شناسه خبر : 108106
شنبه 14 بهمن 1402 , 10:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راه‌حل، توقف جنگ در غزه است نه تشدید تنش با ایران

فاش نیوز - «هزاران نظامی آمریکا در عراق و سوریه در صورت تشدید تنش‌ها از سوی واشنگتن، در معرض کشته‌شدن قرار خواهند گرفت. راه‌حل بحران فعلی، پایان دادن به جنگ در غزه است نه تشدید درگیری با ایران که می‌تواند دامنه جنگ را گسترش دهد».
این تحلیل را روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرد. به گزارش رادیو فردا، «با وقوع حمله پهپادی مرگبار به پایگاه آمریکایی «برج ۲۲» که سه سرباز آمریکایی را کشت، آیا اکنون به «نقطه‌ بی‌بازگشت» رسیده‌ایم که عده‌ای سال‌هاست در موردش هشدار داده‌اند؟ آیا باید منتظر جنگ بزرگ باشیم، جنگ آمریکا و ایران که پیش‌بینی می‌شود کل خاورمیانه را آتش بکشد؟ این پرسشی است که در چند روز گذشته کارشناسان و تحلیلگران، به‌ویژه در آمریکا و انگلیس، تلاش کرده‌اند پاسخش را بیابند. پاسخی که کارشناسان می‌دهند، چه از طرف ستون‌نویس واشنگتن‌پست، چه از طرف خبرنگار نیویورک‌تایمز و چه از سوی ستون‌نویس روزنامه گاردین، در یک نکته مشترک است: گسترش جنگ در خاورمیانه به نفع هیچ‌کس نیست و تمام راه‌ها به غزه ختم می‌شود».
رادیو فردا می‌افزاید: «مقاومت اسلامی عراق» شامل کتائب حزب‌الله، نجبا و چند گروه شبه‌نظامی دیگرِ نزدیک به جمهوری اسلامی مسئولیت حمله به پایگاه «برج ۲۲» را برعهده گرفت. جو بایدن، در واکنش به این حمله مستقیماً به نام ایران اشاره کرد و وعده اقدامی تلافی‌جویانه را داد. حال راه‌های پیش‌‌روی او چیست؟ در سال انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، و در حالی که دولت بایدن در دو سال گذشته با دو جنگ در اوکراین و غزه، دست به گریبان بوده، تصمیم درست چیست؛ سر «اختاپوس» در تهران را بزند یا به ضربه‌ای کوچک اما محکم و در پی آن دیپلماسی پشت‌پرده کفایت کند؟
دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس سرشناس روزنامه واشنگتن‌پست، با ابراز اطمینان از پختگی در رفتار جو بایدن برای گرفتن بهترین تصمیم، جمهوری‌خواهان تندرو را متهم کرد که او را به اقداماتی غیرمسئولانه ترغیب می‌کنند، بدون این که خود مسئولیت بپذیرند. به نوشته او، بایدن دست به اقدامی قاطع خواهد زد، اما پیش از هر کاری به عواقب این اقدام خواهد اندیشید.
واشنگتن‌پست می‌افزاید: گروه‌های شبه‌نظامی که تقریبا همگی توسط تهران تغذیه می‌شوند در عراق و سوریه و لبنان و یمن به هواداری این گروه فلسطینی حملاتی را به نیروهای آمریکایی در منطقه آغاز کردند. این گروه‌ها که تعدادشان فقط در عراق، ۵۰ تا ۸۰هزار نفر تخمین زده می‌شود، تاکنون حدود ۱۶۰ حمله را اجرا کرده‌اند که آمریکا به برخی از آنها پاسخ داده و برخی را تاکنون بی‌پاسخ گذاشته است. شاید همین پاسخ ندادن به تمام حملات، باعث شده که نیروهای نیابتی ایران، آمریکا و نیروهایش در منطقه را هدفی کم‌خطر ارزیابی کنند،‌ بنابراین بایدن هر پاسخی می‌دهد باید در نظر داشته باشد که این محاسبه نیروهای نیابتی تغییر کند. دولت بایدن سپس باید به‌روشنی مشخص کند که دقیقا چه گروهی «برج ۲۲» را زده و در پاسخ به ضدحمله آمریکا چه کارت دیگری در آستین دارد؟ آیا این گروه از موشک‌های بالیستیک و دوربرد ایران هم برخوردار است؟ هدف از مقابله به مثل کاستن از تهدیدهاست، نه افزایش آنها. آمریکا در بغداد سفارتی بزرگ دارد و نزدیک به ۲۵۰۰ نیروی نظامی، و همین طور ۹۰۰ نیروی نظامی در خاک سوریه، و باید به فکر امنیت همه آنها باشد.
واشنگتن‌پست افزود: راه‌حل «زدن سر اختاپوس در تهران»، ریسک جنگی بزرگ‌تر را درپی خواهد داشت. بنابراین راه «دیپلماسی پشت‌پرده» و سیاست بازدارندگی مفیدتر است، راه وادار ساختن چین و روسیه به وادار ساختن ایران برای وادار ساختن حوثی‌ها به دست کشیدن از حمله در آب‌های دریای سرخ.
ایگناتیوس در واشنگتن‌پست، در نهایت یک راه‌حل را کارت آخر و کارت برنده می‌داند: پایان دادن به جنگ در غزه. او می‌نویسد: «جنگ غزه که فروکش کند، کاهش تنش به دیگر صحنه‌ها نیز سرایت خواهد کرد،‌ به عراق، سوریه، یمن و لبنان و بایدن باید به هر ابزاری متوسل شود تا راه‌حلی سریع برای جنگ غزه پیدا شود».
به گزارش رادیو فردا، این دقیقا راه‌حلی است که سایمون تیسدال، ستون‌نویس روزنامه گاردین، نیز بر آن تأکید کرده است: «ایمن‌ترین و عاقلانه‌ترین اقدام برای بایدن، برقرار کردن آتش‌بس در غزه است، پرداختن بی‌درنگ به ریشه تمام این مسائل که هم جهان و هم بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی را قدردان بایدن خواهد کرد».

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi