شناسه خبر : 107913
دوشنبه 09 بهمن 1402 , 09:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«مرد میدان» در مقاومت اسلامیِ لبنان

فاش نیوز - ادای احترام به شهید وسام حسن الطویل، فرمانده میدانی ارشد حزب‌الله لبنان
 
شهید وسام حسن الطویل ملقب به حاج جواد، فرمانده میدانی ارشد حزب‌الله و «مرد میدان» در مقاومت اسلامیِ لبنان بود که در ۱۸ دی 1402 بر اثر حمله پهپادی رژیم غاصب و تروریستِ صهیونیستی به شهادت رسید و شهید راه قدس گردید.
فرمانده میدانی و ارشد حزب‌الله لبنان
وسام حسن الطویل متولد ۱۹۷۵ در شهرک خربة سلم واقع در جنوب لبنان، متأهل و دارای چهار فرزند بود.
وسام حسن الطویل خیلی زود به جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان پیوست و دوره‌های گوناگونی را در سطوح مختلف گذرانید و دلبستگی‌اش به کار میدانی آشکار گردید. وی در سنین پایین به حزب‌الله پیوست و به سرعت در رتبه‌های آن ارتقا یافت تا اینکه به یکی از برجسته‌ترین فرماندهان حزب‌الله تبدیل شد.
وی دوره‌های نظامی زیادی را گذراند و مراحل آموزشی را طی کرد تا به سطوح عالی برسد و در طراحی و توسعه روشهای عملیات‌های مقاومت سهم بسزا و مؤثری داشت.
الطویل چندین سمت فرماندهی در حزب‌الله لبنان داشته است، از جمله مسئولیت پرونده صنعتی سازی نظامی و مسئولیت پرونده عملیات خارجی. وی همچنین یکی از اعضای شورای مرکزی حزب بود.
طی سال‌های ۱۹۹۲-۲۰۰۰ در مقاومت اسلامی در عملیات‌ها و شناسایی‌ها در مقابله با اشغالگران صهیونیست حضور داشت. پس از تجاوز اسرائیل به لبنان در‌آوریل ۱۹۹۶، در منطقه اقلیم التفاح برای عملیات‌های شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات فعالیت داشت و پس از آن از فرماندهان در جنبش حزب‌الله گردید.
حاج جواد هنگام شرکت در عملیات سجد از ناحیه گردن دچار جراحات شدید شد.
وی در بسیاری از عملیات‌های مقاومت اسلامی، قبل از آزادسازی جنوب و بقاع غربی در سال ۲۰۰۰ شرکت نمود.
حضور این شهید در عملیات‌های مشخصی که مواضع دشمن صهیونیستی را در مزارع اشغالی شبعا پس از آزادسازی هدف قرار داد، بارز بود.
این فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در عملیات شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات سرآمد و تحت فرماندهی شهید عماد مغنیه بود. طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶، عرصه کارِ شهید الطویل حضور در مرز با دشمن صهیونیستی بود.
در جنگ ژوئیه و آگوست ۲۰۰۶، حضور وی در عملیات‌های میدانی برای پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی نقش‌آفرین بود.
حاج جواد در عملیات ویژه اسارت (وعده واقعی) در سال ۲۰۰۶ و در جنگ جولای ۲۰۰۶ شرکت نمود.
وی شهدای زیادی از فرماندهان حزب‌الله لبنان مانند حاج رضوان، السید ذوالفقار، حاج ابومحمد اقلیم، حاج ابوعیسی اقلیم، حاج حاتم حماده، حاج علاء البسنه، حاج خالد بذی، حاج محمد سرور و... را همراهی نمود.
شهید الطویل تا سال ۲۰۱۱ رکن کلیدی در روند توسعه مقاومت را برعهده داشت و با شروع جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، در خط مقدم نیروهای متحد برای مقابله با گروه‌های تروریستی قرار گرفت. حاج جواد در آزادسازی عراق از چنگ تروریست‌های داعش نیز حضور داشت.
وسام حسن الطویل همچنین نقش مؤثری در انتقال تجربه حضور خود در سوریه و عراق به مقاومت فلسطین داشت.
وی همچنین بسیاری از عملیات‌های خاص را فرماندهی کرد از جمله آن که مکان‌های استقرار دشمن صهیونیستی در مرز لبنان و فلسطین را پس از شروع نبرد طوفان الاقصی هدف قرار داد.
از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حاج جواد در خط مقدم جبهه حضور داشته و حتی در چند نوبت به نزدیک‌ترین نقطه از سرزمین‌های اشغالی فلسطین رسیده و تنها چند متر با پایگاه‌های نظامی اسرائیل فاصله داشته است.
شهید وسام حسن الطویل فرمانده میدانی و ارشد حزب‌الله لبنان در میان همرزمانش در مقاومت اسلامی به «مرد میدان» معروف و در تمام جزئیات آن متخصص بود و به معنای واقعی مرد میدان مقاومت در جنوب لبنان بود.
حاج جواد، فرمانده برجسته میدان در حزب‌الله لبنان نقش برجسته‌ای در پیشرفت مقاومت داشت و در عملیات میدانی بسیاری علیه صهیونیست‌ها شرکت نمود.
شهید راه قدس
وسام حسن الطویل ۱۸ دی 1402 بر اثر حمله پهپادی رژیم تروریستِ صهیونیستی که خودروی وی را در جاده دبشه در شهر خربه سلم در جنوب لبنان هدف قرار داد، به شهادت رسید. این حمله تروریستی  منجر به سوختن کامل خودرو شد. شهید الطویل پس از مدت‌ها غیبت از شهر خربه سلم به منزل خود رسید که این منزل در حدود ۱۰ کیلومتری مرز با فلسطین اشغالی قرار داشت. عملیات هدف گیری زمانی انجام شد که شهید طویل حوالی ظهر از منزل خارج شد. خودروی وی در مکانی رو‌به‌روی منزل پارک شده بود که توسط پهپادهای صهیونیستی هدف قرار گرفت و به این ترتیب وسام حسن الطویل شهید راه آزادی قدس گردید.دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای شهادت وسام حسن الطویل فرمانده ارشد حزب‌الله را به مقاومت اسلامی لبنان تسلیت گفت.
در این بیانیه آمده است: 
«وسام طویل این فرمانده شهید یکی از قهرمانان قافله شهدایی است که حزب‌الله در راه خدا و قدس در مبارزه با رژیم جنایتکار صهیونیستی نثار کرده است.... ترور این فرمانده شهید یک عملیات بزدلانه بوده که بازتاب دهنده ناتوانی رژیم صهیونیستی در تحقق دستاوردهای میدانی بوده است.»
شهدا زنده‌اند و راه‌شان ادامه دارد
سمیرة شری مادر گرامیِ شهید وسام حسن الطویل در مصاحبه‌ای تلویزیونی خاطرنشان نموده است:
«شهید وسام طویل همه صفت‌های خوب را به همراه خودش داشت. همه صفت‌هایی را که شایسته شهادت بود. ایشان متولد سال 1975 هست و در سال 1989 وارد حزب‌الله شد و خیلی عملیات‌ها را در آن شرکت کرد و از سوی سید حسن نصرالله مدال‌های افتخار مختلفی را گرفت. این شهید، یک شهید قهرمان هست. هر چقدر بخواهم صحبت کنم در رابطه با این شهید، نمی‌توانم درست ایشان را توصیف کنم. یک شهید برجسته‌ای بود و همیشه در ارتباط مستمر بود و همیشه مشغول کار بود. با شهید سلیمانی، با شهید بدرالدین، با علا ابومحمد، با همه اینها در ارتباط بود، با همه شهدای فرمانده، همه با او دوست بودند و با آنها کار می‌کرد و ایشان یک رهبر بزرگی بود واقعاً چون که در خیلی از عملیات‌های مهم از سال 2006 شرکت کرد و در سال 1999 هم زخمی شد و به شکل خیلی شدیدی زخمی شد در یکی از عملیات‌های مقاومت. افتخار من و عزت من بیشتر و بیشتر شد. ما قومی هستیم که از مرگ نمی‌ترسیم. من اعتقاد دارم که فرزندان من الان زنده هستند و عزیمت ما و اراده ما و قدرت ما بیشتر شده و ما افتخار می‌کنیم به این شهیدان و ان‌شاءالله راه این شهدا را ما ادامه خواهیم داد تا آخرین نفس خودمان و همه فرزندان خودمان را تقدیم خواهیم کرد. همه ما در این راه هستیم.»   
* کامران پورعباس
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi