌آی به کنگره
با تشدید بحران، ائتلافی از مقامات سابق اف‌بی‌آی نیز هشداری درباره «خطر جدید و قریب‌الوقوع» برای آمریکا در مرز جنوبی صادر کرده‌اند که نشان می‌دهد این کشور توسط «اتباع خارجی در سن جوانی» مورد «تهاجم» واقع شده است. 
در نامه‌ای که به‌تازگی به رهبران کنگره در مجلس نمایندگان و سنا ارسال شده، مقامات بازنشسته اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، «نگرانی خود را در مورد یک تهدید فعلی و خاص که ممکن است یکی از مخرب‌ترین تهدیدهایی باشد که ایالات متحده را تهدید می‌کند، ابراز می‌کنند».
تاریک‌ترین فصل تاریخ آمریکا
در گرماگرم تشدید تنش‌ها بین دولت بایدن و ایالت‌های جمهوری‌خواه بر سر قوانین مهاجرتی نشریه انگلیسی تلگراف در تحلیلی اعلام کرد که آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن تاریک‌ترین فصل تاریخ خود را در هرج‌ومرج و وحشت گذراند.
به گزارش ایرنا تلگراف در این تحلیل با اشاره به وخامت همه‌جانبه اوضاع در دوره ریاست‌جمهوری آمریکا از جمله افزایش نژادپرستی پلیس، وعده نامزد جمهوری‌خواه و فرماندار فلوریدا ران دیسانتیس مبنی‌بر تشدید برخورد قهری و مجازات اعدام به‌منظور «جرم‌ستیزی»، گسترش اعتیاد به آرام‌بخش (اوپی‌ای‌دی) و بازگشت محدودیت‌های سقط جنین در اکثر ایالات آمریکا، این دوره را از «حماقت»ها و «جرم‌»های دوره ترامپ نیز تاریک‌تر خواند. 
این تحلیل در ادامه، عملکرد ضعیف دولت بایدن را عامل بازگشت دونالد ترامپ به کاخ‌سفید برای تداوم «جنگ داخلی» و پایان جمهوری در آمریکا توصیف کرد. این توصیف به ادعای ترامپ درباره دستکاری قانون اساسی و ابقای مادام‌العمر در سمت ریاست‌جمهوری اشاره دارد.
نشریه تلگراف شرایط پیش‌آمده را به کوتاهی هیلاری کلینتون در رقابت‌های سال ۲۰۱۶ به‌دلیل جدی نگرفتن ترامپ و افتادن در دام توهم توطئه نسبت می‌دهد و افراط بایدن در سیاست مهاجرپذیری و مماشات با مهاجران غیرقانونی را عامل واکنش‌های تند جمهوری‌خواهانی چون گرگ ابوت فرماندار تگزاس در برخورد با مهاجران غیرقانونی در حبس و یا اخراج آنها به سایر ایالات می‌داند.
به بایدن رای نمی‌دهیم
اما این روزها سیاست حمایتی بایدن از وحشی‌گری‌های اسرائیل نیز بلای جان رئیس‌جمهور در سیاست خارجی شده است. مسئله‌ای که با تأثیر در سیاست داخلی موجب رویگردانی میلیون‌ها رای‌دهنده عرب تبار و مسلمان از وی شده است.
به گزارش فارس به نقل از سی‌ان‌ان بسیاری از آمریکایی‌های عرب‌تبار و مسلمان معتقدند جو بایدن به رای آنها در سال 2020 که کمک شایانی در پیروزی وی داشت، خیانت کرده است.بسیاری از آمریکایی‌های عرب‌تبار و رای‌دهندگان مسلمان این کشور به شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان گفته‌اند به دلیل حمایت بی‌چون و چرای جو بایدن از اسرائیل و عدم درخواست برای آتش‌بس دائم در غزه، به کارزار انتخاب مجدد او برای یک دوره چهار ساله دیگر ریاست‌جمهوری رای نخواهند داد. 
نشریه آتلانتیک: آمریکا در آستانه فروپاشی است
خبر دیگر از آمریکا این که «آن اپلباوم» روزنامه‌نگار و نویسنده معروف آمریکایی، در مقاله‌ای در نشریه آتلانتیک، به انتقاد از سیاست‌‌های دولت جو بایدن در قبال اوکراین پرداخت و نوشت: آمریکا در آستانه فروپاشی قرار دارد. 
به گزارش فارس وی نوشت: «به زودی میلیون‌ها اروپایی را قانع می‌کنیم که نمی‌توانند به ما اعتماد کنند و این پیام را به روسیه و چین مخابره خواهیم کرد که سخن آنها درباره اینکه ایالات متحده یک قدرت متزلزل و در آستانه احتضار و فروپاشی قرار دارد، درست است».به نوشته او، آمریکا سیاست خارجی «ناسازگاری» را دنبال می‌کند، چرا که ابتدا پول و تسلیحات در اختیار اوکراین قرار می‌دهد و سپس این کمک‌ها را قطع می‌کند.
این استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد لندن افزود: «آمریکا صرفا یک متحد غیرقابل اعتماد نیست، بلکه یک متحد سهل‌انگار و همپیمانی احمق به‌شمار می‌رود. 
آمریکا در ارسال سلاح از اتحادیه اروپا عقب مانده است، کشورهایی که به شکل دسته‌جمعی بیش از مقداری که آمریکا کمک کرده، به اوکراینی‌ها پول و سلاح می‌دهند، اما اتحادیه اروپا دیگر توانایی تولید این مقدار سلاح را ندارد؛ اما آمریکا ذخایر سلاح و مهمات زیادی دارد که می‌تواند به اوکراین بفرستد و اکنون واشنگتن در یک قدمی مخالفت با این اقدام است». موضع «آن اپلباوم» در نشریه آتلانتیک پس از آن است که «جیمز آبراین» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا گفته که واشنگتن دیگر نمی‌تواند به شکل مستمر به اوکراین کمک کند و کی‌یف خود باید شروع به پرداخت هزینه‌هایش بکند. طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، کمک‌های این کشور به اوکراین از مرز ۱۰۰میلیارد دلار عبور کرده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi